Pamatujete na nedávný rekord Bugatti Chiron, během kterého dokázal tento exotický vůz zrychlit na 400 km/h a poté opět zastavit za rekordních 41,96 sekundy? Tak na to klidně zapomeňte, neboť tato disciplína má nového šampiona, který pochází ze Švédska.
Když Christian von Koenigsegg, zakladatel automobilky Koenigsegg, četl zprávy o novém rekordu Bugatti Chiron v akceleraci a brzdění při rychlosti 400 km/h, řekl si, že jeho vůz by to mohl zvládnout lépe. A taky že zvládl.
Koenigsegg měl původně v plánu překonat tento rekord s hybridním modelem Regera, ovšem ten je nyní beznadějně vyprodán. Nicméně v jeho závodě stál zcela nový vůz Agera RS, jehož budoucí majitel s testem souhlasil - nejspíš si chtěl ověřit schopnosti vozu, za který utratí pořádný balík peněz.
Samotný test se měl uskutečnit na testovací dráze v Německu už 30. září, ovšem kvůli nepříznivým podmínkám byl zrušen. Koenigsegg tak sáhl po svém plánu B, kterým bylo opuštěné armádní letiště kdesi ve Skandinávii, které vojáci opustili již v roce 2003 a od té doby slouží jako solární elektrárna. 1. října pak přišlo skvělé počasí, nastaly ideální podmínky a Agera RS se vydala na trať.
Vůz, který měl na sobě ještě řadu ochranných folií, však nečekal žádný útulný povrch závodního okruhu. Neudržované letiště za 14 let poměrně zpustlo, což vyvíjelo na řidiče i automobil vysoké nároky. Ostatně ani délka ranveje nebyla příliš velkorysá, tovární řidič Niklas Lilja tak musel zvládnout stanovení rekordu na vzdálenosti cca 2,7 kilometru.
Když byly podmínky nejlepší a vůz i řidič byli připraveni, tým se rozhodl pokus realizovat. Agera RS to však měla ještě o to těžší, že na povrchu letiště vyrobeného převážně z betonu měla absolutně mizernou trakci. Až do třetího rychlostního stupně tak neustále svítila kontrolka systému pro kontrolu trakce.
Celý pokus však dopadl úspěšně a Niklas Lilja stanovil nový rekord ve zrychlení z 0 na 400 km/h a následném zastavení, jehož hodnota je 36,44 sekundy. Bugatti tak zůstalo pozadu o 5.52 sekundy.
Samotné zrychlení na 400 km/h trvalo Ageře RS 26.88 sekundy a urazila přitom 1,9 kilometru. Zastavení na 0 pak proběhlo za 9,56 sekundy, během kterých urazila Agera 482 metrů. Její karbon-keramické brzdy a přilnavé pneumatiky Michelin tak dostaly pořádně zabrat.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.