Ford Falcon "V8 Interceptor": Jak dopadlo nejslavnější postapokalyptické auto z Mad Max?

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 9. srpna 2017, 15:25 Aktualizováno 9.8.2017, 19:35 Google+

Pokud znáte film Mad Max, pak jistě není potřeba dlouze představovat černý "V8 Interceptor", se kterým se Max Rockatansky prohání po postapokalyptické Austrálii. Věděli jste ale, jaký vůz se skrývá pod mnoha doplňky a čím vším si od doby prvního filmu prošel?

Počet komentářů:  2 komentáře (Poslední 21.08. 00:28) Napište svůj názor
Ford Falcon XB GT Coupe "V8 Interceptor"

Ford Falcon XB GT Coupe "V8 Interceptor" | foto: wheelsage.org

Sdílejte článek

Na začátku filmu je "Poslední V8 Interceptor", také známý jako "Pursuit Special" (stíhací speciál) postavený jako vůz, který má přesvědčit hlavní postavu Maxe, aby zůstal u policejního sboru. Místo toho se však vůz brzy stane hlavním pomocníkem Maxe při honbě za pomstou.

Když se v roce 1976  Bryon Kennedy a George Miller rozhodli pro natočení filmu Mad Max, měli pro něj poměrně malý rozpočet, který nesměli za žádných okolností překročit. Konkrétně šlo o 350 000 dolarů, přičemž 20 000 mohlo padnout na automobily a 5 000 na jejich úpravy a údržbu. Už od začátku bylo jasné, že vůz hlavního hrdiny musí být silný a dobře vypadající stroj.

Nejprve se uvažovalo o Fordu Mustang, ovšem ten by se musel dovézt z USA a sehnat pro něj náhradní díly by mohlo být komplikované, zvláště při počtu plánovaných kaskadérských scén. Proto bylo rozhodnuto pro Ford Falcon, který se produkoval přímo v Austrálii a jednalo se o australský klon amerického Mustangu.

Protože rozpočet byl opravdu napjatý, vyrazili tvůrci filmu na aukci použitých vozů, kde se jim povedlo za 20 000 dolarů sehnat celkem 3 vozidla. Dva bývalé policejní Fordy Falcon V8 ve verzi sedan a jeden bílý Ford Falcon XB GT coupe, ze kterého se později stal V8 Interceptor.

Vůz, ze kterého se měl brzy stát V8 Interceptor, byl Ford Falcon XB GT coupe z roku 1973 v barvě Polar White, pod jehož kapotou se ukrýval motor 351 Cleveland V8. Aby se ale z vozu stal stroj hodný hlavního hrdiny, musel projít několika úpravami ve společnosti Graf-X International v Melbourne. 

Na přídi vozu se objevil speciální aerodynamický nárazník zvaný Concord, z kapoty vyčuhoval obrovský nefunkční kompresor kompresor poháněný 12V elektro-motorem, přibyl spoiler na střeše i víku kufru, před zadními koly se na každé straně objevila čtveřice koncovek výfuku a celý vůz byl nepatrně rozšířen lemy podběhů. Nakonec byl celý vůz nalakován do černé barvy označované "Black on Black", neboť kombinovala lesklou i matnou barvu.

Za stavbu vozu, která trvala tři měsíce, nabídli autoři filmu mechanikům z Graf-X peníze z filmu, ti je ovšem odmítli, neboť byli k filmu značně skeptičtí. Úsměvné však je, že autoři měli tak málo peněz, že jim lidé z Graf-X museli vůz natankovat, aby mohl z dílny vůbec odjet.

Posledním mechanikem, který na voze pracoval, byl Murray Smith, který vůz upravil pro filmování honiček ve vysoké rychlosti. Kromě toho ale Smith také zastupoval některé herce během natáčení a vystupoval jako kaskadér. Protože tvůrci filmu neměli jak mu zaplatit jeho přesčasy, dostal Smith po natáčení místo peněz právě Ford Falcon.

Vůz byl ale velmi žíznivý a protože Smitha nebavilo vůz živit, rozhodl se ho prodat. O vůz ale nikdo neměl zájem, proto z něj Smith odstranil falešný kompresor i stylové výfuky na bocích. Na voze však zůstaly spoilery a také speciální "Concord" nárazník. Vůz v tomto stavu cestoval po Melbourne a byl vystavován na různých místech, než ho zpětně odkoupili tvůrci druhého dílu Mad Max.

Pro druhý díl filmu prošel vůz několika úpravami, přičemž tou nejvýraznější bylo odstranění dveří zavazadlového prostoru a instalace dvou velkých palivových nádrží. Kromě toho ale proběhly i změny v interiéru, měnila se kola a přední "Concord" nárazník přišel o spodní část, která byla příliš nízká a často se poškodila. Kromě toho vznikl ještě jeden Ford Falcon V8 Interceptor, který ve filmu fungoval jako dvojník.

