O kuriózní dopravní předpisy není ve světě nouze. Ostatně jiný kraj – jiný mrav, jak se říká. A přirozeně se to svým způsobem vztahuje i na dopravní předpisy, povinnou výbavu, maximální rychlost, povolenou hladinu alkoholu i výši pokut.
Asi nikoho už příliš nepřekvapí, že například do Polska, ale i dalších zemí, musíte vyrazit s hasicím přístrojem ve voze. Ovšem v pobaltských republikách se můžete setkat s tím, že pokud zaparkujete auto ve svahu, musíte kola zajistit klínem. Tudíž byste sebou měli mít onu „zarážku“. V zemích jako je Turecko musíte mít dva výstražné trojúhelníky, které při nehodě nebo poruše postavíte za i před svůj vůz. No, a ve Španělsku, pokud máte v řidičském průkazu uvedeno, že pro řízení musíte používat dioptrické brýle, druhé musíte mít ve voze tak zvaně po ruce. To kdyby se jedny poškodily.
Že ale musíte mít sebou v autě zbraň, to asi i znalce zahraničních dopravních předpisů zaskočí. Má to ale svoji logiku. Pokud se totiž žena v americkém státě Kentucky rozhodne jet oblečena jen do plavek – má k tomu plné právo - v takovém případě totiž musí mít zbraň pro případ nutné obrany, aby se ubránila motoristům opačného pohlaví. Nebo její auto musí doprovázet dvojice policistů.
Naopak v zemích jako je Černá Hora nebo Thajsko není přípustné nejen pro ženy, ale ani pro muže, řídit dopravní prostředek bez horní části oděvu. Za takovéto „obscénní chování“ hrozí pokuta. Ostatně tak je tomu i v případě nedostatečného oblečení při chůzi ve městech jako je Hvar, Pag a dalších letoviscích Chorvatska. Formálně naopak můžete jezdit v zásadě nazí v Německu, protože soukromý vůz je váš osobní prostor. Má to ale háček, jednak nesmíte nazí vystoupit a za druhé takovéto oblečení, či přesněji „vyslečení“, může být považováno za čin vyvolávající veřejné pobouření, a tedy pokutováno.
A když mluvíme o tom, jak má být řidič vybaven na jízdu, pak například, světe div se, v americké Alabamě je zakázáno řídit motorové vozidlo se zavázanýma očima. Pokud je máte otevřené a uvidíte na silnici velblouda, pak vězte, že v Saudské Arábii má toto zvíře stejná práva pohybu po silnici, jako vozidlo. Takže až ho budete předjíždět, tak hezky se zapnutými směrovými světly a jen tam, kde není plná čára, jinak… V této zemi si vůbec dávejte pozor.
Například se ujistěte, že po rychlostní silnici, kterou míříte k Mekce, vůbec smíte jet. Pro muslimy je totiž určena jedna a pro jinověrce jiná. Samozřejmostí v muslimských zemích je mimo turistické resorty naprostý zákaz pití alkoholu nebo značně omezený a ztížený. Takže za volantem si rozhodně také nepřihýbejte. Ostatně to například v Kypru nedoporučujeme ani v případě, že v láhvi, kterou držíte v ruce, je voda. Pití za řízení se totiž považuje za přestupek, stejně jako byste telefonovali. Takže znovu opakujeme – jiná země jiný mrav.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?