Spoléháte se v zimě na pohon 4x4? Buďte opatrní, tohle za vás nevyřeší

Ilustrační foto
Ilustrační foto, foto: pixabay.com
Antonín Marek , AutoRoad.cz 11. října 2017 14:03 | akt. 12. října 2017 08:24
Sdílej:

Mnoho řidičů terénních vozů, SUV či automobilů s pohonem všech kol se v zimních měsících spoléhá na to, že obě poháněné nápravy je zbaví starostí s přezouváním, případně jim ušetří peníze za nákup nových zimních pneumatik. Takoví řidiči se ale zásadně mýlí, čímž ohrožují životy své i ostatních řidičů.

Na YouTube kanále Tyre Reviews už několik let visí video, které by si měli pravidelně pouštět majitelé SUV a vozů s pohonem všech kol, kteří se na sněhem, břečkou či vodou pokrytých silnicích cítí nezranitelně. Video totiž srovnává výkonné sportovní BMW M3 na zimních pneumatikách a všeobecně kvalitní a v terénu zdatný vůz Subaru Forester, který se řadí k těm nejuniverzálnějším SUV na trhu.

Ani jeden z vozů asi není potřeba příliš rozebírat, nejspíš stačí jen připomenout, že BMW M3 (e46) posílá na zadní kola výkon cca 343 koní, zatímco Subaru Forester 2.5 XT rozděluje na přední i zadní nápravu 230 koní. Nejedná se přitom o žádný automatický systém rozdělující výkon na nápravy podle potřeby, ale o stálý pohon všech kol.

Oba vozy tedy stojí vedle sebe v mírném kopci, silnice je pokrytá tenkou vrstvou sněhu a pod ním se zřetelně leskne náledí. Oba vozy se pak ve stejný moment rozjedou do mírného kopce a překvapení je na světě. Pokud jste náhodou čekali, že pohon všech kol vystřelí Forestra kupředu, musíme vás zklamat.

Na kolech měl totiž obuty letní pneumatiky Bridgestone Potenza. Naproti tomu BMW se do kopce vyšplhalo vcelku bez problémů, na čemž má největší zásluhu obutí zimních pneumatik Michelin Pilot Alpin 4. Během dalších dvou pokusů se sice SUV do kopce vyškrábe, ovšem BMW je tam vždy dřív a s mnohem menším úsilím. 

Při použití letních / sjetých či nekvalitních zimních plášťů jsou výsledky velice podobné. I když se nakonec do kopce dostanete, mnohem větší problém budete mít dostat se z něj dolů. Velké a těžké vozidlo s pneumatikami, které nemají pořádný záběr a přilnavost, se totiž promění v jen těžko ovladatelné saně.

Pokud tedy vlastníte vůz z kategorie SUV a stále spoléháte na to, že problém sjetých zimních pneumatik za vás vyřeší pohon 4x4, přestaňte prosím riskovat životy ostatních i svůj a běžte si pořídit pneumatiky kvalitní. S jejich volbou vám může pomoci i žebříček hodnocení zimních či celoročních pneumatik, který jsme před několika dny publikovali.

Stalo se
Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.

Novinky
BMW Speedtop

BMW Speedtop (2025) bere dech. Toto krásné kombi půjde skutečně do výroby

BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.

Novinky
Toyota Aygo X (2025)

Stylovější, silnější, úspornější. Toyota Aygo X z Kolína překvapila hybridem a technikou z Yarisu

Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.