Pokud chcete uspořit maximum paliva během jízdy z kopce, máte dvě možnosti. Buď nechat vyřazeno a jet tzv. na vítr, nebo zařadit a sjíždět se zařazenou rychlostí. Obě možnosti mají svá pozitiva i negativa, ovšem která je ta nejekonomičtější? Na to se rozhodl odpovědět Jason Fenske z YouTube kanálu Engineering Explained.
Odpověď není zcela univerzální, neboť každá metoda má své opodstatnění v závislosti na silnici, po které právě jedete. Pokud ale pouze sjíždíte z kopce, pak je rozhodně ekonomičtější sjíždět kopec se zařazenou rychlostí. Proč? Odpověď je jednoduchá. Pokud sjíždíte se zařazenou rychlostí, váš motor nepotřebuje žádné palivo, neboť ho roztáčí kola, která jsou s ním spojena prostřednictvím spojky a převodovky.
Pokud byste sjížděli s vyřazenou rychlostí, pak váš motor bude potřebovat alespoň trochu paliva k tomu, aby se udržel v chodu. To ostatně ukázal Jason ve svém videu, kdy namířil jednu ze svých kamer na ukazatel aktuální spotřeby paliva. Pokud sjížděl se zařazenou rychlostí, ukazatel ukazoval maximální možný dojezd na galon paliva, pokud vyřadil, dojezd se nepatrně snížil.
Pokud byste se ale nacházeli v oblasti, kde klesání následuje stoupání, pak se spíše vyplatí sjíždět kopec s vyřazenou rychlostí, díky čemuž naberete rychlost, která vám do druhého kopce znovu pomůže. Zkrátka stejně, jako se to děje během jízdy na horské dráze.
Všeobecně se však jízda s vyřazenou rychlostí příliš nedoporučuje, neboť řidič v ten moment ztrácí kontrolu nad vozem. V některých státech USA je dokonce zakázáno jezdit s vyřazenou rychlostí.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.