Saudská Arábie včera večer oznámila přelomový krok, od června roku 2018 chce ženám oficiálně povolit získání řidičského průkazu a řízení automobilu. Ve vyspělých zemích celého světa je to samozřejmost, nicméně pro konzervativní Saudskou Arábii se jedná o velký krok směrem k vyšší liberalizaci a rovnoprávnosti žen.
Saudská Arábie je zřejmě poslední zemí světa, kde ženám není dovoleno řídit. Představitelé státu tento nesmyslný zákaz dlouho obhajovali obavami o plodnost žen a udržení saudských rodin - možnost řídit automobil totiž měla zvyšovat tendence k promiskuitě. Pokud tedy žena za volant usedla, hrozila ji pokuta i vězení.
To by ovšem podle New York Times mělo skončit od června 2018, kdy ženy oficiálně dostanou svobodu pořizovat si řidičské průkazy a usedat legálně za volant. Představitelé Saudské Arábie doufají, že tímto krokem zlepší obraz své země ve světě a zároveň zlepší ekonomickou situaci v zemi. Pokud totiž ženy chtěly někam cestovat, musely buď spoléhat na své muže, nebo na drahé přepravní společnosti. Možnost řídit automobil by navíc ženám mohla usnadnit hledání a volbu povolání.
Zákon umožňující ženám usedat za volant už podepsal i král Salmán, který o něm veřejně informoval z obrazovek státní televize. Součástí tohoto kroku bylo také sestavení komise, která připraví na změny například policisty, kteří dosud neměli žádné zkušenosti s chováním k ženám za volantem.
Jakkoliv je informace o zrušení tohoto zákazu vítanou změnou, stále zde zůstávají neodpovězené otázky, například zda bude moci žena usednout za volant svévolně, nebo zda k tomu bude potřebovat svolení od svého muže. Změna zákonů je tedy jedna věc, ovšem změnit konzervativní mysl lidí bude zřejmě běh na dlouhou vzdálenost.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.