Saudská Arábie včera večer oznámila přelomový krok, od června roku 2018 chce ženám oficiálně povolit získání řidičského průkazu a řízení automobilu. Ve vyspělých zemích celého světa je to samozřejmost, nicméně pro konzervativní Saudskou Arábii se jedná o velký krok směrem k vyšší liberalizaci a rovnoprávnosti žen.
Saudská Arábie je zřejmě poslední zemí světa, kde ženám není dovoleno řídit. Představitelé státu tento nesmyslný zákaz dlouho obhajovali obavami o plodnost žen a udržení saudských rodin - možnost řídit automobil totiž měla zvyšovat tendence k promiskuitě. Pokud tedy žena za volant usedla, hrozila ji pokuta i vězení.
To by ovšem podle New York Times mělo skončit od června 2018, kdy ženy oficiálně dostanou svobodu pořizovat si řidičské průkazy a usedat legálně za volant. Představitelé Saudské Arábie doufají, že tímto krokem zlepší obraz své země ve světě a zároveň zlepší ekonomickou situaci v zemi. Pokud totiž ženy chtěly někam cestovat, musely buď spoléhat na své muže, nebo na drahé přepravní společnosti. Možnost řídit automobil by navíc ženám mohla usnadnit hledání a volbu povolání.
Zákon umožňující ženám usedat za volant už podepsal i král Salmán, který o něm veřejně informoval z obrazovek státní televize. Součástí tohoto kroku bylo také sestavení komise, která připraví na změny například policisty, kteří dosud neměli žádné zkušenosti s chováním k ženám za volantem.
Jakkoliv je informace o zrušení tohoto zákazu vítanou změnou, stále zde zůstávají neodpovězené otázky, například zda bude moci žena usednout za volant svévolně, nebo zda k tomu bude potřebovat svolení od svého muže. Změna zákonů je tedy jedna věc, ovšem změnit konzervativní mysl lidí bude zřejmě běh na dlouhou vzdálenost.
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?