Supersportovní automobil McLaren F1 jistě není potřeba dlouze představovat. Svůj statut nejrychlejšího a nejdražšího produkčního automobilu světa si držel déle než deset let, což je ve světě motorismu skutečně úctyhodné. Stejně tak úctyhodné jsou i jeho ceny v aukcích, ovšem napadlo vás někdy, kolik vlastně stojí jen údržba podobného skvostu?
Není žádným tajemstvím, že kdo si chce McLaren F1 koupit, ten musí mít na kontě pořádný balík. Málokdo už ale ví, na kolik vlastně údržba takového skvostu vyjde. Je jasné, že každý exotický automobil má vyšší nároky, ovšem McLaren se vymyká snad všem myslitelným měřítkům. O tom se ostatně rozpovídal Bruce Weiner, jeden z jeho bývalých majitelů.
Bruce Weiner je vášnivým sběratelem automobilů a dokonce vlastní největší sbírku micro-automobilů na světě, ze které nakonec učinil vlastní muzeum. Před lety však svou sbírku rozšířil o nádherný McLaren F1, který ho přišel na 1.2 milionu dolarů (dnes cca 26.1 milionu korun).
Když vůz kupoval, příliš toho o něm nevěděl. Od odborníků si pouze zjistil, že jeho budoucí vůz podstoupil před necelým měsícem rozsáhlý servis v autorizovaném servise, takže po mechanické stránce by nemělo být čeho se bát. Nejspíš proto už si o servisních nárocích nic dalšího nezjišťoval.
Po koupi využil Bruce možnosti nechat si vůz zkontrolovat přímo odborníkem z automobilky, který přiletěl až z Británie. Až během toho se však dozvěděl, že F1 není jen dalším z řady silničních automobilů vhodných na okruh, ale že se jedná o čistokrevný sportovní vůz, který dostal registrační značky. Na první pohled se to nezdá jako velký rozdíl, ovšem u závodních vozů se věci nevyměňují až když jsou opotřebené, mění se v pravidelných intervalech.
Je tak úplně jedno, kolik kilometrů vlastně najedete. Například palivovou nádrž musíte vyměnit každých 5 let, jinak ji palivo naleptá a nádrž začne prosakovat. I speciální hasicí přístroj se mění v pravidelném intervalu. A tak je to se vším. Bruce si tak spočítal, že i kdyby s vozem neujel ani kilometr, stejně ho údržba vyjde na 50 000 dolarů ročně , tedy cca na milion korun.
Bruce si ale řekl, že když už za vůz utratil 1.2 milionu, určitě si může dovolit s ním chvíli jezdit, aniž by na voze začal prodělávat. Automobil však nevyužíval k žádným divokým jízdám, neboť na okruh si nevěřil a nechtěl zbytečně riskovat. Nanejvýš tak jezdil pro svého syna do školy a po okolí. Po čtyřech měsících ježdění mu však přišel výpis z kontrolní prohlídky a seznam doporučených oprav s cenovkou 250 000 dolarů, tzn 5.4 milionu korun.
Bruce nechtěl věřit vlastním očím, vždyť automobil přece absolvoval rozsáhlý servis těsně před prodejem. Začal se tedy zajímat o rozpis položek a zaujala ho výměna pneumatik, se kterými od koupě vozu najel sotva 100 kilometrů. Vzorek byl téměř nedotčený, ovšem gumy samotné už byly staré přes 3 roky, takže musely být vyměněny. Bruce byl zvyklý platit za výměnu pneumatik u svých Ferrari či Lamborghini cca 1 000 dolarů za kus, u McLaren F1 to však vyšlo na 50 000 dolarů (milion korun) za kompletní výměnu.
Jak se totiž později dozvěděl, u běžných vozů stačí přezout pneumatiku a poté ji vyvážit. U McLarenu F1 však bylo zapotřebí vyměnit pneumatiku a poté na okruhu seřídit celý podvozek. V oněch 50 tisících tak bylo zahrnuto například: 7000 dolarů za pneumatiky, několik tisíc za pronájem okruhu, několik tisíc za přepravu vozu, tisíc dolarů za pronájem sanitky, tisíc dolarů jako odměna pro testovacího řidiče, několik tisíc za pojistku pro vůz a řidiče na okruhu a několik tisíc pro speciálně školené mechaniky.
