Supersportovní automobil McLaren F1 jistě není potřeba dlouze představovat. Svůj statut nejrychlejšího a nejdražšího produkčního automobilu světa si držel déle než deset let, což je ve světě motorismu skutečně úctyhodné. Stejně tak úctyhodné jsou i jeho ceny v aukcích, ovšem napadlo vás někdy, kolik vlastně stojí jen údržba podobného skvostu?
Není žádným tajemstvím, že kdo si chce McLaren F1 koupit, ten musí mít na kontě pořádný balík. Málokdo už ale ví, na kolik vlastně údržba takového skvostu vyjde. Je jasné, že každý exotický automobil má vyšší nároky, ovšem McLaren se vymyká snad všem myslitelným měřítkům. O tom se ostatně rozpovídal Bruce Weiner, jeden z jeho bývalých majitelů.
Bruce Weiner je vášnivým sběratelem automobilů a dokonce vlastní největší sbírku micro-automobilů na světě, ze které nakonec učinil vlastní muzeum. Před lety však svou sbírku rozšířil o nádherný McLaren F1, který ho přišel na 1.2 milionu dolarů (dnes cca 26.1 milionu korun).
Když vůz kupoval, příliš toho o něm nevěděl. Od odborníků si pouze zjistil, že jeho budoucí vůz podstoupil před necelým měsícem rozsáhlý servis v autorizovaném servise, takže po mechanické stránce by nemělo být čeho se bát. Nejspíš proto už si o servisních nárocích nic dalšího nezjišťoval.
Po koupi využil Bruce možnosti nechat si vůz zkontrolovat přímo odborníkem z automobilky, který přiletěl až z Británie. Až během toho se však dozvěděl, že F1 není jen dalším z řady silničních automobilů vhodných na okruh, ale že se jedná o čistokrevný sportovní vůz, který dostal registrační značky. Na první pohled se to nezdá jako velký rozdíl, ovšem u závodních vozů se věci nevyměňují až když jsou opotřebené, mění se v pravidelných intervalech.
Je tak úplně jedno, kolik kilometrů vlastně najedete. Například palivovou nádrž musíte vyměnit každých 5 let, jinak ji palivo naleptá a nádrž začne prosakovat. I speciální hasicí přístroj se mění v pravidelném intervalu. A tak je to se vším. Bruce si tak spočítal, že i kdyby s vozem neujel ani kilometr, stejně ho údržba vyjde na 50 000 dolarů ročně , tedy cca na milion korun.
Bruce si ale řekl, že když už za vůz utratil 1.2 milionu, určitě si může dovolit s ním chvíli jezdit, aniž by na voze začal prodělávat. Automobil však nevyužíval k žádným divokým jízdám, neboť na okruh si nevěřil a nechtěl zbytečně riskovat. Nanejvýš tak jezdil pro svého syna do školy a po okolí. Po čtyřech měsících ježdění mu však přišel výpis z kontrolní prohlídky a seznam doporučených oprav s cenovkou 250 000 dolarů, tzn 5.4 milionu korun.
Bruce nechtěl věřit vlastním očím, vždyť automobil přece absolvoval rozsáhlý servis těsně před prodejem. Začal se tedy zajímat o rozpis položek a zaujala ho výměna pneumatik, se kterými od koupě vozu najel sotva 100 kilometrů. Vzorek byl téměř nedotčený, ovšem gumy samotné už byly staré přes 3 roky, takže musely být vyměněny. Bruce byl zvyklý platit za výměnu pneumatik u svých Ferrari či Lamborghini cca 1 000 dolarů za kus, u McLaren F1 to však vyšlo na 50 000 dolarů (milion korun) za kompletní výměnu.
Jak se totiž později dozvěděl, u běžných vozů stačí přezout pneumatiku a poté ji vyvážit. U McLarenu F1 však bylo zapotřebí vyměnit pneumatiku a poté na okruhu seřídit celý podvozek. V oněch 50 tisících tak bylo zahrnuto například: 7000 dolarů za pneumatiky, několik tisíc za pronájem okruhu, několik tisíc za přepravu vozu, tisíc dolarů za pronájem sanitky, tisíc dolarů jako odměna pro testovacího řidiče, několik tisíc za pojistku pro vůz a řidiče na okruhu a několik tisíc pro speciálně školené mechaniky.
V ten moment si Bruce začal uvědomovat, že tohle auto nebude žádná levná sranda. Když si totiž uvědomil, že výměna palivové nádrže vyjde na 110 000 dolarů (2.3 milionu korun) jen za nádrž samotnou, zděsila ho představa, na kolik vyjde přeprava do autorizovaného servisu a práce mechaniků. Úsměvná však byla i situace s výměnou obyčejného hasicího přístroje, za který si McLaren účtoval 800 dolarů (cca17400 korun), podobný se přitom dal sehnat v supermarketu za 10 dolarů. Pouze nepasoval do speciálního otvoru a nedal se stáhnout speciálním popruhem v modelu F1.
Po ročním vlastnictví vozu tak Bruce začaly přemáhat pořádně nákladné vyhlídky na budoucnost a samotná hodnota vozu se nijak rapidně nezvyšovala. Vůz se tak nakonec rozhodl prodat, což dnes považuje za jedno ze svých nejhorších rozhodnutí, co se prodeje automobilu týče. Průměrná hodnota McLarenů F1 se totiž v dnešních dnech pohybuje okolo 15 milionů dolarů, tedy cca 326.5 milionu korun.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?