O kuriózní dopravní předpisy není ve světě nouze. Ostatně jiný kraj – jiný mrav, jak se říká. A přirozeně se to svým způsobem vztahuje i na dopravní předpisy, povinnou výbavu, maximální rychlost, povolenou hladinu alkoholu i výši pokut.
Asi nikoho už příliš nepřekvapí, že například do Polska, ale i dalších zemí, musíte vyrazit s hasicím přístrojem ve voze. Ovšem v pobaltských republikách se můžete setkat s tím, že pokud zaparkujete auto ve svahu, musíte kola zajistit klínem. Tudíž byste sebou měli mít onu „zarážku“. V zemích jako je Turecko musíte mít dva výstražné trojúhelníky, které při nehodě nebo poruše postavíte za i před svůj vůz. No, a ve Španělsku, pokud máte v řidičském průkazu uvedeno, že pro řízení musíte používat dioptrické brýle, druhé musíte mít ve voze tak zvaně po ruce. To kdyby se jedny poškodily.
Že ale musíte mít sebou v autě zbraň, to asi i znalce zahraničních dopravních předpisů zaskočí. Má to ale svoji logiku. Pokud se totiž žena v americkém státě Kentucky rozhodne jet oblečena jen do plavek – má k tomu plné právo - v takovém případě totiž musí mít zbraň pro případ nutné obrany, aby se ubránila motoristům opačného pohlaví. Nebo její auto musí doprovázet dvojice policistů.
Naopak v zemích jako je Černá Hora nebo Thajsko není přípustné nejen pro ženy, ale ani pro muže, řídit dopravní prostředek bez horní části oděvu. Za takovéto „obscénní chování“ hrozí pokuta. Ostatně tak je tomu i v případě nedostatečného oblečení při chůzi ve městech jako je Hvar, Pag a dalších letoviscích Chorvatska. Formálně naopak můžete jezdit v zásadě nazí v Německu, protože soukromý vůz je váš osobní prostor. Má to ale háček, jednak nesmíte nazí vystoupit a za druhé takovéto oblečení, či přesněji „vyslečení“, může být považováno za čin vyvolávající veřejné pobouření, a tedy pokutováno.
A když mluvíme o tom, jak má být řidič vybaven na jízdu, pak například, světe div se, v americké Alabamě je zakázáno řídit motorové vozidlo se zavázanýma očima. Pokud je máte otevřené a uvidíte na silnici velblouda, pak vězte, že v Saudské Arábii má toto zvíře stejná práva pohybu po silnici, jako vozidlo. Takže až ho budete předjíždět, tak hezky se zapnutými směrovými světly a jen tam, kde není plná čára, jinak… V této zemi si vůbec dávejte pozor.
Například se ujistěte, že po rychlostní silnici, kterou míříte k Mekce, vůbec smíte jet. Pro muslimy je totiž určena jedna a pro jinověrce jiná. Samozřejmostí v muslimských zemích je mimo turistické resorty naprostý zákaz pití alkoholu nebo značně omezený a ztížený. Takže za volantem si rozhodně také nepřihýbejte. Ostatně to například v Kypru nedoporučujeme ani v případě, že v láhvi, kterou držíte v ruce, je voda. Pití za řízení se totiž považuje za přestupek, stejně jako byste telefonovali. Takže znovu opakujeme – jiná země jiný mrav.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.