Saudská Arábie včera večer oznámila přelomový krok, od června roku 2018 chce ženám oficiálně povolit získání řidičského průkazu a řízení automobilu. Ve vyspělých zemích celého světa je to samozřejmost, nicméně pro konzervativní Saudskou Arábii se jedná o velký krok směrem k vyšší liberalizaci a rovnoprávnosti žen.
Saudská Arábie je zřejmě poslední zemí světa, kde ženám není dovoleno řídit. Představitelé státu tento nesmyslný zákaz dlouho obhajovali obavami o plodnost žen a udržení saudských rodin - možnost řídit automobil totiž měla zvyšovat tendence k promiskuitě. Pokud tedy žena za volant usedla, hrozila ji pokuta i vězení.
To by ovšem podle New York Times mělo skončit od června 2018, kdy ženy oficiálně dostanou svobodu pořizovat si řidičské průkazy a usedat legálně za volant. Představitelé Saudské Arábie doufají, že tímto krokem zlepší obraz své země ve světě a zároveň zlepší ekonomickou situaci v zemi. Pokud totiž ženy chtěly někam cestovat, musely buď spoléhat na své muže, nebo na drahé přepravní společnosti. Možnost řídit automobil by navíc ženám mohla usnadnit hledání a volbu povolání.
Zákon umožňující ženám usedat za volant už podepsal i král Salmán, který o něm veřejně informoval z obrazovek státní televize. Součástí tohoto kroku bylo také sestavení komise, která připraví na změny například policisty, kteří dosud neměli žádné zkušenosti s chováním k ženám za volantem.
Jakkoliv je informace o zrušení tohoto zákazu vítanou změnou, stále zde zůstávají neodpovězené otázky, například zda bude moci žena usednout za volant svévolně, nebo zda k tomu bude potřebovat svolení od svého muže. Změna zákonů je tedy jedna věc, ovšem změnit konzervativní mysl lidí bude zřejmě běh na dlouhou vzdálenost.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?