Přemýšleli jste někdy nad tím, proč jsou silnice černé? Američtí vědci přišli s přelomovým nápadem - přebarvit silnice na bílo. A důvodů, proč to udělat, je hned několik.
Každý člověk se selským rozumem si dokáže odůvodnit, proč by měly být silnice černé. Nejen, že je to barva velice praktická a těžko zašpinitelná, navíc ani neodráží tolik nepříjemné sluneční paprsky. To je například i důvod, proč se světlé palubní desky dělají spíše výjimečně. Pro řidiče a spolujezdce je totiž odrážející se světlo za slunných dní velice nepříjemné. Vědci v bílé barvě vozovky vidí ale jiný, vyšší smysl.
Nápad, přebarvit vozovky na bílo, přišel spolu s ostatními nápady, jejichž hlavní účel spočívá v úsporách energií, peněz a hlavně, v boji s globálním oteplováním. Ač se nám takové řešení nemusí zdát v žádném ze zmíněných bodů účinné, z dlouhodobého hlediska jsou vědci přesvědčeni o opaku. Navíc, jak opět dokazuje přiložené video, implementace celého projektu není ani nijak složitá a jednotlivé konstrukční vrstvy vozovky by zůstaly beze změny.
Stále jsme ale nezmínili hlavní důvod, proč by měla vozovka s bílým povrchem pozitivně ovlivnit nejen boj s globálním oteplováním, ale i naše peněženky. Důvod je ale ve skrze prostý. To, že černá barva absorbuje teplo je fakt, který všichni dobře víme. Bílé silnice by tedy měly zásadní vliv na snížení teploty uvnitř města. Vědci si dokonce dovolili spočítat, že pokud by aplikovali bílý povrch na 35% ulic v Los Angeles, město by tak teoreticky mohlo ušetřit až 100 milionů dolarů.
I když se už vědci ve videu nezmiňují, o jaké konkrétní úspory a za jak dlouhou dobu by se mělo jednat, je zřejmé, že mají na mysli nejrůznější výdaje spojené s vysokými teplotami. Studenými nápoji a klimatizacemi počínaje, vysokými výdaji na boj s globálním oteplováním konče.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?