Ovládnou továrny kyborgové? Ford už testuje první exoskeletony v praxi

Někteří zaměstnanci Fordu začínají používat speciální exoskeleton EksoVest
Někteří zaměstnanci Fordu začínají používat speciální exoskeleton EksoVest, foto: Ford
Antonín Marek , AutoRoad.cz 10. listopadu 2017 12:13 | akt. 10. listopadu 2017 12:41
Sdílej:

Automobilka Ford se snaží být průkopníkem v používání moderních technologií, které mohou zaměstnancům výrazně usnadnit práci a dokonce i zkrátit čas, za kterou ji odvedou. Prvním velkým krokem bylo zavedení tzv. HoloLens od Microsoftu, které výrazně usnadnily práci designérům. Nyní se dostalo i na techniky a montéry, kterým bude usnadňovat práci a chránit zdraví speciální exoskeleton EksoVest.

A o co že vlastně jde? Vybraní dělníci, kteří převážně nad hlavou, jsou vybaveni speciální vestou "EksoVest", která by jim měla usnadnit práci, zpomalit nástup únavy a zároveň by měla být schopna předcházet zraněním.

Vestu EksoVest si může obléknout prakticky každý, kdo jehož výška se pohybuje v rozsahu 152.4 až 193 centimetrů. Po připnutí vesty na tělo, ramena a předloktí si pak každý dělník může nastavit, jak moc mu bude vesta "odlehčovat" práci, přičemž limitem je 6,8 kilogramu na ruku. Celý systém je přitom lehký a neměl by dělníkům jakkoliv překážet.

Přijde vám to jako příliš povyku pro nic? Pak je potřeba si uvědomit, že někteří zaměstnanci na výrobní lince zvedají ruce na hlavu zhruba 4600-krát za den. Za rok to pak vyjde na zhruba na milion. Nelze se proto divit, že řada dělníků začne brzy trpět bolestmi, zvýšenou únavou nebo nemocemi spojenými s jejich povoláním. Od Fordu se tak zavedení tohoto programu dá brát jako velmi vstřícné gesto, které je třeba ocenit.

V současnosti je projekt pouze v jakémsi "testovacím" režimu a probíhá pouze ve dvou továrnách Fordu na území USA, ovšem pokud by se ukázal jako funkční a smysluplný, pak bychom se mohli dočkat jeho celosvětového rozšíření.

Stalo se
Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.

Novinky
BMW Speedtop

BMW Speedtop (2025) bere dech. Toto krásné kombi půjde skutečně do výroby

BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.

Novinky
Toyota Aygo X (2025)

Stylovější, silnější, úspornější. Toyota Aygo X z Kolína překvapila hybridem a technikou z Yarisu

Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.