Pokud si pod názvem filmu "Gone in 60 Sedonds" představíte pouze Hollywoodský trhák z roku 2000, ve kterém si hlavní roli střihne Nicolas Cage a Ford GT500, pak pro vás máme novinku - jedná se totiž o remake a současně poctu legendárnímu filmu, který vznikl již v roce 1973. Jeho rozpočet byl tehdy napjatý jak tepláky na schůzkách anonymních jedlíků; režii, produkci i hlavní roli obsadil dnes již zapomenutý H.B. Halicki a Eleanor byl Ford Mustang SportsRoof z roku 1971, upravený do podoby Mustang Mach 1 z roku 1973.
Příběh originálního filmu se od jeho slavnějšího a mladšího "pokračování" vlastně příliš neliší: ukrást padesát několik desítek různých a exotických vozidel během pěti dnů. Automobily pak dostávají kódovaná označení, přičemž na žlutý Ford Mustang Mach 1 připadne jméno Eleanor a s tím vzniká i legenda kolem tohoto jména.
Za vznikem filmu, jeho režií i hlavní postavou stojí jedna a tatáž osoba: kaskadér, režisér a producent H. B. Halicki, který si celý film vysnil. Tehdy nepříliš známý Halicki měl na film skutečně omezený rozpočet, pouhých 150,000 dolarů, ovšem povedlo se mu s nimi natočit skutečně mistrovské dílo, jehož vrcholem je takřka 40 minutová honička s policií, během které je zdemolováno na 93 automobilů.
Během této honičky se Halicki dělí o hlavní roli s žluto-černým Fordem Mustang SportsRoof z roku 1971, který však byl upraven do podoby Mustang Mach 1 modelové verze z roku 1973. Celkem byla během natáčení k dispozici dvě tato vozidla, jejichž podoba byla takřka identická. Uvnitř se však diametrálně lišila.
Zatímco jeden vůz zůstal v sériovém stavu, druhý byl vyztužen, vybaven bezpečnostním rámem, speciálním úchytem na kameru, závodními sedačkami, speciálními pásy, napevno zamčenými dveřmi, upravenou ruční brzdou, odpojovačem elektriky a také speciálním plátem, který chránil podvozek.
Během natáčení filmové honičky pak byly všechny kaskadérské kousky prováděny pouze s jedním vozidlem, zatímco to druhé bylo použito pouze k pár klidným záběrům, včetně záběrů do interiéru. Zajímavostí také je, že silně poškozený kaskadérský vůz přežil až do dnešních dnů, ačkoliv během natáčení zažil několik neplánovaných a skutečně nepříjemných momentů.
Halicki byl ale opravdový profesionál a první na co se ptal poté, co se jeho vůz srazil s vozem jiného kaskadéra, bylo "máme to natočené?". I díky tomu pak výsledný film vypadá tak syrově a realisticky - protože tak byl zkrátka natáčen.
To si ale vybralo i svou daň. Během závěrečného skoku, který měřil takřka 40 metrů, si Halicki poranil desátý obratel a z natáčení odcházel s krunýřem. Útěchou mu ale mohlo být, že film se u obecenstva setkal s obrovským úspěchem.
V plánu dokonce bylo i pokračování, "Gone in 60 Seconds 2", během jeho natáčení však došlo k nehodě, během které Halicki zemřel. Film tak nikdy nebyl dokončen. V roce 1995 prodala jeho manželka práva na film společnosti Disney a filmu se chopil známý producent Jerry Bruckheimer, díky němuž vzniklo stejnojmenné pokračování.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?