V průběhu devadesátých let se několik českých společností pokusilo o stavbu sportovního vozu, který by mohl konkurovat západním modelům. Úspěšně se to bohužel nepovedlo nikomu, ovšem vzniklo alespoň pár prototypů, které dokazují kreativitu a šikovnost našich techniků a konstruktérů.
Pravděpodobně nejznámějším českým sportovním vozem, jehož vznik se datuje do devadesátých let, je Tatra MTX V8, jejíž design vznikal pod taktovkou Václava Krále. Tento vůz se sice nedočkal prodejních úspěchů, ovšem neskončil zapomenut.
To se však nedá říct o projektu Dioss Rebel, jehož design měl také na svědomí Václav Král. Tento pokus o výrobu konkurenceschopného sportovního vozu měl velké ambice, plánovala se dokonce i výroba 200 kusů ročně. To se však nepovedlo a vůz dnes znají spíše jen nadšení motoristé či historici.
Historie vozu se začala psát v roce 1994, kdy se klatovská firma Dioss rozhodla pro stavbu lehkého a dostupného sportovního vozu, který by mohl konkurovat zahraničním značkám. Designem tohoto vozu nemohl být pověřen nikdo jiný, než právě Václav Král, který se řadí k nejvýznamnějším českým designérům automobilů.
Král vtiskl vozu podobu kompaktního dvoumístného kupé se zapuštěnými světlomety a protáhlou masivní zádí, jež ukrývala motor. Zapuštěné světlomety však neprošly homologací a musely být nahrazeny za vystouplé.
Po stavbě makety byl v roce 1995 představen první prototyp s modrou karoserií, jehož název zněl "Dioss Rebel Nova", neboť na jeho mediální i finanční podpoře se podílela právě tato televizní stanice. Stavbu prvního prototypu překvapivě nerealizovala společnost Dioss, ale kopřivnická Eccora. Další dva prototypy, žlutý a červený, však vznikají již v Diossu.
Aby měl vůz opravdu sportovní charakter, bylo potřeba při jeho stavbě šetřit s hmotností jak to jen šlo. Vůz proto dostal svařovaný trubkový rám, na němž byla umístěna karoserie z plastových panelů. Uprostřed modrého prototypu byl umístěn upravený čtyřválcový motor Škoda z Favoritu, jehož 75 koní dokázalo 840 kg vážící vůz rozhoupat až k rychlosti 170 km/h. Akceleraci z 0 na 100 zvládal prototyp za 13 vteřin.
Žlutý prototyp byl také po jistou dobu vybaven motorem 1.3 z Favoritu, po delším testování se však zjistilo, že tento motor zkrátka nestačí. Byl proto nahrazen pohonnou jednotkou 1.8 l 20V z koncernu VW, která sice přinesla vyšší výkon, ale také zvedla váhu vozu nad hranici jedné tuny.
Přesto byl žlutý prototyp s novým motorem svižnější a z 0 na 100 km/h zvládal zrychlit za 10 vteřin. Jeho maximální rychlost se posunula na konečných 200 km/h. Tento prototyp se také vyznačoval novými vystouplými světly.
Jako poslední byl stvořen červený prototyp, který už byl vlastně hotovým vozidlem, které mohlo být vzorem pro sériovou výrobu.
Malosériová výroba měla probíhat od roku 1998 a měla obsahovat cca 100 až 250 vozidel ročně. Kvůli dlouhodobým problémům s homologací vozidla se však společnost rozhodla výrobu zrušit a vše co bylo do té doby vyrobeno, bylo prodáno novému vlastníku. Celkem šlo o 3 prototypy, 1 rám, 1 skelet a jedna dřevěná maketa v měřítku 1:1.
Pokud by vás zajímal další osud Rebelů, pak žlutý je momentálně u soukromého majitele, který jeje zprovoznil a dokonce už s ním by i na veteránských srazech.Červený by měl být také v soukromém vlastnictví a plně renovovaný. Modrý prototyp pak pravděpodobně leží v areálu současného majitele projektu a pomalu se rozpadá. Trubkový rám by měl být ve vlastnictví stejného člověka jako žlutý prototyp a skelet karoserie se nedávno objevil na Facebooku.
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.