Načasovat si správně přezutí pneumatik není vůbec jednoduché. Termín stanovený zákonem se ne vždy shoduje s počasím, které může zimní podmínky přinést už na konci babího léta, a nebo je také nemusí přinést vůbec. V ten správný čas se pak navíc v pneuservisech nevyhneme i dvou až třítýdenním čekacím lhůtám.
Více než tři čtvrtiny Čechů čeká s přezutím na přelom října a listopadu. Kromě data je hlavním důvodem pro přezutí na zimní pneumatiky i odpovídající počasí. Přibližně deset procent řidičů pak jezdí trvale na zimních, letních či celoročních pneumatikách a nepřezouvají tak v rámci změny ročního období vůbec.
Důležité ale je, že podle statistik jednoho z e-shopů prodávajícího pneumatiky se v přelomové části roku za pouhých 20 dní prodá až 40 procent celkového ročního objemu zimních gum. Takový nápor samozřejmě nemohou pneuservisy zvládnout, a pokud nemáte v garáží uschovanou celou sadu zimních kol, kterou si v případě potřeby přezujete sami, dostáváte se do problému.
Přezutí na zimní pneumatiky upravuje novela vyhlášky č. 30/2001 Sb., která říká, že musí mít všichni řidiči v době od 1. listopadu do 31. března alespoň na úsecích vyznačených dopravní značkou „zimní výbava“ zimní pneumatiky. U osobních vozidel do 3,5 tuny s minimální hloubkou dezénu 4 mm na všech kolech. Mimo dopravní značku „zimní výbava“ jsou v tomto období řidiči povinní mít zimní pneumatiky, pokud se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, ledu či námrazy; nebo pokud se vzhledem k povětrnostním podmínkám dá předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza.
Přezouvání na zimní pneumatiky má určitě význam. Jakmile totiž klesnou teploty pod +7°C, letní pneumatiky neposkytují dostatečnou přilnavost k vozovce. Na paměti bychom měli mít i takzvané „pravidlo čtyřek“:
- Hloubka dezénu u zimních pneumatik musí být minimálně 4 mm.- Na obou nápravách musí být obuty zimní pneumatiky, tedy přezouvám vždy všechna 4 kola na zimní pneu. V žádném případě nelze kombinovat zimní dezén s letním.- Pneumatiky provozuji na vozidle maximálně 4 roky.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.