V ten moment si Bruce začal uvědomovat, že tohle auto nebude žádná levná sranda. Když si totiž uvědomil, že výměna palivové nádrže vyjde na 110 000 dolarů (2.3 milionu korun) jen za nádrž samotnou, zděsila ho představa, na kolik vyjde přeprava do autorizovaného servisu a práce mechaniků. Úsměvná však byla i situace s výměnou obyčejného hasicího přístroje, za který si McLaren účtoval 800 dolarů (cca17400 korun), podobný se přitom dal sehnat v supermarketu za 10 dolarů. Pouze nepasoval do speciálního otvoru a nedal se stáhnout speciálním popruhem v modelu F1.
Po ročním vlastnictví vozu tak Bruce začaly přemáhat pořádně nákladné vyhlídky na budoucnost a samotná hodnota vozu se nijak rapidně nezvyšovala. Vůz se tak nakonec rozhodl prodat, což dnes považuje za jedno ze svých nejhorších rozhodnutí, co se prodeje automobilu týče. Průměrná hodnota McLarenů F1 se totiž v dnešních dnech pohybuje okolo 15 milionů dolarů, tedy cca 326.5 milionu korun.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?
VW představuje nový malý elektromobil ID.1, který nahrazuje model E-Up. S cenovkou kolem 20 000 eur (kolem 510.000 Kč - pozn. redakce) přináší revoluci v cenově dostupné elektromobilitě. Web Auto motor und sport zveřejnil první informace o jeho technologii, designu a plánovaném uvedení na trh.
Naše dlouhodobá recenze pokračuje s hlavní jízdní sekcí. Auto jsme pořádně protáhli v různých prostředích, kde se nová hybridní DS 4 ukázala jako překvapivě všestranné auto. Není však vše zalité sluncem a nějaká ta ale se přeci jen našla. To, že má hezkou spotřebu ve městě či na okresce asi tušíte, ale co na dálnici?
Ferrari v úterý odhalilo své rekordní výsledky, kdy čistý zisk za loňský rok vzrostl na více než 1,5 miliardy eur, čímž si automobilka opět potvrdila svou silnou pozici na trhu.
K povinnému ručení se dnes dozvíte, co všechno ovlivňuje výši pojistného, zda vám může pojišťovna jednostranně zvýšit pojistné či zda budete platit újmu v plné výši v případě nehody bez povinného ručení.
Letošní sezóna vytrvalostního mistrovství světa FIA WEC se blíží a s ní i jeden z nejvíce očekávaných debutů: Aston Martin Racing nasadí své nové hypervozy Valkyrie již 28. února do úvodního závodu v Kataru, který měří 1812 kilometrů. Tým dnes odhalil svou závodní identitu pro rok 2025 a také představil jezdecké posádky pro tento náročný ročník.
Ferrari chystá zásadní revoluci – 9. října odhalí svůj první čistě elektrický model. Během dne investorů představí dosud tajemný vůz, který slibuje nejen špičkový výkon, ale i zábavu za volantem.
Italské Alpy patří k tradičním destinacím českých lyžařů. Mnoho z nich však cestu podceňuje a může je to stát nemalé pokuty. Jak se na cestu připravit a nezkazit si tak zimní dovolenou či jarní prázdniny?
Toyota Motor Europe podepsala dohodu se společnostmi Hydrogen Refueling Solutions (HRS) a ENGIE s cílem zavést novou generaci systémů pro doplňování vodíku. Nové řešení, které je rychlejší a nákladově efektivnější, bude pilotováno v rámci projektu RHeaDHy financovaného EU, který se zaměřuje na urychlení zavádění infrastruktury.
Ford se chystá na velký návrat do nejvyšší kategorie vytrvalostních závodů! Od sezóny 2027 bude opět bojovat v Le Mans, kde má jasný cíl – sesadit z trůnu Ferrari, vítěze posledních dvou ročníků.
Porsche se chystá na zásadní personální změny ve své výkonné radě. Dva manažeři, kteří dlouhodobě působili ve firmě, budou brzy nahrazeni.
Tesla chystá nový kompaktní model. V roce 2025 uvede Model Q, který bude mít délku jen čtyři metry a cenovku kolem 25 000 eur (cca 640.000 korun).