Nestihli jste přezout na zimní gumy? Zvládnete to i doma, poradíme vám, jak na to

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 31. října 2017, 10:03 Aktualizováno 31.10.2017, 10:58 Google+

Počasí posledních dnů nám jasně dává najevo, že zimní pneumatiky už na autě mají smysl. Ranní teploty klesají nebezpečně nízko, o déšť také nouze není a riziko prvních námraz se tak neodvratně blíží. Stejně tak se blíží i první listopad, od kterého mají řidiči povinnost mít na automobilu obuté zimní pneumatiky, pokud se dá na vozovce předpokládat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza. Co ale dělat, pokud potřebujete jezdit a ještě nemáte přezuto?

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Šrouby si povolte ještě před zvedáním automobilu, po výměně pak šrouby dotahujte křížem a napevno je utáhněte až po spuštění automobilu

Šrouby si povolte ještě před zvedáním automobilu, po výměně pak šrouby dotahujte křížem a napevno je utáhněte až po spuštění automobilu | foto: pixabay.com

Sdílejte článek

Pokud máte doma zimní pneumatiky na discích, máte z poloviny vyhráno a můžete se pustit do přezouvání sami. Pokud ale máte pneumatiky samotné a bez disků, nezbude vám než absolvovat tolik neoblíbenou "Tour de Pneuservis" a hledat někoho, kdo má volné termíny a kdo vám automobil narychlo přezuje. Připravte se však na to, že to nějakou chvíli potrvá.

Pokud ale máte zimní pneumatiky na discích, můžete se směle pustit do přezouvání sami, není to nijak extrémně náročné a nemělo by vám to zabrat víc než hodinku času. Většinu potřebného vybavení přitom naleznete ve svém automobilu, pokud byste ale měli vůz bez nářadí a heveru, snad by vám ho pro jednou mohl zapůjčit soused. Pokud ale hodláte přezouvat automobil svépomocí častěji, rozhodně se vyplatí investice do kvalitnějšího vybavení / speciálního nářadí jako je momentový klíč.

Celá výměna se dá rozdělit na několik kroků, přičemž tím prvním by mělo být zaparkování automobilu na pevném a rovném podkladu a příprava vybavení. Určitě se neobejdete bez heveru, klíče na šrouby/ matice kol a zimních pneumatik - ty je vhodné ještě před instalací na automobil vhodné prohlédnout a hledat jakákoliv poškození. Vhod vám také přijdou ochranné rukavice a křída na poznačení kol.

img-responsive

Hever umístěte na výrobcem doporučené místo. Většinou bývá na prahu kousek za / před kolem - přesné místo najdete v příručce k automobilu | foto: pixabay.com

Pneumatiky můžete dát na stejné místo kde byly minulý rok, nebo můžete prodloužit jejich životnost prohozením předních za zadní. Vždy si však dejte pozor na směr rotace pneumatiky. Ten najdete na pneumatice označený slovem Rotation a šipkou ukazující směr rotace. Tento symbol rozhodně neignorujte, mohli byste si zadělat na slušný malér. Pokud nemáte pneumatiky z minulého roku poznačené, čeká vás laborování s měřením/ odhadováním vzorku. Lepší vzorek by však měl být vpředu, aby byl automobil lépe ovladatelný.

tip: Lily-Rose Depp (18), dcera Johnnyho Deppa a Vanessy Paradis, je pěkná dračice

Máte-li vše připravené, můžeme se pustit do samotného přezouvání. Před samotným zvedáním je potřeba každý šroub nepatrně povolit, jakmile totiž kolo zvednete od země, už s ním nehnete. Místo pro umístění naleznete spolehlivě v příručce k vašemu automobilu, případně hledejte pod prahem kousek za kolem bod, který je označen trojúhelníčkem, případně se jedná o kus zesíleného lemu, který je od zbytku lemu oddělen drobnými výřezy. Jakmile máte správné místo, nasaďte hever a automobil pomalu zvedněte. Během toho se snažte udržet hever v kolmém poloze a pokud by se vám něco nezdálo, klidně automobil opět spusťte, přemístěte hever a pusťte se do toho znovu.

Jakmile máte kolo ve vzduchu, odstraňte šrouby a kolo sundejte. Pokud máte o technice vozu alespoň nějaké povědomí, vyplatí se alespoň rychlá kontrola pohledem na tlumiče a brzdy. Pokud vám jde jen o přezutí, rovnou nasaďte kolo se zimním obutím a zajistěte ho šrouby. Ty se vždy dotahují křížem (např. 1 - 3 - 5 - 2 - 4) a dokud je automobil ve vzduchu, utahujete je pouze s citem - tak, aby kolo na automobilu drželo a neviklalo se.

Poté kolo spusťte na zem a šrouby opět křížem pevně dotáhněte. Správně by měl být použit momentový klíč, nicméně pokud ho nemáte, snažte se kola dotáhnout pevně ale nervěte je zbytečně na krev. Takto postupujte u všech kol, dokud nemáte automobil přezutý. Pokud máte doma kompresor nebo pumpičku, rovnou ještě kola dofoukněte na výrobcem předepsaný tlak (naleznete u víčka nádrže nebo na B sloupku).

img-responsive

Pokud hodláte přezouvat automobil sami, rozhodně to vždy dělejte na pevném a rovném podkladu | foto: pixabay.com

Kola která jste z automobilu sundali pořádně omyjte, zkontrolujte jejich stav (poškození, zbývající vzorek), označte si jejich pozici na autě například křídou a vhodně je uložte.

Jakmile se s přezutým automobilem vydáte na cesty, sledujte jeho chování. Pokud byste cítili ve volantu vibrace, cítili jemné otřesy nebo slyšeli divné zvuky, mohlo by to znamenat, že jeden z ráfků je nevyvážený a vás čeká návštěva pneuservisy, kde ráfky převáží. To by se ostatně mělo dít alespoň jednou za dva roky i když si automobil přezouváte sami doma. Po pár kilometrech také zkontrolujte, zda jsou šrouby dostatečně utaženy.

Jak už to u podobných článků bývá, jistě se v komentářích najde mnoho zastánců jak domácího vyvažování, tak návštěv pneuserivsů. Proto ještě rovnou zdůrazníme pár věcí, na které je potřeba dávat si při přezouvání doma pozor: vždy ujistěte o dostatečném vzorku, nezanedbávejte kontrolu  před montáží, zkontrolujte správný směr rotace, kolo dostatečně utáhněte, nervěte šrouby na krev, dohustěte pneumatiky na správný tlak, nezanedbávejte kontrolu po prvních kilometrech a pokud cítíte během řízení divné vibrace z volantu, nechte si pneumatiky raději převážit. Zabráníte tak předčasnému opotřebení jak pneumatik, tak podvozku.

Vytisknout

Diskuze: Nestihli jste přezout na zimní gumy? Zvládnete to i doma, poradíme vám, jak na to

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Koncept elektrického a plně autonomního SUV Nissan IMx

Nissan představil zpívající elektromobil. Chce tak chránit životy chodců

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud