Nestává se často, aby se jedné automobilce podařilo s jediným modelem překonat hned pět světových rekordů, a to pouze během jednoho víkendu. Při velikosti automobilky Koenigsegg se pak vlastně jedná o malý zázrak, který však přepíše hned několik rekordů v knize motoristických dějin
Málokdo by si nevšiml zprávy, která v průběhu víkendu obletěla takřka celý motoristický svět. Švédské automobilce Koenigsegg se totiž tou dobou podařilo v Nevadě ustanovit rekord pro nejrychlejší silniční automobil světa, kterým se s průměrnou rychlostí 446,97 km/h stal model Agera RS. Tím však příval světových rekordů ani zdaleka nekončí.
Zhruba před měsícem jsme vás informovali o úspěšném pokusu o rekord v akceleraci z 0 na 400 km/h a následném zastavení, kterým tehdy Agera RS trumfla Bugatti Chiron. Tehdy to Agera RS ve značně provizorních podmínkách zvládla za 36,44 sekundy, na druhý pokus v Nevadě se jí to ale povedlo už jen za 33,29 sekundy. To byl druhý rekord.
Třetím rekordem se stala nejvyšší průměrná rychlost dosažená na "letmém" kilometrovém úseku veřejné silnice. Agera RS zde dosáhla průměrné rychlosti 445,54 km/h, čímž překonala rekord ještě z nacistické éry Německa, který stanovil v lednu 1938 Rudolf Caracciola na speciálně postaveném stroji Mercedes W125. Tehdy dosáhl na dálnici rychlosti 432,7 km/h.
Čtvrtý rekord je tomu třetímu nápadně podobný, ovšem jedná se o nejvyšší průměrnou rychlost dosaženou na "letmém" mílovém úseku veřejné silnice. Na jedné míli dosáhla Agera RS průměrné rychlosti 444,66 km/h, čímž znovu překonala onen nacistický Mercedes, který si to před 80 lety svištěl na jednu míli rychlostí 432,4 km/h.
Posledním avšak neméně důležitým rekordem je vůbec nejvyšší dosažená rychlost na veřejné silnici. Tou bylo v případě Koenigseggu 457.49 km/h, čímž naposledy překonala rekord speciálu Mercedes-Benz W125 "Rekordwagen" z roku 1938.
Zajímavostí všech rekordů je však výrok samotného zakladatele automobilky, podle kterého by Agera RS mohla dosáhnout ještě vyšších rychlostí, kdyby testy byly prováděny na soukromém okruhu, nebo na solných pláních, kde se běžně podobné rekordy stanovují. Je však velice nepravděpodobné, že by k tomu třeba Volkswagen nabídl svůj okruh Ehra-Lessien, kde stanovují rekordy vozy Bugatti.
Poslední poznámka se pak vztahuje ještě k samotné Ageře RS. Pokud se totiž v těchto exkluzivních vozech alespoň trochu vyznáte, pak jistě dobře víte, že vlajkovou lodí automobilky je model Regera. Nabízí se tedy otázka, kdy se tento model vypraví do Nevady a zda se budou znovu posunovat hodnoty světových rekordů.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.