Dnes sjel z výrobního pásu v Mladé Boleslavi již šestimiliontý vůz Škoda Octavia. Od svého uvedení v roce 1996 se Octavia vyvinula v celosvětový prodejní hit a bestseller české automobilky je až do dnešních dní. Pojďme si tedy společně připomenout, jak to vše začalo.
„Žádný jiný model nesjel z výrobních linek společnosti ŠKODA AUTO ve větším počtu než OCTAVIA,“ říká Michael Oeljeklaus, člen představenstva společnosti ŠKODA AUTO za oblast výroby a logistiky. „Je srdcem naší značky a synonymem vysoké výkonnosti výroby a logistiky ŠKODA AUTO. Model OCTAVIA podstatnou měrou přispěl k tomu, že se ŠKODA stala světovou značkou,“ dodává Oeljeklaus.
ŠKODA OCTAVIA je symbolem úspěchů značky v uplynulých dvou desetiletích. Byl to první nový model značky ŠKODA, zcela vyvinutý po pádu železné opony a po vstupu automobilky ŠKODA do koncernu Volkswagen. Jeho uvedení bylo rozhodujícím impulsem pro vzestup ŠKODA AUTO do pozice globální společnosti, která je dnes etablována mezi automobilovými značkami.
První OCTAVIA a její prapředekŠKODA OCTAVIA byla představena na podzim roku 1996 na autosalonu v Paříži. Tehdy nový liftback nižší střední třídy okamžitě přesvědčil publikum svou moderní technikou, velmi dobrou kvalitou a vynikajícím poměrem ceny a užitné hodnoty. Se svou bohatou nabídkou prostoru definovala OCTAVIA od samého počátku měřítka ve svém segmentu. Vůz, který navrhl tehdejší šéfdesigner značky ŠKODA Dirk van Braeckel, také zaujal svým nadčasovým designem. Výrazný vzhled s velkou maskou chladiče oživil obraz našich silnic devadesátých let minulého století.
Jméno nového vozu hledala ŠKODA ve své vlastní historii. V letech 1959 až 1971 vyráběla automobilka model OCTAVIA, který dostatkem prostoru a na svou dobu moderní technikou oslovil mnoho zákazníků. Jméno OCTAVIA vycházelo z latinského slova pro číslovku osm: „Octo.“
Historická OCTAVIA byla po modelu POPULAR ve variantách 420, 995, 995 OHV a 110 OHV a modelem ŠKODA 1101, 1200 a 400 osmým modelem české automobilky, vyráběným po druhé světové válce. V roce 1961 na trh přišla karosářská verze kombi. Za 22 let vyrobila značka ŠKODA 365 400 vozů této oblíbené modelové řady.
„Novodobá“ OCTAVIA nastavila mnohem vyšší laťku. V roce 1997 vyrobila ŠKODA 61 000 vozů řady OCTAVIA, o rok později výroba vzrostla téměř na dvojnásobek – 117 500 vozů. V roce 1998 byla také představena verze ŠKODA OCTAVIA COMBI, která poptávku dále zvýšila. V roce 2010 sjela v závodě ve Vrchlabí z linky poslední z celkem 1 442 100 vyrobených vozů OCTAVIA první generace.
S modelem OCTAVIA II zahájila ŠKODA celosvětovou výrobuNásledník tohoto modelu, který byl poprvé představen v březnu 2004 na ženevském autosalonu, na vítězné tažení svého předchůdce plynule navázal. OCTAVIA II zaujala svým svěžím designem, ještě větší nabídkou místa v interiéru i v zavazadlovém prostoru a nejmodernějšími technologiemi. Také zážehové motory s přímým vstřikováním paliva měly svou premiéru v tomto modelu. Objevily se nové šestistupňové manuální a automatické převodovky – mimo jiné i přímo řazená převodovka DSG. Jízdní komfort zvýšila nová víceprvková zadní náprava. Bezpečnost vozu zajišťoval mimo jiné systém ABS s brzdovým asistentem, který se pro evropské země dodával jako součást sériové výbavy, čtyři airbagy a nové aktivní hlavové opěrky.
S druhou generací modelu OCTAVIA posílila česká automobilka také svou strategii internacionalizace. V roce 2005 začala výroba modelu OCTAVIA v závodě v indickém Aurangabádu. Od roku 2007 vyrábí model OCTAVIA pro čínský trh také závod Shanghai Volkswagen. Od roku 2009 se pak OCTAVIA vyrábí v ruském závodě společnosti Volkswagen v Kaluze. V roce 2012 měla premiéru třetí generace modelu OCTAVIA. Jen o rok později začal bestseller značky sjíždět i z linek na Ukrajině a v Kazachstánu.
S verzí modelu ŠKODA OCTAVIA, výrazně přepracovanou v únoru 2017, chce značka pokračovat v úspěšném příběhu všech předchozích generací a dále posilovat svou pozici na mezinárodním trhu. Aktuální ŠKODA OCTAVIA působí díky přepracované přídi a zádi, výraznějším liniím aširšímu rozchodu ještě dynamičtějším dojmem než dosud. Nové provedení tohoto kompaktního modelu přesvědčuje svými osvědčenými přednostmi a definuje ve svém segmentu nová měřítka prostornosti, funkčnosti, bezpečnosti, komfortu a poměru ceny a užitné hodnoty. Jako prvníOCTAVIA kromě toho také disponuje mobilními online-službami ŠKODA Connect. S pokročilou nabídkou konektivity je bestseller značky nyní vybaven i pro éru digitalizace.
Výroba modelu Škoda Octavia Generace: Počet vyrobených kusů OCTAVIA (1959 – 1971) 365 400 OCTAVIA I (1996 – 2010) 1 442 100 OCTAVIA II (2004 – 2013) 2 604 100 OCTAVIA III (2012 – dosud) 1 588 400 Celkem: 6 000 000Zdroj: Škoda Auto
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.