V průběhu devadesátých let se několik českých společností pokusilo o stavbu sportovního vozu, který by mohl konkurovat západním modelům. Úspěšně se to bohužel nepovedlo nikomu, ovšem vzniklo alespoň pár prototypů, které dokazují kreativitu a šikovnost našich techniků a konstruktérů.
Pravděpodobně nejznámějším českým sportovním vozem, jehož vznik se datuje do devadesátých let, je Tatra MTX V8, jejíž design vznikal pod taktovkou Václava Krále. Tento vůz se sice nedočkal prodejních úspěchů, ovšem neskončil zapomenut.
To se však nedá říct o projektu Dioss Rebel, jehož design měl také na svědomí Václav Král. Tento pokus o výrobu konkurenceschopného sportovního vozu měl velké ambice, plánovala se dokonce i výroba 200 kusů ročně. To se však nepovedlo a vůz dnes znají spíše jen nadšení motoristé či historici.
Historie vozu se začala psát v roce 1994, kdy se klatovská firma Dioss rozhodla pro stavbu lehkého a dostupného sportovního vozu, který by mohl konkurovat zahraničním značkám. Designem tohoto vozu nemohl být pověřen nikdo jiný, než právě Václav Král, který se řadí k nejvýznamnějším českým designérům automobilů.
Král vtiskl vozu podobu kompaktního dvoumístného kupé se zapuštěnými světlomety a protáhlou masivní zádí, jež ukrývala motor. Zapuštěné světlomety však neprošly homologací a musely být nahrazeny za vystouplé.
Po stavbě makety byl v roce 1995 představen první prototyp s modrou karoserií, jehož název zněl "Dioss Rebel Nova", neboť na jeho mediální i finanční podpoře se podílela právě tato televizní stanice. Stavbu prvního prototypu překvapivě nerealizovala společnost Dioss, ale kopřivnická Eccora. Další dva prototypy, žlutý a červený, však vznikají již v Diossu.
Aby měl vůz opravdu sportovní charakter, bylo potřeba při jeho stavbě šetřit s hmotností jak to jen šlo. Vůz proto dostal svařovaný trubkový rám, na němž byla umístěna karoserie z plastových panelů. Uprostřed modrého prototypu byl umístěn upravený čtyřválcový motor Škoda z Favoritu, jehož 75 koní dokázalo 840 kg vážící vůz rozhoupat až k rychlosti 170 km/h. Akceleraci z 0 na 100 zvládal prototyp za 13 vteřin.
Žlutý prototyp byl také po jistou dobu vybaven motorem 1.3 z Favoritu, po delším testování se však zjistilo, že tento motor zkrátka nestačí. Byl proto nahrazen pohonnou jednotkou 1.8 l 20V z koncernu VW, která sice přinesla vyšší výkon, ale také zvedla váhu vozu nad hranici jedné tuny.
Přesto byl žlutý prototyp s novým motorem svižnější a z 0 na 100 km/h zvládal zrychlit za 10 vteřin. Jeho maximální rychlost se posunula na konečných 200 km/h. Tento prototyp se také vyznačoval novými vystouplými světly.
Jako poslední byl stvořen červený prototyp, který už byl vlastně hotovým vozidlem, které mohlo být vzorem pro sériovou výrobu.
Malosériová výroba měla probíhat od roku 1998 a měla obsahovat cca 100 až 250 vozidel ročně. Kvůli dlouhodobým problémům s homologací vozidla se však společnost rozhodla výrobu zrušit a vše co bylo do té doby vyrobeno, bylo prodáno novému vlastníku. Celkem šlo o 3 prototypy, 1 rám, 1 skelet a jedna dřevěná maketa v měřítku 1:1.
Pokud by vás zajímal další osud Rebelů, pak žlutý je momentálně u soukromého majitele, který jeje zprovoznil a dokonce už s ním by i na veteránských srazech.Červený by měl být také v soukromém vlastnictví a plně renovovaný. Modrý prototyp pak pravděpodobně leží v areálu současného majitele projektu a pomalu se rozpadá. Trubkový rám by měl být ve vlastnictví stejného člověka jako žlutý prototyp a skelet karoserie se nedávno objevil na Facebooku.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.