Jak správně skladovat pneumatiky a na co si dát pozor?

Ilustrační foto
Ilustrační foto, foto: youtube.com
Antonín Marek , AutoRoad.cz 25. září 2017 07:14
Sdílej:

S podzimem se neodvratně blíží i doba, kdy budeme muset začít řešit přezouvání na zimní pneumatiky. To samozřejmě obnáší řadu věcí, od kontroly hloubky dezénu zimních gum, přes vybírání nových až po návštěvu pneuservisu. Zapomínat bychom ale neměli ani na to, co provedeme s letními pneumatikami - jejich skladování by se totiž také mělo řešit.

Většina dnešních pneuservisů vám nabídne skladování pneumatik sama, ovšem za poplatek od 500 Kč za 4 pneumatiky, v závislosti na jejich velikosti. Díky tomu vám odpadnou starosti s jarním navážením pneumatik zpět do servisu nebo starosti se skladováním. Pokud ale pneuservisům nevěříte, chcete ušetřit, mít kola po ruce nebo si prostě jen auto přezouváte sami, zřejmě se rozhodnete pro skladování doma či v garáži.

Ještě než se ale ke skladování dostaneme, je vhodné udělat pár opatření. Tím prvním by mělo být poznačení umístění pneumatik na voze ještě předtím, než je z automobilu sundáme, což nám příští rok umožní rotovat pneumatiky. Jakmile jsou kola dole, měli bychom pneumatiky i disky zbavit nečistot a z dezénu odstranit zaseknuté kamínky. Jakmile jsou kola čistá a suchá, můžeme přikročit k samotnému uložení. 

Pokud máte pneumatiky nazuté na ráfku, máte práci poněkud snazší. Již nazuté pneumatiky se totiž dají skladovat jak zavěšené (za ráfek), tak naskládané na sebe do komínku. Pokud se rozhodnete skladovat kola do komínku, měli byste zkontrolovat, zda si po celou dobu udržují tlak, aby nedocházelo k jejich deformaci.

Šikovným pomocníkem může být stojan, kam pneumatiky jednoduše naskládáte, aniž by ležely přímo na sobě. Součástí stojanu pak bývá i miska na příslušenství (pokličky nebo šrouby) a krycí plachta, která zamezí přístupu světla.

Pokud máte pneumatiky bez ráfku, pak budete mít skladování o něco málo komplikovanější. Bez ráfku totiž pneumatiky postrádají oporu a při špatném skladování může docházet k jejich deformaci. Jako ideální způsob se proto doporučuje vyskládat pneumatiky vedle sebe a poté je během uskladnění párkrát pootočit, aby nebylo namáháno pouze jedno místo.

Ať už ale budete pneumatiky skladovat jakkoliv, vždy se je pokuste umístit do suchého, tmavého a chladného prostředí. Pokud by pneumatiky byly vystaveny teplu, slunci nebo průvanu, mohly by začít předčasně stárnout, což se projevuje drobnými prasklinkami na jejich povrchu. V žádném případě by pak pneumatika neměla přijít do kontaktu s oleji, pohonnými hmotami nebo dalšími produkty ropného původu.

Životnost všech pneumatik je samozřejmě omezena, ovšem díky jejich správnému skladování alespoň získáte jistotu, že po dobu své životnosti si udrží co nejlepší vlastnosti.

Stalo se
Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Proč je nová Toyota RAV4 větší novinkou, než si myslíte?

Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.

Novinky ze světa EV
Xiaomi YU7

Xiaomi YU7 vypadá jako Ferrari, ujede přes 800 km a chce zničit "bestseller" Tesla Model Y

Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.

Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Toyota RAV4 (2026): Chytřejší hybrid, až 100 km na elektřinu a technologie budoucnosti

Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.

Novinky ze světa EV
Na mnichovském veletrhu IAA Mobility odhalí Kia svůj nejnovější model v segmentu elektromobilů.

Nová Kia EV5: Elektrické SUV s dojezdem až 720 km přijde v roce 2026

Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.