Kolik stojí údržba luxusního McLarenu? Zaplatíte miliony, aniž byste vyjeli z garáže

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 12. prosince 2017, 10:23 Aktualizováno 12.12.2017, 10:54 Google+

Supersportovní automobil McLaren F1 jistě není potřeba dlouze představovat. Svůj statut nejrychlejšího a nejdražšího produkčního automobilu světa si držel déle než deset let, což je ve světě motorismu skutečně úctyhodné. Stejně tak úctyhodné jsou i jeho ceny v aukcích, ovšem napadlo vás někdy, kolik vlastně stojí jen údržba podobného skvostu?

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
McLaren F1

McLaren F1 | foto: McLaren

Sdílejte článek

Není žádným tajemstvím, že kdo si chce McLaren F1 koupit, ten musí mít na kontě pořádný balík. Málokdo už ale ví, na kolik vlastně údržba takového skvostu vyjde. Je jasné, že každý exotický automobil má vyšší nároky, ovšem McLaren se vymyká snad všem myslitelným měřítkům. O tom se ostatně rozpovídal Bruce Weiner, jeden z jeho bývalých majitelů.

Bruce Weiner je vášnivým sběratelem automobilů a dokonce vlastní největší sbírku micro-automobilů na světě, ze které nakonec učinil vlastní muzeum. Před lety však svou sbírku rozšířil o nádherný McLaren F1, který ho přišel na 1.2 milionu dolarů (dnes cca 26.1 milionu korun).

Když vůz kupoval, příliš toho o něm nevěděl. Od odborníků si pouze zjistil, že jeho budoucí vůz podstoupil před necelým měsícem rozsáhlý servis v autorizovaném servise, takže po mechanické stránce by nemělo být čeho se bát. Nejspíš proto už si o servisních nárocích nic dalšího nezjišťoval.

Po koupi využil Bruce možnosti nechat si vůz zkontrolovat přímo odborníkem z automobilky, který přiletěl až z Británie. Až během toho se však dozvěděl, že F1 není jen dalším z řady silničních automobilů vhodných na okruh, ale že se jedná o čistokrevný sportovní vůz, který dostal registrační značky. Na první pohled se to nezdá jako velký rozdíl, ovšem u závodních vozů se věci nevyměňují až když jsou opotřebené, mění se v pravidelných intervalech.

Je tak úplně jedno, kolik kilometrů vlastně najedete. Například palivovou nádrž musíte vyměnit každých 5 let, jinak ji palivo naleptá a nádrž začne prosakovat. I speciální hasicí přístroj se mění v pravidelném intervalu. A tak je to se vším. Bruce si tak spočítal, že i kdyby s vozem neujel ani kilometr, stejně ho údržba vyjde na 50 000 dolarů ročně , tedy cca na milion korun.

Bruce si ale řekl, že když už za vůz utratil 1.2 milionu, určitě si může dovolit s ním chvíli jezdit, aniž by na voze začal prodělávat. Automobil však nevyužíval k žádným divokým jízdám, neboť na okruh si nevěřil a nechtěl zbytečně riskovat. Nanejvýš tak jezdil pro svého syna do školy a po okolí. Po čtyřech měsících ježdění mu však přišel výpis z kontrolní prohlídky a seznam doporučených oprav s cenovkou 250 000 dolarů, tzn 5.4 milionu korun.

Bruce nechtěl věřit vlastním očím, vždyť automobil přece absolvoval rozsáhlý servis těsně před prodejem. Začal se tedy zajímat o rozpis položek a zaujala ho výměna pneumatik, se kterými od koupě vozu najel sotva 100 kilometrů. Vzorek byl téměř nedotčený, ovšem gumy samotné už byly staré přes 3 roky, takže musely být vyměněny. Bruce byl zvyklý platit za výměnu pneumatik u svých Ferrari či Lamborghini cca 1 000 dolarů za kus, u McLaren F1 to však vyšlo na 50 000 dolarů (milion korun) za kompletní výměnu.

Jak se totiž později dozvěděl, u běžných vozů stačí přezout pneumatiku a poté ji vyvážit. U McLarenu F1 však bylo zapotřebí vyměnit pneumatiku a poté na okruhu seřídit celý podvozek. V oněch 50 tisících tak bylo zahrnuto například: 7000 dolarů za pneumatiky, několik tisíc za pronájem okruhu, několik tisíc za přepravu vozu, tisíc dolarů za pronájem sanitky, tisíc dolarů jako odměna pro testovacího řidiče, několik tisíc za pojistku pro vůz a řidiče na okruhu a několik tisíc pro speciálně školené mechaniky.

Bruce Weiner vypráví o nákladech spojených s vlastnictvím McLarenu F1 (8:04) | zdroj: youtube.com

V ten moment si Bruce začal uvědomovat, že tohle auto nebude žádná levná sranda. Když si totiž uvědomil, že výměna palivové nádrže vyjde na 110 000 dolarů (2.3 milionu korun) jen za nádrž samotnou, zděsila ho představa, na kolik vyjde přeprava do autorizovaného servisu a práce mechaniků. Úsměvná však byla i situace s výměnou obyčejného hasicího přístroje, za který si McLaren účtoval 800 dolarů (cca17400 korun), podobný se přitom dal sehnat v supermarketu za 10 dolarů. Pouze nepasoval do speciálního otvoru a nedal se stáhnout speciálním popruhem v modelu F1.

Po ročním vlastnictví vozu tak Bruce začaly přemáhat pořádně nákladné vyhlídky na budoucnost a samotná hodnota vozu se nijak rapidně nezvyšovala. Vůz se tak nakonec rozhodl prodat, což dnes považuje za jedno ze svých nejhorších rozhodnutí, co se prodeje automobilu týče. Průměrná hodnota McLarenů F1 se totiž v dnešních dnech pohybuje okolo 15 milionů dolarů, tedy cca 326.5 milionu korun.

Vytisknout

Diskuze: Kolik stojí údržba luxusního McLarenu? Zaplatíte miliony, aniž byste vyjeli z garáže

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Nový Countryman je největším a nejprostornějším Mini v historii. (Ilustrační foto)

Mini zřejmě pracuje na elektrickém Crossoveru, velikostí se zařadí pod…

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud