Načasovat si správně přezutí pneumatik není vůbec jednoduché. Termín stanovený zákonem se ne vždy shoduje s počasím, které může zimní podmínky přinést už na konci babího léta, a nebo je také nemusí přinést vůbec. V ten správný čas se pak navíc v pneuservisech nevyhneme i dvou až třítýdenním čekacím lhůtám.
Více než tři čtvrtiny Čechů čeká s přezutím na přelom října a listopadu. Kromě data je hlavním důvodem pro přezutí na zimní pneumatiky i odpovídající počasí. Přibližně deset procent řidičů pak jezdí trvale na zimních, letních či celoročních pneumatikách a nepřezouvají tak v rámci změny ročního období vůbec.
Důležité ale je, že podle statistik jednoho z e-shopů prodávajícího pneumatiky se v přelomové části roku za pouhých 20 dní prodá až 40 procent celkového ročního objemu zimních gum. Takový nápor samozřejmě nemohou pneuservisy zvládnout, a pokud nemáte v garáží uschovanou celou sadu zimních kol, kterou si v případě potřeby přezujete sami, dostáváte se do problému.
Přezutí na zimní pneumatiky upravuje novela vyhlášky č. 30/2001 Sb., která říká, že musí mít všichni řidiči v době od 1. listopadu do 31. března alespoň na úsecích vyznačených dopravní značkou „zimní výbava“ zimní pneumatiky. U osobních vozidel do 3,5 tuny s minimální hloubkou dezénu 4 mm na všech kolech. Mimo dopravní značku „zimní výbava“ jsou v tomto období řidiči povinní mít zimní pneumatiky, pokud se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, ledu či námrazy; nebo pokud se vzhledem k povětrnostním podmínkám dá předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza.
Přezouvání na zimní pneumatiky má určitě význam. Jakmile totiž klesnou teploty pod +7°C, letní pneumatiky neposkytují dostatečnou přilnavost k vozovce. Na paměti bychom měli mít i takzvané „pravidlo čtyřek“:
- Hloubka dezénu u zimních pneumatik musí být minimálně 4 mm.- Na obou nápravách musí být obuty zimní pneumatiky, tedy přezouvám vždy všechna 4 kola na zimní pneu. V žádném případě nelze kombinovat zimní dezén s letním.- Pneumatiky provozuji na vozidle maximálně 4 roky.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?