Dioss Rebel: Český sporťák, který skončil v zapomnění

Dioss Rebel
Dioss Rebel, foto: allcarindex.com
Antonín Marek , AutoRoad.cz 18. července 2017 15:02 | akt. 18. července 2017 15:26
Sdílej:

V průběhu devadesátých let se několik českých společností pokusilo o stavbu sportovního vozu, který by mohl konkurovat západním modelům. Úspěšně se to bohužel nepovedlo nikomu, ovšem vzniklo alespoň pár prototypů, které dokazují kreativitu a šikovnost našich techniků a konstruktérů.

Pravděpodobně nejznámějším českým sportovním vozem, jehož vznik se datuje do devadesátých let, je Tatra MTX V8, jejíž design vznikal pod taktovkou Václava Krále. Tento vůz se sice nedočkal prodejních úspěchů, ovšem neskončil zapomenut.

To se však nedá říct o projektu Dioss Rebel, jehož design měl také na svědomí Václav Král. Tento pokus o výrobu konkurenceschopného sportovního vozu měl velké ambice, plánovala se dokonce i výroba 200 kusů ročně. To se však nepovedlo a vůz dnes znají spíše jen nadšení motoristé či historici.

Historie vozu se začala psát v roce 1994, kdy se klatovská firma Dioss rozhodla pro stavbu lehkého a dostupného sportovního vozu, který by mohl konkurovat zahraničním značkám. Designem tohoto vozu nemohl být pověřen nikdo jiný, než právě Václav Král, který se řadí k nejvýznamnějším českým designérům automobilů.

Král vtiskl vozu podobu kompaktního dvoumístného kupé se zapuštěnými světlomety a protáhlou masivní zádí, jež ukrývala motor. Zapuštěné světlomety však neprošly homologací a musely být nahrazeny za vystouplé.

Po stavbě makety byl v roce 1995 představen první prototyp s modrou karoserií, jehož název zněl "Dioss Rebel Nova", neboť na jeho mediální i finanční podpoře se podílela právě tato televizní stanice. Stavbu prvního prototypu překvapivě nerealizovala společnost Dioss, ale kopřivnická Eccora. Další dva prototypy, žlutý a červený, však vznikají již v Diossu.

Aby měl vůz opravdu sportovní charakter, bylo potřeba při jeho stavbě šetřit s hmotností jak to jen šlo. Vůz proto dostal svařovaný trubkový rám, na němž byla umístěna karoserie z plastových panelů. Uprostřed modrého prototypu byl umístěn upravený čtyřválcový motor Škoda z Favoritu, jehož 75 koní dokázalo 840 kg vážící vůz rozhoupat až k rychlosti 170 km/h. Akceleraci z 0 na 100 zvládal prototyp za 13 vteřin.

Žlutý prototyp byl také po jistou dobu vybaven motorem 1.3 z Favoritu, po delším testování se však zjistilo, že tento motor zkrátka nestačí. Byl proto nahrazen pohonnou jednotkou 1.8 l 20V z koncernu VW, která sice přinesla vyšší výkon, ale také zvedla váhu vozu nad hranici jedné tuny.

Přesto byl žlutý prototyp s novým motorem svižnější a z 0 na 100 km/h zvládal zrychlit za 10 vteřin. Jeho maximální rychlost se posunula na konečných 200 km/h. Tento prototyp se také vyznačoval novými vystouplými světly.

Jako poslední byl stvořen červený prototyp, který už byl vlastně hotovým vozidlem, které mohlo být vzorem pro sériovou výrobu.

Malosériová výroba měla  probíhat od roku 1998 a měla obsahovat cca 100 až 250 vozidel ročně. Kvůli dlouhodobým problémům s homologací vozidla se však společnost rozhodla výrobu zrušit a vše co bylo do té doby vyrobeno, bylo prodáno novému vlastníku. Celkem šlo o 3 prototypy, 1 rám, 1 skelet a jedna dřevěná maketa v měřítku 1:1.

Pokud by vás zajímal další osud Rebelů, pak žlutý je momentálně u soukromého majitele, který jeje zprovoznil a dokonce už s ním by i na veteránských srazech.Červený by měl být také v soukromém vlastnictví a plně renovovaný. Modrý prototyp pak pravděpodobně leží v areálu současného majitele projektu a pomalu se rozpadá. Trubkový rám by měl být ve vlastnictví stejného člověka jako žlutý prototyp a skelet karoserie se nedávno objevil na Facebooku.

Stalo se
Novinky ze světa EV
Vytuněná Tesla model Y od CarLab

Tesla model Y Juniper v dravé úpravě. Asi nejhezčí verze vůbec

Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?

Ekonomika
Ilustrační fotografie

Porsche bude propouštět. Až 2.000 zaměstnancům hrozí ztráta zaměstnání

Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.

Testy aut
Cupra Terramar VZ e-HYBRID

CUPRA Terramar VZ e-HYBRID 200 kW – plug-in hybrid s duší chuligána – dává to smysl?

Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?

Novinky ze světa EV
Volkswagen nyní v této upoutávce poprvé ukazuje konkrétní náhled na svůj nový základní elektromobil ID.1.

Revoluce: VW ukázal nový malý elektromobil za 500 tisíc

VW představuje nový malý elektromobil ID.1, který nahrazuje model E-Up. S cenovkou kolem 20 000 eur (kolem 510.000 Kč - pozn. redakce) přináší revoluci v cenově dostupné elektromobilitě. Web Auto motor und sport zveřejnil první informace o jeho technologii, designu a plánovaném uvedení na trh.