Nestává se často, aby se jedné automobilce podařilo s jediným modelem překonat hned pět světových rekordů, a to pouze během jednoho víkendu. Při velikosti automobilky Koenigsegg se pak vlastně jedná o malý zázrak, který však přepíše hned několik rekordů v knize motoristických dějin
Málokdo by si nevšiml zprávy, která v průběhu víkendu obletěla takřka celý motoristický svět. Švédské automobilce Koenigsegg se totiž tou dobou podařilo v Nevadě ustanovit rekord pro nejrychlejší silniční automobil světa, kterým se s průměrnou rychlostí 446,97 km/h stal model Agera RS. Tím však příval světových rekordů ani zdaleka nekončí.
Zhruba před měsícem jsme vás informovali o úspěšném pokusu o rekord v akceleraci z 0 na 400 km/h a následném zastavení, kterým tehdy Agera RS trumfla Bugatti Chiron. Tehdy to Agera RS ve značně provizorních podmínkách zvládla za 36,44 sekundy, na druhý pokus v Nevadě se jí to ale povedlo už jen za 33,29 sekundy. To byl druhý rekord.
Třetím rekordem se stala nejvyšší průměrná rychlost dosažená na "letmém" kilometrovém úseku veřejné silnice. Agera RS zde dosáhla průměrné rychlosti 445,54 km/h, čímž překonala rekord ještě z nacistické éry Německa, který stanovil v lednu 1938 Rudolf Caracciola na speciálně postaveném stroji Mercedes W125. Tehdy dosáhl na dálnici rychlosti 432,7 km/h.
Čtvrtý rekord je tomu třetímu nápadně podobný, ovšem jedná se o nejvyšší průměrnou rychlost dosaženou na "letmém" mílovém úseku veřejné silnice. Na jedné míli dosáhla Agera RS průměrné rychlosti 444,66 km/h, čímž znovu překonala onen nacistický Mercedes, který si to před 80 lety svištěl na jednu míli rychlostí 432,4 km/h.
Posledním avšak neméně důležitým rekordem je vůbec nejvyšší dosažená rychlost na veřejné silnici. Tou bylo v případě Koenigseggu 457.49 km/h, čímž naposledy překonala rekord speciálu Mercedes-Benz W125 "Rekordwagen" z roku 1938.
Zajímavostí všech rekordů je však výrok samotného zakladatele automobilky, podle kterého by Agera RS mohla dosáhnout ještě vyšších rychlostí, kdyby testy byly prováděny na soukromém okruhu, nebo na solných pláních, kde se běžně podobné rekordy stanovují. Je však velice nepravděpodobné, že by k tomu třeba Volkswagen nabídl svůj okruh Ehra-Lessien, kde stanovují rekordy vozy Bugatti.
Poslední poznámka se pak vztahuje ještě k samotné Ageře RS. Pokud se totiž v těchto exkluzivních vozech alespoň trochu vyznáte, pak jistě dobře víte, že vlajkovou lodí automobilky je model Regera. Nabízí se tedy otázka, kdy se tento model vypraví do Nevady a zda se budou znovu posunovat hodnoty světových rekordů.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.