Načasovat si správně přezutí pneumatik není vůbec jednoduché. Termín stanovený zákonem se ne vždy shoduje s počasím, které může zimní podmínky přinést už na konci babího léta, a nebo je také nemusí přinést vůbec. V ten správný čas se pak navíc v pneuservisech nevyhneme i dvou až třítýdenním čekacím lhůtám.
Více než tři čtvrtiny Čechů čeká s přezutím na přelom října a listopadu. Kromě data je hlavním důvodem pro přezutí na zimní pneumatiky i odpovídající počasí. Přibližně deset procent řidičů pak jezdí trvale na zimních, letních či celoročních pneumatikách a nepřezouvají tak v rámci změny ročního období vůbec.
Důležité ale je, že podle statistik jednoho z e-shopů prodávajícího pneumatiky se v přelomové části roku za pouhých 20 dní prodá až 40 procent celkového ročního objemu zimních gum. Takový nápor samozřejmě nemohou pneuservisy zvládnout, a pokud nemáte v garáží uschovanou celou sadu zimních kol, kterou si v případě potřeby přezujete sami, dostáváte se do problému.
Přezutí na zimní pneumatiky upravuje novela vyhlášky č. 30/2001 Sb., která říká, že musí mít všichni řidiči v době od 1. listopadu do 31. března alespoň na úsecích vyznačených dopravní značkou „zimní výbava“ zimní pneumatiky. U osobních vozidel do 3,5 tuny s minimální hloubkou dezénu 4 mm na všech kolech. Mimo dopravní značku „zimní výbava“ jsou v tomto období řidiči povinní mít zimní pneumatiky, pokud se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, ledu či námrazy; nebo pokud se vzhledem k povětrnostním podmínkám dá předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza.
Přezouvání na zimní pneumatiky má určitě význam. Jakmile totiž klesnou teploty pod +7°C, letní pneumatiky neposkytují dostatečnou přilnavost k vozovce. Na paměti bychom měli mít i takzvané „pravidlo čtyřek“:
- Hloubka dezénu u zimních pneumatik musí být minimálně 4 mm.- Na obou nápravách musí být obuty zimní pneumatiky, tedy přezouvám vždy všechna 4 kola na zimní pneu. V žádném případě nelze kombinovat zimní dezén s letním.- Pneumatiky provozuji na vozidle maximálně 4 roky.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?
Máte-li rádi řízení a sportovní vozy, jistě dříve či později narazíte na otázku, jak skloubit tuto vášeň s tím, že čas od času potřebujete také prostornější auto. Toto BMW by mohlo být řešením, jedná se o velice schopný a rychlý stroj, který díky karoserii typu liftback hravě odveze i větší předměty či dvě děti. Jako vždy to však není tak jednoduché a je nutné dělat mírné kompromisy, jaké?