S prvním sněhem na silnicích je potřeba zcela přehodnotit svůj přístup k jízdě a do značné míry poupravit své návyky. Totéž by se mělo týkat i předjíždění, které je nebezpečným manévrem samo o sobě, nicméně na sněhu je ještě náročnější. Někdy však není jiného zbytí.
V zimních měsících bychom si měli předjíždění obzvláště promyslet a pokaždé zvážit, zda nebude bezpečnější pokračovat na naší cestě pomaleji ale bezpečněji. Chápeme však, že někdy to zkrátka jinak nejde a předjetí je nevyhnutelné. Jak tedy správně postupovat?
Tato technika se bohužel v autoškolách příliš neprobírá a za správný postup si většinou připlatíte několik tisíc na různých řidičských kurzech a školách smyku. Pokud tedy cestujete na sněhu často a v zimních měsících se bez automobilu neobejdete, rozhodně doporučujeme tuto možnost zvážit. Pokud na to ale nyní nemáte čas, pokusíme se vám prostředkovat rady, které jsme našli doma i v zahraničí.
Jak už jsme několikrát opakovali, během jízdy na sněhu je velice důležitá plynulost - jak při řízení, tak při práci s pedály. I když se dostanete do neznámé situace, která je na první pohled děsivá, pokuste se zareagovat v klidu a rozhodně se vyvarujte prudkým reakcím jako je razantní dupání na brzdu či prudké trhání volantem.
Pokud tedy potřebujete předjet, nebo jen změnit pruh na dálnici, vždy si k tomu nechte dostatečnou časovou rezervu. Ještě než se pustíte do samotného manévru, několikrát se podívejte do zpětného zrcátka, pořádně zkontrolujte horizont, dejte včas blinkr a naberte potřebnou rychlost. Jakmile jste stoprocentně připraveni, vyšlápněte spojku a plynule začněte přejíždět do vedlejšího pruhu.
Je pravděpodobné, že přitom vůz zpomalí a vy ucítíte ve volantu divné rázy, jak bude vůz překonávat sníh nahrnutý na středu silnice. Právě tady je zapotřebí nezmatkovat, pevně držet volant, koukat se směrem, kterým chci jet a pokračovat v manévru. Jakmile přejedete do vedlejšího pruhu, srovnejte kola do přímého směru, plynule pouštějte spojku a přidávejte plyn. I zde je totiž plynulost zvláště důležitá, aby nedošlo k zablokování či prokluzu kol.
Předjíždět / přejíždět z pruhu do pruhu zkrátka není na sněhu žádná sranda a vždy je zapotřebí mít dostatek času. Pokud si tedy nejste jistí, že manévr dokážete uřídit a že ho dokážete stihnout včas, raději si ho odpusťte a dorazte do cíle později, ale živí a zdraví.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?