Supersportovní automobil McLaren F1 jistě není potřeba dlouze představovat. Svůj statut nejrychlejšího a nejdražšího produkčního automobilu světa si držel déle než deset let, což je ve světě motorismu skutečně úctyhodné. Stejně tak úctyhodné jsou i jeho ceny v aukcích, ovšem napadlo vás někdy, kolik vlastně stojí jen údržba podobného skvostu?
Není žádným tajemstvím, že kdo si chce McLaren F1 koupit, ten musí mít na kontě pořádný balík. Málokdo už ale ví, na kolik vlastně údržba takového skvostu vyjde. Je jasné, že každý exotický automobil má vyšší nároky, ovšem McLaren se vymyká snad všem myslitelným měřítkům. O tom se ostatně rozpovídal Bruce Weiner, jeden z jeho bývalých majitelů.
Bruce Weiner je vášnivým sběratelem automobilů a dokonce vlastní největší sbírku micro-automobilů na světě, ze které nakonec učinil vlastní muzeum. Před lety však svou sbírku rozšířil o nádherný McLaren F1, který ho přišel na 1.2 milionu dolarů (dnes cca 26.1 milionu korun).
Když vůz kupoval, příliš toho o něm nevěděl. Od odborníků si pouze zjistil, že jeho budoucí vůz podstoupil před necelým měsícem rozsáhlý servis v autorizovaném servise, takže po mechanické stránce by nemělo být čeho se bát. Nejspíš proto už si o servisních nárocích nic dalšího nezjišťoval.
Po koupi využil Bruce možnosti nechat si vůz zkontrolovat přímo odborníkem z automobilky, který přiletěl až z Británie. Až během toho se však dozvěděl, že F1 není jen dalším z řady silničních automobilů vhodných na okruh, ale že se jedná o čistokrevný sportovní vůz, který dostal registrační značky. Na první pohled se to nezdá jako velký rozdíl, ovšem u závodních vozů se věci nevyměňují až když jsou opotřebené, mění se v pravidelných intervalech.
Je tak úplně jedno, kolik kilometrů vlastně najedete. Například palivovou nádrž musíte vyměnit každých 5 let, jinak ji palivo naleptá a nádrž začne prosakovat. I speciální hasicí přístroj se mění v pravidelném intervalu. A tak je to se vším. Bruce si tak spočítal, že i kdyby s vozem neujel ani kilometr, stejně ho údržba vyjde na 50 000 dolarů ročně , tedy cca na milion korun.
Bruce si ale řekl, že když už za vůz utratil 1.2 milionu, určitě si může dovolit s ním chvíli jezdit, aniž by na voze začal prodělávat. Automobil však nevyužíval k žádným divokým jízdám, neboť na okruh si nevěřil a nechtěl zbytečně riskovat. Nanejvýš tak jezdil pro svého syna do školy a po okolí. Po čtyřech měsících ježdění mu však přišel výpis z kontrolní prohlídky a seznam doporučených oprav s cenovkou 250 000 dolarů, tzn 5.4 milionu korun.
Bruce nechtěl věřit vlastním očím, vždyť automobil přece absolvoval rozsáhlý servis těsně před prodejem. Začal se tedy zajímat o rozpis položek a zaujala ho výměna pneumatik, se kterými od koupě vozu najel sotva 100 kilometrů. Vzorek byl téměř nedotčený, ovšem gumy samotné už byly staré přes 3 roky, takže musely být vyměněny. Bruce byl zvyklý platit za výměnu pneumatik u svých Ferrari či Lamborghini cca 1 000 dolarů za kus, u McLaren F1 to však vyšlo na 50 000 dolarů (milion korun) za kompletní výměnu.
Jak se totiž později dozvěděl, u běžných vozů stačí přezout pneumatiku a poté ji vyvážit. U McLarenu F1 však bylo zapotřebí vyměnit pneumatiku a poté na okruhu seřídit celý podvozek. V oněch 50 tisících tak bylo zahrnuto například: 7000 dolarů za pneumatiky, několik tisíc za pronájem okruhu, několik tisíc za přepravu vozu, tisíc dolarů za pronájem sanitky, tisíc dolarů jako odměna pro testovacího řidiče, několik tisíc za pojistku pro vůz a řidiče na okruhu a několik tisíc pro speciálně školené mechaniky.
V ten moment si Bruce začal uvědomovat, že tohle auto nebude žádná levná sranda. Když si totiž uvědomil, že výměna palivové nádrže vyjde na 110 000 dolarů (2.3 milionu korun) jen za nádrž samotnou, zděsila ho představa, na kolik vyjde přeprava do autorizovaného servisu a práce mechaniků. Úsměvná však byla i situace s výměnou obyčejného hasicího přístroje, za který si McLaren účtoval 800 dolarů (cca17400 korun), podobný se přitom dal sehnat v supermarketu za 10 dolarů. Pouze nepasoval do speciálního otvoru a nedal se stáhnout speciálním popruhem v modelu F1.
Po ročním vlastnictví vozu tak Bruce začaly přemáhat pořádně nákladné vyhlídky na budoucnost a samotná hodnota vozu se nijak rapidně nezvyšovala. Vůz se tak nakonec rozhodl prodat, což dnes považuje za jedno ze svých nejhorších rozhodnutí, co se prodeje automobilu týče. Průměrná hodnota McLarenů F1 se totiž v dnešních dnech pohybuje okolo 15 milionů dolarů, tedy cca 326.5 milionu korun.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.