Vozil největšího diktátora historie. Jak vypadal Hitlerův Mercedes?

Mercedes-Benz 770K Grosser Open Tourer
Mercedes-Benz 770K Grosser Open Tourer, foto: Worldwide Auctioneers
Antonín Marek , AutoRoad.cz 24. prosince 2017 14:57
Sdílej:

Kdykoliv se bavíme o aukci slavných aut, většinou se jedná o automobil hudební legendy či filmové hvězdy. Tentokrát se však dostáváme na opačné spektrum žebříčku popularity, neboť majitelem tohoto jinak nádherného Mercedes-Benz 770K Grosser Open Tourer byl jeden z nejhorších diktátorů světové historie, Adolf Hitler.

Hitler užíval celou řadu automobilů značky Mercedes Benz, nicméně tento konkrétní kousek byl vyroben v roce 1939 a následně byl přiřazen Hitlerovu osobnímu řidiči a důstojníkovi SS jménem Erich Kempka. Vůz nesloužil jen Hitlerovi, ale často v něm byli převáženi i vysocí hodnostáři a objevil se také na několika velkolepých nacistických přehlídkách mezi lety 1939 až 1941.

Vzhledem k tomu, jak významní představitelé onoho zrůdného režimu ve voze cestovali, bylo potřeba zajistit jejich zvýšenou ochranu. Kvůli tomu byl vůz vybaven několika odolnými pancéřovými pláty po stranách i zespoda. Kromě toho dostal neprůstřelné čelní sklo a za sedačkami mohl být vytažen silný neprůstřelný panel, který měl odvrátit jakékoliv hrozby.

Aby si vůz s podobnou "přídavnou výbavou" poradil, musel dostat i pořádný motor. To, co se ukrývá pod protáhlou kapotou, je však kousek mechanického umění. Inženýři z Mercedesu sem totiž ukryli 7.7 litrový kompresorem přeplňovaný řadový osmiválec o výkonu cca 230 koní, který byl spojen s pětistupňovou manuální převodovkou. I když se na fotky motoru podíváme dnes, desítky let od jeho výroby, stále nad jeho zpracováním a krásou tiše žasneme.

Vůz, který nabídne aukční společnost Worldwide Auctioneers 17. ledna na své akci v Scottsdale, budí rozpaky a možná i morální dilema. Je jasné, že má obrovskou historickou hodnotu, nicméně kdo bude ochoten platit tolik peněz za věc, jejíž prvním vlastníkem bylo takové monstrum? Sama aukční společnost si je celé kontroverze dobře vědoma, proto již přislíbila, že 10 % získané částky poputuje na vzdělávání o Holokaustu a předcházení podobných zrůdností.

Stalo se
Novinky
BMW Speedtop

BMW Speedtop (2025) bere dech. Toto krásné kombi půjde skutečně do výroby

BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.

Novinky
Toyota Aygo X (2025)

Stylovější, silnější, úspornější. Toyota Aygo X z Kolína překvapila hybridem a technikou z Yarisu

Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.

Novinky ze světa EV
Zeekr 7x

Nový Zeekr 7X: Kladivo na soupeře Tesla model Y, Kia EV5 nebo Audi Q6 e-tron a BMW iX3?

Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.

Novinky ze světa EV
Alpine crossover A390

Alpine A390: Francouzská odpověď na elektrické SUV. Tři motory, výkon až 470 koní a dojezd přes 550 km

Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.