Kdykoliv se bavíme o aukci slavných aut, většinou se jedná o automobil hudební legendy či filmové hvězdy. Tentokrát se však dostáváme na opačné spektrum žebříčku popularity, neboť majitelem tohoto jinak nádherného Mercedes-Benz 770K Grosser Open Tourer byl jeden z nejhorších diktátorů světové historie, Adolf Hitler.
Hitler užíval celou řadu automobilů značky Mercedes Benz, nicméně tento konkrétní kousek byl vyroben v roce 1939 a následně byl přiřazen Hitlerovu osobnímu řidiči a důstojníkovi SS jménem Erich Kempka. Vůz nesloužil jen Hitlerovi, ale často v něm byli převáženi i vysocí hodnostáři a objevil se také na několika velkolepých nacistických přehlídkách mezi lety 1939 až 1941.
Vzhledem k tomu, jak významní představitelé onoho zrůdného režimu ve voze cestovali, bylo potřeba zajistit jejich zvýšenou ochranu. Kvůli tomu byl vůz vybaven několika odolnými pancéřovými pláty po stranách i zespoda. Kromě toho dostal neprůstřelné čelní sklo a za sedačkami mohl být vytažen silný neprůstřelný panel, který měl odvrátit jakékoliv hrozby.
Aby si vůz s podobnou "přídavnou výbavou" poradil, musel dostat i pořádný motor. To, co se ukrývá pod protáhlou kapotou, je však kousek mechanického umění. Inženýři z Mercedesu sem totiž ukryli 7.7 litrový kompresorem přeplňovaný řadový osmiválec o výkonu cca 230 koní, který byl spojen s pětistupňovou manuální převodovkou. I když se na fotky motoru podíváme dnes, desítky let od jeho výroby, stále nad jeho zpracováním a krásou tiše žasneme.
Vůz, který nabídne aukční společnost Worldwide Auctioneers 17. ledna na své akci v Scottsdale, budí rozpaky a možná i morální dilema. Je jasné, že má obrovskou historickou hodnotu, nicméně kdo bude ochoten platit tolik peněz za věc, jejíž prvním vlastníkem bylo takové monstrum? Sama aukční společnost si je celé kontroverze dobře vědoma, proto již přislíbila, že 10 % získané částky poputuje na vzdělávání o Holokaustu a předcházení podobných zrůdností.
Největším trendem za posledních 10 let jsou jednoznačně vozy typu SUV. Lidé je mají rádi pro svou robustní karoserii, zvýšení podvozek a dostatek prostoru, jenže mají i nějaká negativa. Proti klasickým kombíkům mívají horší jízdní vlastnosti a také vyšší spotřebu. Vezmeme-li z obou světů to dobré, vznikne zvýšený kombík s pohonem 4x4 a přesně takové auto máme v dnešní recenzi.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?