Jak bezpečně předjíždět na sněhu? Tipy, které vám pomohou udržet se na silnici

Ilustrační foto
Ilustrační foto, foto: pixabay.com
Antonín Marek , AutoRoad.cz 18. prosince 2017 15:52
Sdílej:

S prvním sněhem na silnicích je potřeba zcela přehodnotit svůj přístup k jízdě a do značné míry poupravit své návyky. Totéž by se mělo týkat i předjíždění, které je nebezpečným manévrem samo o sobě, nicméně na sněhu je ještě náročnější. Někdy však není jiného zbytí.

V zimních měsících bychom si měli předjíždění obzvláště promyslet a pokaždé zvážit, zda nebude bezpečnější pokračovat na naší cestě pomaleji ale bezpečněji. Chápeme však, že někdy to zkrátka jinak nejde a předjetí je nevyhnutelné. Jak tedy správně postupovat?

Tato technika se bohužel v autoškolách příliš neprobírá a za správný postup si většinou připlatíte několik tisíc na různých řidičských kurzech a školách smyku. Pokud tedy cestujete na sněhu často a v zimních měsících se bez automobilu neobejdete, rozhodně doporučujeme tuto možnost zvážit. Pokud na to ale nyní nemáte čas, pokusíme se vám prostředkovat rady, které jsme našli doma i v zahraničí.

Jak už jsme několikrát opakovali, během jízdy na sněhu je velice důležitá plynulost - jak při řízení, tak při práci s pedály. I když se dostanete do neznámé situace, která je na první pohled děsivá, pokuste se zareagovat v klidu a rozhodně se vyvarujte prudkým reakcím jako je razantní dupání na brzdu či prudké trhání volantem.

Pokud tedy potřebujete předjet, nebo jen změnit pruh na dálnici, vždy si k tomu nechte dostatečnou časovou rezervu. Ještě než se pustíte do samotného manévru, několikrát se podívejte do zpětného zrcátka, pořádně zkontrolujte horizont, dejte včas blinkr a naberte potřebnou rychlost. Jakmile jste stoprocentně připraveni, vyšlápněte spojku a plynule začněte přejíždět do vedlejšího pruhu.

Je pravděpodobné, že přitom vůz zpomalí a vy ucítíte ve volantu divné rázy, jak bude vůz překonávat sníh nahrnutý na středu silnice. Právě tady je zapotřebí nezmatkovat, pevně držet volant, koukat se směrem, kterým chci jet a pokračovat v manévru. Jakmile přejedete do vedlejšího pruhu, srovnejte kola do přímého směru, plynule pouštějte spojku a přidávejte plyn. I zde je totiž plynulost zvláště důležitá, aby nedošlo k zablokování či prokluzu kol.

Předjíždět / přejíždět z pruhu do pruhu zkrátka není na sněhu žádná sranda a vždy je zapotřebí mít dostatek času. Pokud si tedy nejste jistí, že manévr dokážete uřídit a že ho dokážete stihnout včas, raději si ho odpusťte a dorazte do cíle později, ale živí a zdraví.

Stalo se
Testy aut
Toyota ProAce Verso

Test ojetiny: Toyota ProAce Verso VIP – univerzální praktik s bohatou výbavou

Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?

Novinky ze světa EV
Koncept vozu Tesla Model 3+

Tesla vytře evropským automobilkám zrak. Představí Model 3+ s dojezdem až 800 km

Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.

Testy aut
DS 7 PHEV 300 AWD Edition France

DS 7 PHEV 300 AWD Edition France – šmrncovní plug-in hybrid za zvýhodněnou cenu

Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?