Dnes sjel z výrobního pásu v Mladé Boleslavi již šestimiliontý vůz Škoda Octavia. Od svého uvedení v roce 1996 se Octavia vyvinula v celosvětový prodejní hit a bestseller české automobilky je až do dnešních dní. Pojďme si tedy společně připomenout, jak to vše začalo.
„Žádný jiný model nesjel z výrobních linek společnosti ŠKODA AUTO ve větším počtu než OCTAVIA,“ říká Michael Oeljeklaus, člen představenstva společnosti ŠKODA AUTO za oblast výroby a logistiky. „Je srdcem naší značky a synonymem vysoké výkonnosti výroby a logistiky ŠKODA AUTO. Model OCTAVIA podstatnou měrou přispěl k tomu, že se ŠKODA stala světovou značkou,“ dodává Oeljeklaus.
ŠKODA OCTAVIA je symbolem úspěchů značky v uplynulých dvou desetiletích. Byl to první nový model značky ŠKODA, zcela vyvinutý po pádu železné opony a po vstupu automobilky ŠKODA do koncernu Volkswagen. Jeho uvedení bylo rozhodujícím impulsem pro vzestup ŠKODA AUTO do pozice globální společnosti, která je dnes etablována mezi automobilovými značkami.
První OCTAVIA a její prapředekŠKODA OCTAVIA byla představena na podzim roku 1996 na autosalonu v Paříži. Tehdy nový liftback nižší střední třídy okamžitě přesvědčil publikum svou moderní technikou, velmi dobrou kvalitou a vynikajícím poměrem ceny a užitné hodnoty. Se svou bohatou nabídkou prostoru definovala OCTAVIA od samého počátku měřítka ve svém segmentu. Vůz, který navrhl tehdejší šéfdesigner značky ŠKODA Dirk van Braeckel, také zaujal svým nadčasovým designem. Výrazný vzhled s velkou maskou chladiče oživil obraz našich silnic devadesátých let minulého století.
Jméno nového vozu hledala ŠKODA ve své vlastní historii. V letech 1959 až 1971 vyráběla automobilka model OCTAVIA, který dostatkem prostoru a na svou dobu moderní technikou oslovil mnoho zákazníků. Jméno OCTAVIA vycházelo z latinského slova pro číslovku osm: „Octo.“
Historická OCTAVIA byla po modelu POPULAR ve variantách 420, 995, 995 OHV a 110 OHV a modelem ŠKODA 1101, 1200 a 400 osmým modelem české automobilky, vyráběným po druhé světové válce. V roce 1961 na trh přišla karosářská verze kombi. Za 22 let vyrobila značka ŠKODA 365 400 vozů této oblíbené modelové řady.
„Novodobá“ OCTAVIA nastavila mnohem vyšší laťku. V roce 1997 vyrobila ŠKODA 61 000 vozů řady OCTAVIA, o rok později výroba vzrostla téměř na dvojnásobek – 117 500 vozů. V roce 1998 byla také představena verze ŠKODA OCTAVIA COMBI, která poptávku dále zvýšila. V roce 2010 sjela v závodě ve Vrchlabí z linky poslední z celkem 1 442 100 vyrobených vozů OCTAVIA první generace.
S modelem OCTAVIA II zahájila ŠKODA celosvětovou výrobuNásledník tohoto modelu, který byl poprvé představen v březnu 2004 na ženevském autosalonu, na vítězné tažení svého předchůdce plynule navázal. OCTAVIA II zaujala svým svěžím designem, ještě větší nabídkou místa v interiéru i v zavazadlovém prostoru a nejmodernějšími technologiemi. Také zážehové motory s přímým vstřikováním paliva měly svou premiéru v tomto modelu. Objevily se nové šestistupňové manuální a automatické převodovky – mimo jiné i přímo řazená převodovka DSG. Jízdní komfort zvýšila nová víceprvková zadní náprava. Bezpečnost vozu zajišťoval mimo jiné systém ABS s brzdovým asistentem, který se pro evropské země dodával jako součást sériové výbavy, čtyři airbagy a nové aktivní hlavové opěrky.
S druhou generací modelu OCTAVIA posílila česká automobilka také svou strategii internacionalizace. V roce 2005 začala výroba modelu OCTAVIA v závodě v indickém Aurangabádu. Od roku 2007 vyrábí model OCTAVIA pro čínský trh také závod Shanghai Volkswagen. Od roku 2009 se pak OCTAVIA vyrábí v ruském závodě společnosti Volkswagen v Kaluze. V roce 2012 měla premiéru třetí generace modelu OCTAVIA. Jen o rok později začal bestseller značky sjíždět i z linek na Ukrajině a v Kazachstánu.
S verzí modelu ŠKODA OCTAVIA, výrazně přepracovanou v únoru 2017, chce značka pokračovat v úspěšném příběhu všech předchozích generací a dále posilovat svou pozici na mezinárodním trhu. Aktuální ŠKODA OCTAVIA působí díky přepracované přídi a zádi, výraznějším liniím aširšímu rozchodu ještě dynamičtějším dojmem než dosud. Nové provedení tohoto kompaktního modelu přesvědčuje svými osvědčenými přednostmi a definuje ve svém segmentu nová měřítka prostornosti, funkčnosti, bezpečnosti, komfortu a poměru ceny a užitné hodnoty. Jako prvníOCTAVIA kromě toho také disponuje mobilními online-službami ŠKODA Connect. S pokročilou nabídkou konektivity je bestseller značky nyní vybaven i pro éru digitalizace.
Výroba modelu Škoda Octavia Generace: Počet vyrobených kusů OCTAVIA (1959 – 1971) 365 400 OCTAVIA I (1996 – 2010) 1 442 100 OCTAVIA II (2004 – 2013) 2 604 100 OCTAVIA III (2012 – dosud) 1 588 400 Celkem: 6 000 000Zdroj: Škoda Auto
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.