Ford Falcon "V8 Interceptor": Jak dopadlo nejslavnější postapokalyptické auto z Mad Max?

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 9. srpna 2017, 15:25 Aktualizováno 9.8.2017, 19:35 Google+

Pokud znáte film Mad Max, pak jistě není potřeba dlouze představovat černý "V8 Interceptor", se kterým se Max Rockatansky prohání po postapokalyptické Austrálii. Věděli jste ale, jaký vůz se skrývá pod mnoha doplňky a čím vším si od doby prvního filmu prošel?

Počet komentářů:  2 komentáře (Poslední 21.08. 00:28) Napište svůj názor
Ford Falcon XB GT Coupe "V8 Interceptor"

Ford Falcon XB GT Coupe "V8 Interceptor" | foto: wheelsage.org

Sdílejte článek

Na začátku filmu je "Poslední V8 Interceptor", také známý jako "Pursuit Special" (stíhací speciál) postavený jako vůz, který má přesvědčit hlavní postavu Maxe, aby zůstal u policejního sboru. Místo toho se však vůz brzy stane hlavním pomocníkem Maxe při honbě za pomstou.

Když se v roce 1976  Bryon Kennedy a George Miller rozhodli pro natočení filmu Mad Max, měli pro něj poměrně malý rozpočet, který nesměli za žádných okolností překročit. Konkrétně šlo o 350 000 dolarů, přičemž 20 000 mohlo padnout na automobily a 5 000 na jejich úpravy a údržbu. Už od začátku bylo jasné, že vůz hlavního hrdiny musí být silný a dobře vypadající stroj.

Nejprve se uvažovalo o Fordu Mustang, ovšem ten by se musel dovézt z USA a sehnat pro něj náhradní díly by mohlo být komplikované, zvláště při počtu plánovaných kaskadérských scén. Proto bylo rozhodnuto pro Ford Falcon, který se produkoval přímo v Austrálii a jednalo se o australský klon amerického Mustangu.

Protože rozpočet byl opravdu napjatý, vyrazili tvůrci filmu na aukci použitých vozů, kde se jim povedlo za 20 000 dolarů sehnat celkem 3 vozidla. Dva bývalé policejní Fordy Falcon V8 ve verzi sedan a jeden bílý Ford Falcon XB GT coupe, ze kterého se později stal V8 Interceptor.

Vůz, ze kterého se měl brzy stát V8 Interceptor, byl Ford Falcon XB GT coupe z roku 1973 v barvě Polar White, pod jehož kapotou se ukrýval motor 351 Cleveland V8. Aby se ale z vozu stal stroj hodný hlavního hrdiny, musel projít několika úpravami ve společnosti Graf-X International v Melbourne. 

Na přídi vozu se objevil speciální aerodynamický nárazník zvaný Concord, z kapoty vyčuhoval obrovský nefunkční kompresor kompresor poháněný 12V elektro-motorem, přibyl spoiler na střeše i víku kufru, před zadními koly se na každé straně objevila čtveřice koncovek výfuku a celý vůz byl nepatrně rozšířen lemy podběhů. Nakonec byl celý vůz nalakován do černé barvy označované "Black on Black", neboť kombinovala lesklou i matnou barvu.

Za stavbu vozu, která trvala tři měsíce, nabídli autoři filmu mechanikům z Graf-X peníze z filmu, ti je ovšem odmítli, neboť byli k filmu značně skeptičtí. Úsměvné však je, že autoři měli tak málo peněz, že jim lidé z Graf-X museli vůz natankovat, aby mohl z dílny vůbec odjet.

Posledním mechanikem, který na voze pracoval, byl Murray Smith, který vůz upravil pro filmování honiček ve vysoké rychlosti. Kromě toho ale Smith také zastupoval některé herce během natáčení a vystupoval jako kaskadér. Protože tvůrci filmu neměli jak mu zaplatit jeho přesčasy, dostal Smith po natáčení místo peněz právě Ford Falcon.

Vůz byl ale velmi žíznivý a protože Smitha nebavilo vůz živit, rozhodl se ho prodat. O vůz ale nikdo neměl zájem, proto z něj Smith odstranil falešný kompresor i stylové výfuky na bocích. Na voze však zůstaly spoilery a také speciální "Concord" nárazník. Vůz v tomto stavu cestoval po Melbourne a byl vystavován na různých místech, než ho zpětně odkoupili tvůrci druhého dílu Mad Max.

Pro druhý díl filmu prošel vůz několika úpravami, přičemž tou nejvýraznější bylo odstranění dveří zavazadlového prostoru a instalace dvou velkých palivových nádrží. Kromě toho ale proběhly i změny v interiéru, měnila se kola a přední "Concord" nárazník přišel o spodní část, která byla příliš nízká a často se poškodila. Kromě toho vznikl ještě jeden Ford Falcon V8 Interceptor, který ve filmu fungoval jako dvojník.

Zatímco originální vůz se používal pro blízké záběry a záběry z interiéru, novější replika byla používána pro širokoúhlé záběry a akční scény. Na konci filmu pak byla právě replika zničena během závěrečné scény, během které se vůz několikrát převrátí a exploduje. Osud originálního Falconu však neměl být o mnoho radostnější.