Zatímco originální vůz se používal pro blízké záběry a záběry z interiéru, novější replika byla používána pro širokoúhlé záběry a akční scény. Na konci filmu pak byla právě replika zničena během závěrečné scény, během které se vůz několikrát převrátí a exploduje. Osud originálního Falconu však neměl být o mnoho radostnější.

Po zničení repliky během natáčení bylo rozhodnuto, že originální vůz má být sešrotován. Nový "vlastník" vozu, majitel vrakoviště, však odmítl vůz zničit, nechal si ho a snažil se ho prodat. To se mu však nedařilo a tak vůz zůstal přes tři roky stát na jeho vrakovišti. Pak se ale o voze dozvěděl Bob Fursenko, milovník filmu Mad Max, který neváhal za autem vyrazit a od majitele vrakoviště ho koupit.

Jak sám Bob tvrdil, vůz údajně nebyl v nejhorším stavu, ovšem i tak ho čekala zdlouhavá a hlavně nákladná renovace. Po několika měsících v servisu a 25 000 australských dolarů však byla renovace hotová. Vůz se vrátil do stavu z prvního dílu, ovšem v kufru zůstaly přídavné nádrže na palivo, které se objevily až v pokračování.

Vůz byl poté vystavován v různých muzeích, ovšem když v průběhu devadesátých let popularita filmu Mad Max postupně upadala, rozhodl se jeho majitel vůz prodat. Není asi velkým překvapením, že o vůz opět nebyl příliš velký zájem. Pak se ale o možnosti koupit originální Ford Falcon dozvěděl Peter Nelson, sběratel filmových aut z Velké Británie.

V roce 1992 tak vůz odcestoval z Austrálie do Británie ke svému novému majiteli, který jej vystavil jakou součást kolekce "Cars of the Stars" v muzeu v Keswicku. Tam vydržel poměrně dlouho, ovšem v roce 2011 celou tuto kolekci koupilo Miami Auto Museum a Ford Falcon se přesunul do USA, kde by měl být vystaven dodnes. 

Vytisknout

Diskuze: Ford Falcon "V8 Interceptor": Jak dopadlo nejslavnější postapokalyptické auto z Mad Max?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 2, poslední 21.08.2017 00:28 Vložte komentář

Zobrazeny poslední 2 komentáře. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

ford ranger

Nejprodávanější evropský pick-up - Ford Ranger přijíždí v nové luxusní výbavě Platinum

Ilustrační foto

Proč se na mě lepí? Jak mají vypadat rozestupy

Nokian se ve střední Evropě zaměřuje na nabídku celoročních pnaumatik

Češi začínají hledat úspory, tahle volba nemusí být šťastnou

V rámci programu WheelSwap si cyklisté a kamioňáci vyzkoušeli jiný úhel pohledu na britské silnice

S koncem roku se zhoršuje viditelnost, platí to pro řidiče i chodce

on-line prodej

Ceny v bazarech budou dál klesat, ale očekáváme nepříjemnost

Ford Mustang Mach-E

TEST: Ford Mustang Mach-E - elektrická zadokolka se slušným dojezdem umí i pobavit

Volkswagen ID.4 GTX

Média: Volkswagen musí řešit zásadní problém, v Číně

Drako Dragon

Nové SUV Drako Dragon kombinuje výkon 1,47 MW se světlou výškou až 315 mm

Praga Bohema, český supersport s výkonem 700 koní

Praga nabídne nový supersport Bohema s výkonem 700 koní za 30 milionů Kč

Toyota Prius páté generace

Legenda se vrací: Toyota Prius páté generace

Toyota

Toyoty v příkopu a jeden mrtvý. Cvičení v Kolíně bylo až příliš realistické

DS 7 Crossback Louvre

TEST: DS 7 Louvre – stylové SUV, které upoutá jak designem, tak skvělým komfortem

Tesla Model X

Tesla svolává téměř 30 000 vozů Model X

Geely GE11

Základ pro polské elektromobily Izera dodá čínská Geely

Elan 01H - prototyp autobusu na vodíkový pohon

Za každou cenu, nový zákon zvýhodní nízkoemisní vozidla

reklama

Doporučujeme

Nový patent Fordu má lidi odradit od výletů pod kapotu, kapalinu do ostřikovačů nalejí přes logo automobilky

Nový patent Fordu naznačuje, že pod kapotou nemáme co dělat

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Ceny v bazarech budou dál klesat, ale očekáváme nepříjemnost

  2. Nové SUV Drako Dragon kombinuje výkon 1,47 MW se světlou výškou až 315 mm

  3. Média: Volkswagen musí řešit zásadní problém, v Číně

  4. TEST: Ford Mustang Mach-E - elektrická zadokolka se slušným dojezdem umí i pobavit

  5. S koncem roku se zhoršuje viditelnost, platí to pro řidiče i chodce

  6. Češi začínají hledat úspory, tahle volba nemusí být šťastnou

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud