S podzimem se neodvratně blíží i doba, kdy budeme muset začít řešit přezouvání na zimní pneumatiky. To samozřejmě obnáší řadu věcí, od kontroly hloubky dezénu zimních gum, přes vybírání nových až po návštěvu pneuservisu. Zapomínat bychom ale neměli ani na to, co provedeme s letními pneumatikami - jejich skladování by se totiž také mělo řešit.
Většina dnešních pneuservisů vám nabídne skladování pneumatik sama, ovšem za poplatek od 500 Kč za 4 pneumatiky, v závislosti na jejich velikosti. Díky tomu vám odpadnou starosti s jarním navážením pneumatik zpět do servisu nebo starosti se skladováním. Pokud ale pneuservisům nevěříte, chcete ušetřit, mít kola po ruce nebo si prostě jen auto přezouváte sami, zřejmě se rozhodnete pro skladování doma či v garáži.
Ještě než se ale ke skladování dostaneme, je vhodné udělat pár opatření. Tím prvním by mělo být poznačení umístění pneumatik na voze ještě předtím, než je z automobilu sundáme, což nám příští rok umožní rotovat pneumatiky. Jakmile jsou kola dole, měli bychom pneumatiky i disky zbavit nečistot a z dezénu odstranit zaseknuté kamínky. Jakmile jsou kola čistá a suchá, můžeme přikročit k samotnému uložení.
Pokud máte pneumatiky nazuté na ráfku, máte práci poněkud snazší. Již nazuté pneumatiky se totiž dají skladovat jak zavěšené (za ráfek), tak naskládané na sebe do komínku. Pokud se rozhodnete skladovat kola do komínku, měli byste zkontrolovat, zda si po celou dobu udržují tlak, aby nedocházelo k jejich deformaci.
Šikovným pomocníkem může být stojan, kam pneumatiky jednoduše naskládáte, aniž by ležely přímo na sobě. Součástí stojanu pak bývá i miska na příslušenství (pokličky nebo šrouby) a krycí plachta, která zamezí přístupu světla.
Pokud máte pneumatiky bez ráfku, pak budete mít skladování o něco málo komplikovanější. Bez ráfku totiž pneumatiky postrádají oporu a při špatném skladování může docházet k jejich deformaci. Jako ideální způsob se proto doporučuje vyskládat pneumatiky vedle sebe a poté je během uskladnění párkrát pootočit, aby nebylo namáháno pouze jedno místo.
Ať už ale budete pneumatiky skladovat jakkoliv, vždy se je pokuste umístit do suchého, tmavého a chladného prostředí. Pokud by pneumatiky byly vystaveny teplu, slunci nebo průvanu, mohly by začít předčasně stárnout, což se projevuje drobnými prasklinkami na jejich povrchu. V žádném případě by pak pneumatika neměla přijít do kontaktu s oleji, pohonnými hmotami nebo dalšími produkty ropného původu.
Životnost všech pneumatik je samozřejmě omezena, ovšem díky jejich správnému skladování alespoň získáte jistotu, že po dobu své životnosti si udrží co nejlepší vlastnosti.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?