Po zničení repliky během natáčení bylo rozhodnuto, že originální vůz má být sešrotován. Nový "vlastník" vozu, majitel vrakoviště, však odmítl vůz zničit, nechal si ho a snažil se ho prodat. To se mu však nedařilo a tak vůz zůstal přes tři roky stát na jeho vrakovišti. Pak se ale o voze dozvěděl Bob Fursenko, milovník filmu Mad Max, který neváhal za autem vyrazit a od majitele vrakoviště ho koupit.

Jak sám Bob tvrdil, vůz údajně nebyl v nejhorším stavu, ovšem i tak ho čekala zdlouhavá a hlavně nákladná renovace. Po několika měsících v servisu a 25 000 australských dolarů však byla renovace hotová. Vůz se vrátil do stavu z prvního dílu, ovšem v kufru zůstaly přídavné nádrže na palivo, které se objevily až v pokračování.

Vůz byl poté vystavován v různých muzeích, ovšem když v průběhu devadesátých let popularita filmu Mad Max postupně upadala, rozhodl se jeho majitel vůz prodat. Není asi velkým překvapením, že o vůz opět nebyl příliš velký zájem. Pak se ale o možnosti koupit originální Ford Falcon dozvěděl Peter Nelson, sběratel filmových aut z Velké Británie.

V roce 1992 tak vůz odcestoval z Austrálie do Británie ke svému novému majiteli, který jej vystavil jakou součást kolekce "Cars of the Stars" v muzeu v Keswicku. Tam vydržel poměrně dlouho, ovšem v roce 2011 celou tuto kolekci koupilo Miami Auto Museum a Ford Falcon se přesunul do USA, kde by měl být vystaven dodnes. 

Vytisknout

Diskuze: Ford Falcon "V8 Interceptor": Jak dopadlo nejslavnější postapokalyptické auto z Mad Max?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 2, poslední 21.08.2017 00:28 Vložte komentář

Zobrazeny poslední 2 komentáře. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Mercedes-Benz EQV

Test: Mercedes EQV 300 L - Jasná odpověď na otázku, zda vzít elektrický pohon nebo turbo diesel

Toyota H2 Truck

V Česku by mělo být 20 vodíkových čerpaček pro nákladní auta

Ducati Panigale v4

Ducati Panigale V4 2020 – Dokonalost v praxi. Má vůbec nějaké neduhy?

HoppyGo Fiat Ducato

Poptávka po sdílených obytných vozech je letos obrovská

Škoda představila Enyaq iV, svje první čistě elektrické SUV

Škoda prozradila, jak dál s elektromobily

Volkswagen Amarok 3.0 TDI 190kW Aventura

Volkswagen Amarok 3,0 TDI 190kW Aventura – navoněný pracant v obleku

toyota supra

Legendární Supra se objeví v kinech při Rychle a zběsile naživo

Škoda Enyaq iV nabíjená prostřednictvím zařízení Wallbox iV dodávaného automobilkou

Škoda tvrdí, že elektromobily jsou stejně bezpečné, jako auta s tradičním pohonem

Dynamika, komfort, praktičnost, hospodárnost, kompletně nový Lexus NX představen

Dynamika, komfort, praktičnost, hospodárnost, kompletně nový Lexus NX představen

Nový Volkswagen Polo nabídne jako jeden z prvních modelů ve své třídě částečně automatizovanou jízdu

Volkswagen zjistil únik dat zákazníků

Tesla Model S Plaid

Z nuly na sto za neuvěřitelné dvě vteřiny? Musk představil Teslu Model S Plaid

Emise CO2

Dieselgate u PSA? Přinášíme prohlášení k soudnímu šetření týkajícímu se emisí dieselových motorů ve Francii

Ilustrační foto

Ford zavedl zdarma chytrou aplikaci. Řadě majitelů udělá radost

Seat Alhambra modelového roku 2022 bude dostupný s motorem 1.4 TSI 110 kW (150 k) a výbavou Xcellence za 964 900 Kč

Seat vrací v Česku do prodeje model, po kterém lidé volali, diesel ale bohužel nenajdou

Která ojetá auta jsou nejméně populární?

Ojetá auta zdražila. Průměrný Superb o 16.159 Kč, Octavii koupíte v průměru za 273.000 Kč

reklama

Doporučujeme

Nový patent Fordu má lidi odradit od výletů pod kapotu, kapalinu do ostřikovačů nalejí přes logo automobilky

Nový patent Fordu naznačuje, že pod kapotou nemáme co dělat

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Dieselgate u PSA? Přinášíme prohlášení k soudnímu šetření týkajícímu se emisí dieselových motorů ve Francii

  2. Test: Mercedes EQV 300 L - Jasná odpověď na otázku, zda vzít elektrický pohon nebo turbo diesel

  3. V Česku by mělo být 20 vodíkových čerpaček pro nákladní auta

  4. Poptávka po sdílených obytných vozech je letos obrovská

  5. Škoda prozradila, jak dál s elektromobily

  6. Volkswagen Amarok 3,0 TDI 190kW Aventura – navoněný pracant v obleku

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud