Načasovat si správně přezutí pneumatik není vůbec jednoduché. Termín stanovený zákonem se ne vždy shoduje s počasím, které může zimní podmínky přinést už na konci babího léta, a nebo je také nemusí přinést vůbec. V ten správný čas se pak navíc v pneuservisech nevyhneme i dvou až třítýdenním čekacím lhůtám.
Více než tři čtvrtiny Čechů čeká s přezutím na přelom října a listopadu. Kromě data je hlavním důvodem pro přezutí na zimní pneumatiky i odpovídající počasí. Přibližně deset procent řidičů pak jezdí trvale na zimních, letních či celoročních pneumatikách a nepřezouvají tak v rámci změny ročního období vůbec.
Důležité ale je, že podle statistik jednoho z e-shopů prodávajícího pneumatiky se v přelomové části roku za pouhých 20 dní prodá až 40 procent celkového ročního objemu zimních gum. Takový nápor samozřejmě nemohou pneuservisy zvládnout, a pokud nemáte v garáží uschovanou celou sadu zimních kol, kterou si v případě potřeby přezujete sami, dostáváte se do problému.
Přezutí na zimní pneumatiky upravuje novela vyhlášky č. 30/2001 Sb., která říká, že musí mít všichni řidiči v době od 1. listopadu do 31. března alespoň na úsecích vyznačených dopravní značkou „zimní výbava“ zimní pneumatiky. U osobních vozidel do 3,5 tuny s minimální hloubkou dezénu 4 mm na všech kolech. Mimo dopravní značku „zimní výbava“ jsou v tomto období řidiči povinní mít zimní pneumatiky, pokud se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, ledu či námrazy; nebo pokud se vzhledem k povětrnostním podmínkám dá předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza.
Přezouvání na zimní pneumatiky má určitě význam. Jakmile totiž klesnou teploty pod +7°C, letní pneumatiky neposkytují dostatečnou přilnavost k vozovce. Na paměti bychom měli mít i takzvané „pravidlo čtyřek“:
- Hloubka dezénu u zimních pneumatik musí být minimálně 4 mm.- Na obou nápravách musí být obuty zimní pneumatiky, tedy přezouvám vždy všechna 4 kola na zimní pneu. V žádném případě nelze kombinovat zimní dezén s letním.- Pneumatiky provozuji na vozidle maximálně 4 roky.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?