Ovládnou továrny kyborgové? Ford už testuje první exoskeletony v praxi

Někteří zaměstnanci Fordu začínají používat speciální exoskeleton EksoVest
Někteří zaměstnanci Fordu začínají používat speciální exoskeleton EksoVest, foto: Ford
Antonín Marek , AutoRoad.cz 10. listopadu 2017 12:13 | akt. 10. listopadu 2017 12:41
Sdílej:

Automobilka Ford se snaží být průkopníkem v používání moderních technologií, které mohou zaměstnancům výrazně usnadnit práci a dokonce i zkrátit čas, za kterou ji odvedou. Prvním velkým krokem bylo zavedení tzv. HoloLens od Microsoftu, které výrazně usnadnily práci designérům. Nyní se dostalo i na techniky a montéry, kterým bude usnadňovat práci a chránit zdraví speciální exoskeleton EksoVest.

A o co že vlastně jde? Vybraní dělníci, kteří převážně nad hlavou, jsou vybaveni speciální vestou "EksoVest", která by jim měla usnadnit práci, zpomalit nástup únavy a zároveň by měla být schopna předcházet zraněním.

Vestu EksoVest si může obléknout prakticky každý, kdo jehož výška se pohybuje v rozsahu 152.4 až 193 centimetrů. Po připnutí vesty na tělo, ramena a předloktí si pak každý dělník může nastavit, jak moc mu bude vesta "odlehčovat" práci, přičemž limitem je 6,8 kilogramu na ruku. Celý systém je přitom lehký a neměl by dělníkům jakkoliv překážet.

Přijde vám to jako příliš povyku pro nic? Pak je potřeba si uvědomit, že někteří zaměstnanci na výrobní lince zvedají ruce na hlavu zhruba 4600-krát za den. Za rok to pak vyjde na zhruba na milion. Nelze se proto divit, že řada dělníků začne brzy trpět bolestmi, zvýšenou únavou nebo nemocemi spojenými s jejich povoláním. Od Fordu se tak zavedení tohoto programu dá brát jako velmi vstřícné gesto, které je třeba ocenit.

V současnosti je projekt pouze v jakémsi "testovacím" režimu a probíhá pouze ve dvou továrnách Fordu na území USA, ovšem pokud by se ukázal jako funkční a smysluplný, pak bychom se mohli dočkat jeho celosvětového rozšíření.

Stalo se
Novinky
Zřejmě nejde o aprílový žert: Yugo má být znovu postaveno pod srbsko-německým vedením. Autorem návrhu je srbský designér Darko Marčeta. Počáteční návrhy ukazují vůz s klasickými prvky Yugo v moderním stylu.

Legenda se vrací: Yugo chystá velký comeback?

V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.

Novinky ze světa EV
BMW Vision Driving Experience (VDX)

BMW VDX: Elektrická bestie s více než 1 000 koňmi se už testuje? +VIDEO

BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.

Novinky ze světa EV
Kia EV4 (2025)

První FOTO nové Kia EV4: Plně elektrické EV přichází jako sedan a kombi

Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).

Novinky ze světa EV
Vytuněná Tesla model Y od CarLab

Tesla model Y Juniper v dravé úpravě. Asi nejhezčí verze vůbec

Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?