Počasí posledních dnů nám jasně dává najevo, že zimní pneumatiky už na autě mají smysl. Ranní teploty klesají nebezpečně nízko, o déšť také nouze není a riziko prvních námraz se tak neodvratně blíží. Stejně tak se blíží i první listopad, od kterého mají řidiči povinnost mít na automobilu obuté zimní pneumatiky, pokud se dá na vozovce předpokládat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza. Co ale dělat, pokud potřebujete jezdit a ještě nemáte přezuto?
Pokud máte doma zimní pneumatiky na discích, máte z poloviny vyhráno a můžete se pustit do přezouvání sami. Pokud ale máte pneumatiky samotné a bez disků, nezbude vám než absolvovat tolik neoblíbenou "Tour de Pneuservis" a hledat někoho, kdo má volné termíny a kdo vám automobil narychlo přezuje. Připravte se však na to, že to nějakou chvíli potrvá.
Pokud ale máte zimní pneumatiky na discích, můžete se směle pustit do přezouvání sami, není to nijak extrémně náročné a nemělo by vám to zabrat víc než hodinku času. Většinu potřebného vybavení přitom naleznete ve svém automobilu, pokud byste ale měli vůz bez nářadí a heveru, snad by vám ho pro jednou mohl zapůjčit soused. Pokud ale hodláte přezouvat automobil svépomocí častěji, rozhodně se vyplatí investice do kvalitnějšího vybavení / speciálního nářadí jako je momentový klíč.
Celá výměna se dá rozdělit na několik kroků, přičemž tím prvním by mělo být zaparkování automobilu na pevném a rovném podkladu a příprava vybavení. Určitě se neobejdete bez heveru, klíče na šrouby/ matice kol a zimních pneumatik - ty je vhodné ještě před instalací na automobil vhodné prohlédnout a hledat jakákoliv poškození. Vhod vám také přijdou ochranné rukavice a křída na poznačení kol.
Pneumatiky můžete dát na stejné místo kde byly minulý rok, nebo můžete prodloužit jejich životnost prohozením předních za zadní. Vždy si však dejte pozor na směr rotace pneumatiky. Ten najdete na pneumatice označený slovem Rotation a šipkou ukazující směr rotace. Tento symbol rozhodně neignorujte, mohli byste si zadělat na slušný malér. Pokud nemáte pneumatiky z minulého roku poznačené, čeká vás laborování s měřením/ odhadováním vzorku. Lepší vzorek by však měl být vpředu, aby byl automobil lépe ovladatelný.
tip: Lily-Rose Depp (18), dcera Johnnyho Deppa a Vanessy Paradis, je pěkná dračice
Máte-li vše připravené, můžeme se pustit do samotného přezouvání. Před samotným zvedáním je potřeba každý šroub nepatrně povolit, jakmile totiž kolo zvednete od země, už s ním nehnete. Místo pro umístění naleznete spolehlivě v příručce k vašemu automobilu, případně hledejte pod prahem kousek za kolem bod, který je označen trojúhelníčkem, případně se jedná o kus zesíleného lemu, který je od zbytku lemu oddělen drobnými výřezy. Jakmile máte správné místo, nasaďte hever a automobil pomalu zvedněte. Během toho se snažte udržet hever v kolmém poloze a pokud by se vám něco nezdálo, klidně automobil opět spusťte, přemístěte hever a pusťte se do toho znovu.
Jakmile máte kolo ve vzduchu, odstraňte šrouby a kolo sundejte. Pokud máte o technice vozu alespoň nějaké povědomí, vyplatí se alespoň rychlá kontrola pohledem na tlumiče a brzdy. Pokud vám jde jen o přezutí, rovnou nasaďte kolo se zimním obutím a zajistěte ho šrouby. Ty se vždy dotahují křížem (např. 1 - 3 - 5 - 2 - 4) a dokud je automobil ve vzduchu, utahujete je pouze s citem - tak, aby kolo na automobilu drželo a neviklalo se.
Poté kolo spusťte na zem a šrouby opět křížem pevně dotáhněte. Správně by měl být použit momentový klíč, nicméně pokud ho nemáte, snažte se kola dotáhnout pevně ale nervěte je zbytečně na krev. Takto postupujte u všech kol, dokud nemáte automobil přezutý. Pokud máte doma kompresor nebo pumpičku, rovnou ještě kola dofoukněte na výrobcem předepsaný tlak (naleznete u víčka nádrže nebo na B sloupku).
Kola která jste z automobilu sundali pořádně omyjte, zkontrolujte jejich stav (poškození, zbývající vzorek), označte si jejich pozici na autě například křídou a vhodně je uložte.
Jakmile se s přezutým automobilem vydáte na cesty, sledujte jeho chování. Pokud byste cítili ve volantu vibrace, cítili jemné otřesy nebo slyšeli divné zvuky, mohlo by to znamenat, že jeden z ráfků je nevyvážený a vás čeká návštěva pneuservisy, kde ráfky převáží. To by se ostatně mělo dít alespoň jednou za dva roky i když si automobil přezouváte sami doma. Po pár kilometrech také zkontrolujte, zda jsou šrouby dostatečně utaženy.
Jak už to u podobných článků bývá, jistě se v komentářích najde mnoho zastánců jak domácího vyvažování, tak návštěv pneuserivsů. Proto ještě rovnou zdůrazníme pár věcí, na které je potřeba dávat si při přezouvání doma pozor: vždy ujistěte o dostatečném vzorku, nezanedbávejte kontrolu před montáží, zkontrolujte správný směr rotace, kolo dostatečně utáhněte, nervěte šrouby na krev, dohustěte pneumatiky na správný tlak, nezanedbávejte kontrolu po prvních kilometrech a pokud cítíte během řízení divné vibrace z volantu, nechte si pneumatiky raději převážit. Zabráníte tak předčasnému opotřebení jak pneumatik, tak podvozku.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.