Dnes sjel z výrobního pásu v Mladé Boleslavi již šestimiliontý vůz Škoda Octavia. Od svého uvedení v roce 1996 se Octavia vyvinula v celosvětový prodejní hit a bestseller české automobilky je až do dnešních dní. Pojďme si tedy společně připomenout, jak to vše začalo.
„Žádný jiný model nesjel z výrobních linek společnosti ŠKODA AUTO ve větším počtu než OCTAVIA,“ říká Michael Oeljeklaus, člen představenstva společnosti ŠKODA AUTO za oblast výroby a logistiky. „Je srdcem naší značky a synonymem vysoké výkonnosti výroby a logistiky ŠKODA AUTO. Model OCTAVIA podstatnou měrou přispěl k tomu, že se ŠKODA stala světovou značkou,“ dodává Oeljeklaus.
ŠKODA OCTAVIA je symbolem úspěchů značky v uplynulých dvou desetiletích. Byl to první nový model značky ŠKODA, zcela vyvinutý po pádu železné opony a po vstupu automobilky ŠKODA do koncernu Volkswagen. Jeho uvedení bylo rozhodujícím impulsem pro vzestup ŠKODA AUTO do pozice globální společnosti, která je dnes etablována mezi automobilovými značkami.
První OCTAVIA a její prapředekŠKODA OCTAVIA byla představena na podzim roku 1996 na autosalonu v Paříži. Tehdy nový liftback nižší střední třídy okamžitě přesvědčil publikum svou moderní technikou, velmi dobrou kvalitou a vynikajícím poměrem ceny a užitné hodnoty. Se svou bohatou nabídkou prostoru definovala OCTAVIA od samého počátku měřítka ve svém segmentu. Vůz, který navrhl tehdejší šéfdesigner značky ŠKODA Dirk van Braeckel, také zaujal svým nadčasovým designem. Výrazný vzhled s velkou maskou chladiče oživil obraz našich silnic devadesátých let minulého století.
Jméno nového vozu hledala ŠKODA ve své vlastní historii. V letech 1959 až 1971 vyráběla automobilka model OCTAVIA, který dostatkem prostoru a na svou dobu moderní technikou oslovil mnoho zákazníků. Jméno OCTAVIA vycházelo z latinského slova pro číslovku osm: „Octo.“
Historická OCTAVIA byla po modelu POPULAR ve variantách 420, 995, 995 OHV a 110 OHV a modelem ŠKODA 1101, 1200 a 400 osmým modelem české automobilky, vyráběným po druhé světové válce. V roce 1961 na trh přišla karosářská verze kombi. Za 22 let vyrobila značka ŠKODA 365 400 vozů této oblíbené modelové řady.
„Novodobá“ OCTAVIA nastavila mnohem vyšší laťku. V roce 1997 vyrobila ŠKODA 61 000 vozů řady OCTAVIA, o rok později výroba vzrostla téměř na dvojnásobek – 117 500 vozů. V roce 1998 byla také představena verze ŠKODA OCTAVIA COMBI, která poptávku dále zvýšila. V roce 2010 sjela v závodě ve Vrchlabí z linky poslední z celkem 1 442 100 vyrobených vozů OCTAVIA první generace.
S modelem OCTAVIA II zahájila ŠKODA celosvětovou výrobuNásledník tohoto modelu, který byl poprvé představen v březnu 2004 na ženevském autosalonu, na vítězné tažení svého předchůdce plynule navázal. OCTAVIA II zaujala svým svěžím designem, ještě větší nabídkou místa v interiéru i v zavazadlovém prostoru a nejmodernějšími technologiemi. Také zážehové motory s přímým vstřikováním paliva měly svou premiéru v tomto modelu. Objevily se nové šestistupňové manuální a automatické převodovky – mimo jiné i přímo řazená převodovka DSG. Jízdní komfort zvýšila nová víceprvková zadní náprava. Bezpečnost vozu zajišťoval mimo jiné systém ABS s brzdovým asistentem, který se pro evropské země dodával jako součást sériové výbavy, čtyři airbagy a nové aktivní hlavové opěrky.
S druhou generací modelu OCTAVIA posílila česká automobilka také svou strategii internacionalizace. V roce 2005 začala výroba modelu OCTAVIA v závodě v indickém Aurangabádu. Od roku 2007 vyrábí model OCTAVIA pro čínský trh také závod Shanghai Volkswagen. Od roku 2009 se pak OCTAVIA vyrábí v ruském závodě společnosti Volkswagen v Kaluze. V roce 2012 měla premiéru třetí generace modelu OCTAVIA. Jen o rok později začal bestseller značky sjíždět i z linek na Ukrajině a v Kazachstánu.
S verzí modelu ŠKODA OCTAVIA, výrazně přepracovanou v únoru 2017, chce značka pokračovat v úspěšném příběhu všech předchozích generací a dále posilovat svou pozici na mezinárodním trhu. Aktuální ŠKODA OCTAVIA působí díky přepracované přídi a zádi, výraznějším liniím aširšímu rozchodu ještě dynamičtějším dojmem než dosud. Nové provedení tohoto kompaktního modelu přesvědčuje svými osvědčenými přednostmi a definuje ve svém segmentu nová měřítka prostornosti, funkčnosti, bezpečnosti, komfortu a poměru ceny a užitné hodnoty. Jako prvníOCTAVIA kromě toho také disponuje mobilními online-službami ŠKODA Connect. S pokročilou nabídkou konektivity je bestseller značky nyní vybaven i pro éru digitalizace.
Výroba modelu Škoda Octavia Generace: Počet vyrobených kusů OCTAVIA (1959 – 1971) 365 400 OCTAVIA I (1996 – 2010) 1 442 100 OCTAVIA II (2004 – 2013) 2 604 100 OCTAVIA III (2012 – dosud) 1 588 400 Celkem: 6 000 000Zdroj: Škoda Auto
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?