Pokud si letní cestování představujete ve stylu "Řídit naboso, nebo v žabkách, do půl těla, s ventilátorem v ruce a chladicím boxem plným zmrzliny místo spolujezdce na předním sedadle", pak vězte, že jste si hned několikrát řekli o pokutu, nemluvě o velkých následcích v případě havárie. Na úskalí bezpečného ale pohodlného letního cestování se rozhodlo upozornit ÚAMK ve spolupráci s Týmem silniční bezpečnosti.
Jízda naboso nebo v žabkách?Začněme tím, co si obout. Samozřejmě, že běžnému řidiči žádný zákon či předpis nezakazuje nazout si žabky. Neplatí to už o profesionálních řidičích kamionů nebo autobusů, pro něž platí předpisy o bezpečnosti práce, včetně paragrafů o povinném odpovídajícím oblečení a obutí při práci. Nebo jim konkrétní požadavky, včetně nezbytné pevné obuvi, stanovují firemní předpisy. A odborníci ÚAMK hned dodávají, že stejné by to mělo být i u běžných řidičů.
Zpocené nohy a žabky s volnými gumovými pásky, které se pružně roztahují a pak nedrží na noze, to je velká šance, že v tu nejméně vhodnou dobu noha v žabce sklouzne z brzdového pedálu a havárie je tady. Takže rada ÚAMK - i pevné boty jsou dnes nabízeny v řadě prodyšných materiálů s otvory, stejně jako boty s průduchy v podrážce. Ty si berte k řízení a žabky si nazujte až u vody. Podle Romana Budského z Týmu silniční bezpečnosti nemusí být špatným řešením trvale vozit v zavazadlovém prostoru starší, pro běžné nošení již esteticky ne úplně vhodné, mokasíny s otvory. Poslouží k bezpečnému řízení nejen v parném létě, ale také při dálkových jízdách v zimním období.
Navzdory horku: Zavřete oknaMáme tím na mysli nejen za jízdy. Horký vzduch, jakmile otevřete okno, automaticky a na poměrně dlouhou dobu změní klimatizací zajištěnou přijatelnou teplotu. Je na místě pamatovat, že rozdíl mezi vnější a vnitřní teplotou za parného léta by neměl být příliš výrazný. Stejně tak jako zdánlivě příjemná nízká teplota v autě není pro organismus vhodná. Takže přijatelná teplota pro jízdu je v rozmezí 18 až 22 stupňů. Nikoliv nižší. Hrozí pak slzení, nastydnutí a podobně. Pozor také na trvale otevřená okénka při jízdě v parném počasí. Podle Budského z Týmu silniční bezpečnosti chladivý vzduch proudící kabinou vozidla sice navodí momentální pocit tepelné pohody, nicméně pro řadu jedinců to může být spolehlivá cesta k akutnímu zánětu dutin, středního ucha či očních spojivek, hrozí i následné prudké bolesti zátylku či angína.
Pokuta za otevřená okna a dveře při parkování!Například v Německu hrozí pokuta za to, že máte otevřená okna nebo dokonce dveře u vozu při parkování. Podle německého práva takové chování znamená, že jste nezajistili majetek (byť váš vlastní) proti neoprávněnému použití cizí osobou. Pokuta činí 15 eur. Výjimkou je krátkodobé zastavení nebo stažená střecha u kabrioletu. Tým silniční bezpečnosti dodává, že i v naší domovině je zákonem o silničním provozu stanoveno, že řidič, který se hodlá vzdálit od vozidla tak, že by v případě potřeby nebyl schopen okamžitě zasáhnout, musí udělat vše pro to, aby jeho vozidlo nemohlo být neoprávněně užito někým jiným. Používejte vhodné sluneční brýleMožná si to při běžném používání neuvědomujeme, ale zdaleka ne všechny sluneční brýle jsou vhodné pro letní cestování v autě. Příliš tmavá skla brýlí, stejně jako barevný filtr na nich, mohou například zmást řidiče při sledování světel na semaforu nebo koncových světel auta jedoucího před ním, dokonce mohou i zkreslit vnímání dopravního značení, a to především vodorovného.
Černé fólie na sklech = často pokutaOchránit interiér vozu před slunečním zářením lze samozřejmě použitím tmavých fólií na oknech. Ale každý by měl vědět, že povoleno je používat fólií pouze na zadních oknech. Za ztmavení předních bočních oken, a tedy porušení předpisů. V Německu hrozí pokuta 90 eur (2350 korun) a udělení jednoho trestného bodu, ve Francii 135 eur (3500 korun) a u nás blokově až 2000, ve správním řízení až 2500 korun. Jak se říká – tudy cesta rozhodně nevede.
Nicméně existuje určitá šance jak například především děti alespoň částečně ochránit před žhnoucím sluncem. A to bočními vytahovacími záclonkami zadních oken. Ty ale mohou být jen součástí příplatkové výbavy. Druhou možností jsou ty na přísavku na sklo. Upínané ochranné sluneční clony na zadních bočních oknech předpisy nezakazují.
Větrák na palubní desce?Pokud vám přijde, že si lze alespoň trochu pocitově zlepšit atmosféru v autě tím, že zajistíte větší proudění vzduchu, vězte, že je tu jedno „ale“. A to když použijete přídavný ventilátor. Takový, který zapojíte do napájení zapalovače a jen umístíte na palubní desku, či na přísavku na čelní okno, je nevhodný. Nepřípustný podle předpisů, pokud omezuje řidiči výhled do jeho zorného pole. A nevhodný, pokud není připevněn pevně na palubní desku. To proto, že při havárii se stává předmětem létajícím uvnitř kabiny a schopným posádku zranit. V bikinách za volant?Krátce řešeno, je to povoleno. Jedině za situace, že by oblečení či nahota mohla vyvolávat obecné pohoršení, může policie zasáhnout. Nicméně i v Evropě existují země, jako je například Černá Hora, kde je zakázána jízda za volantem s nahou horní částí těla. Bez ohledu na to, zda je to žena nebo muž. Je tu ještě jeden důvod, proč v bikinách nebo plavkách nejezdit, a to fakt, že v případě aktivace bezpečnostních pásů na holé kůži vzniká takzvané třecí teplo, které může způsobit i dosti závažné popáleniny. Nemluvě o havárii, kdy nechráněná pokožka bude zasažena střepy, kovem a podobně. Takže bikiny je lepší předvádět až na pláži.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.