Představte si, že žijete v osmdesátých letech, bydlíte ve slunné Itálii a vaším každodenním chlebem je již 20 let řízení jedné z největších evropských automobilek. Zatím co my si to můžeme jen představit, Gianni Agnelli, ředitel společnosti Fiat, takovým životem skutečně žil. A za své dlouholeté vedení společnosti se také náležitě ocenil. Nechal si totiž na zakázku vyrobit jedinečné Ferrari Testarossa Spider.
Ferrari Testarossa si v průběhu osmdesátých let získalo všeobecný věhlas a pro mnoho lidí je modlou dodnes. Pokud bychom však hledali modely bez střechy, nalezneme jich jen velmi málo. Zhruba dvanáct kousků přepracovala designérská společnost Pininfarina. většinu na žádost Brunejského sultána, ovšem tyto úpravy nebyly oficiálně nikdy automobilkou schváleny.
Jedinou originální přestavbou modelu Testarossa na karoserii Spider se tak stal tento vůz, na který se díváme. V roce 1986 byl vyroben přímo pro ředitele automobilky, kterým byl tehdy již 20 let Gianni Agnelli. Vůz dostal stříbrnou barvu karoserie a interiér byl čalouněn modře. Ptáte se, proč není vůz klasicky červený? Inu proto, že iniciály budoucího majitele jsou AG, což je v periodické tabulce označení pro stříbro.
Samotná přestavba vozu pak nespočívala jen v "uříznutí střechy", ale zahrnovala spoustu výpočtů a technických úprav. Jednou z prvních bylo vyztužení podlahy, pro zvýšení torzní tuhosti. Tou druhou pak instalace ochranného oblouku, který měl v případě nehody a následného převrácení "vyztužit" pevnou střechu a pomoci tak rámu čelního skla rozložit váhu vozu.
Velká změna se pak týkala i převodovky, která je svým způsobem revoluční a předběhla dobu. Na první pohled se jedná o klasický pětistupňový manuál, ovšem u převodovky se nachází i tlačítko "Valeo". Pokud jste ho zmáčkli, pedál spojky pro vás přestal existovat a převodovka se přepnula do automatického módu. Pro Agnelliho to bylo velkým usnadněním, neboť trpěl zraněním nohy a řazení ve sportovních vozech pro něj bylo velmi namáhavé. Stejnou převodovku proto dostal i do svého modelu F40.
Co se motoru týče, zde zůstalo vše při starém. Plochý dvanáctiválec se stále nacházel na svém místě, jeho objem byl stále rovných 5.0 litru a jeho výkon se stále pohyboval okolo 390 koňských sil.
Pokud se ale vrátíme k samotnému majiteli vozu, ten byl poměrně dobře známý svými nároky na automobily. Kromě jedinečného Ferrari Testarossa Spider totiž vlastnil ještě celosvětově jedinou Lancii Delta Integrale Spider nebo, světe div se, Fiat Multipla Spider. Ferrari však na sebe strhávalo největší pozornost, čemuž se rozhodně nemůžeme divit.
Bohužel nevíme jak dlouho byl vůz s registrační značkou TO 00000G v jeho vlastnictví, ale v roce 2016 se Testarossa objevila na aukci, kde majitele změnila za rovný milion euro, tedy cca 25,5 milionu korun. Na svém tachometru přitom měla pouze 23,013 kilometrů.
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.