Přemýšleli jste někdy nad tím, proč jsou silnice černé? Američtí vědci přišli s přelomovým nápadem - přebarvit silnice na bílo. A důvodů, proč to udělat, je hned několik.
Každý člověk se selským rozumem si dokáže odůvodnit, proč by měly být silnice černé. Nejen, že je to barva velice praktická a těžko zašpinitelná, navíc ani neodráží tolik nepříjemné sluneční paprsky. To je například i důvod, proč se světlé palubní desky dělají spíše výjimečně. Pro řidiče a spolujezdce je totiž odrážející se světlo za slunných dní velice nepříjemné. Vědci v bílé barvě vozovky vidí ale jiný, vyšší smysl.
Nápad, přebarvit vozovky na bílo, přišel spolu s ostatními nápady, jejichž hlavní účel spočívá v úsporách energií, peněz a hlavně, v boji s globálním oteplováním. Ač se nám takové řešení nemusí zdát v žádném ze zmíněných bodů účinné, z dlouhodobého hlediska jsou vědci přesvědčeni o opaku. Navíc, jak opět dokazuje přiložené video, implementace celého projektu není ani nijak složitá a jednotlivé konstrukční vrstvy vozovky by zůstaly beze změny.
Stále jsme ale nezmínili hlavní důvod, proč by měla vozovka s bílým povrchem pozitivně ovlivnit nejen boj s globálním oteplováním, ale i naše peněženky. Důvod je ale ve skrze prostý. To, že černá barva absorbuje teplo je fakt, který všichni dobře víme. Bílé silnice by tedy měly zásadní vliv na snížení teploty uvnitř města. Vědci si dokonce dovolili spočítat, že pokud by aplikovali bílý povrch na 35% ulic v Los Angeles, město by tak teoreticky mohlo ušetřit až 100 milionů dolarů.
I když se už vědci ve videu nezmiňují, o jaké konkrétní úspory a za jak dlouhou dobu by se mělo jednat, je zřejmé, že mají na mysli nejrůznější výdaje spojené s vysokými teplotami. Studenými nápoji a klimatizacemi počínaje, vysokými výdaji na boj s globálním oteplováním konče.
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?