Načasovat si správně přezutí pneumatik není vůbec jednoduché. Termín stanovený zákonem se ne vždy shoduje s počasím, které může zimní podmínky přinést už na konci babího léta, a nebo je také nemusí přinést vůbec. V ten správný čas se pak navíc v pneuservisech nevyhneme i dvou až třítýdenním čekacím lhůtám.
Více než tři čtvrtiny Čechů čeká s přezutím na přelom října a listopadu. Kromě data je hlavním důvodem pro přezutí na zimní pneumatiky i odpovídající počasí. Přibližně deset procent řidičů pak jezdí trvale na zimních, letních či celoročních pneumatikách a nepřezouvají tak v rámci změny ročního období vůbec.
Důležité ale je, že podle statistik jednoho z e-shopů prodávajícího pneumatiky se v přelomové části roku za pouhých 20 dní prodá až 40 procent celkového ročního objemu zimních gum. Takový nápor samozřejmě nemohou pneuservisy zvládnout, a pokud nemáte v garáží uschovanou celou sadu zimních kol, kterou si v případě potřeby přezujete sami, dostáváte se do problému.
Přezutí na zimní pneumatiky upravuje novela vyhlášky č. 30/2001 Sb., která říká, že musí mít všichni řidiči v době od 1. listopadu do 31. března alespoň na úsecích vyznačených dopravní značkou „zimní výbava“ zimní pneumatiky. U osobních vozidel do 3,5 tuny s minimální hloubkou dezénu 4 mm na všech kolech. Mimo dopravní značku „zimní výbava“ jsou v tomto období řidiči povinní mít zimní pneumatiky, pokud se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, ledu či námrazy; nebo pokud se vzhledem k povětrnostním podmínkám dá předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza.
Přezouvání na zimní pneumatiky má určitě význam. Jakmile totiž klesnou teploty pod +7°C, letní pneumatiky neposkytují dostatečnou přilnavost k vozovce. Na paměti bychom měli mít i takzvané „pravidlo čtyřek“:
- Hloubka dezénu u zimních pneumatik musí být minimálně 4 mm.- Na obou nápravách musí být obuty zimní pneumatiky, tedy přezouvám vždy všechna 4 kola na zimní pneu. V žádném případě nelze kombinovat zimní dezén s letním.- Pneumatiky provozuji na vozidle maximálně 4 roky.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.