Dnes sjel z výrobního pásu v Mladé Boleslavi již šestimiliontý vůz Škoda Octavia. Od svého uvedení v roce 1996 se Octavia vyvinula v celosvětový prodejní hit a bestseller české automobilky je až do dnešních dní. Pojďme si tedy společně připomenout, jak to vše začalo.
„Žádný jiný model nesjel z výrobních linek společnosti ŠKODA AUTO ve větším počtu než OCTAVIA,“ říká Michael Oeljeklaus, člen představenstva společnosti ŠKODA AUTO za oblast výroby a logistiky. „Je srdcem naší značky a synonymem vysoké výkonnosti výroby a logistiky ŠKODA AUTO. Model OCTAVIA podstatnou měrou přispěl k tomu, že se ŠKODA stala světovou značkou,“ dodává Oeljeklaus.
ŠKODA OCTAVIA je symbolem úspěchů značky v uplynulých dvou desetiletích. Byl to první nový model značky ŠKODA, zcela vyvinutý po pádu železné opony a po vstupu automobilky ŠKODA do koncernu Volkswagen. Jeho uvedení bylo rozhodujícím impulsem pro vzestup ŠKODA AUTO do pozice globální společnosti, která je dnes etablována mezi automobilovými značkami.
První OCTAVIA a její prapředekŠKODA OCTAVIA byla představena na podzim roku 1996 na autosalonu v Paříži. Tehdy nový liftback nižší střední třídy okamžitě přesvědčil publikum svou moderní technikou, velmi dobrou kvalitou a vynikajícím poměrem ceny a užitné hodnoty. Se svou bohatou nabídkou prostoru definovala OCTAVIA od samého počátku měřítka ve svém segmentu. Vůz, který navrhl tehdejší šéfdesigner značky ŠKODA Dirk van Braeckel, také zaujal svým nadčasovým designem. Výrazný vzhled s velkou maskou chladiče oživil obraz našich silnic devadesátých let minulého století.
Jméno nového vozu hledala ŠKODA ve své vlastní historii. V letech 1959 až 1971 vyráběla automobilka model OCTAVIA, který dostatkem prostoru a na svou dobu moderní technikou oslovil mnoho zákazníků. Jméno OCTAVIA vycházelo z latinského slova pro číslovku osm: „Octo.“
Historická OCTAVIA byla po modelu POPULAR ve variantách 420, 995, 995 OHV a 110 OHV a modelem ŠKODA 1101, 1200 a 400 osmým modelem české automobilky, vyráběným po druhé světové válce. V roce 1961 na trh přišla karosářská verze kombi. Za 22 let vyrobila značka ŠKODA 365 400 vozů této oblíbené modelové řady.
„Novodobá“ OCTAVIA nastavila mnohem vyšší laťku. V roce 1997 vyrobila ŠKODA 61 000 vozů řady OCTAVIA, o rok později výroba vzrostla téměř na dvojnásobek – 117 500 vozů. V roce 1998 byla také představena verze ŠKODA OCTAVIA COMBI, která poptávku dále zvýšila. V roce 2010 sjela v závodě ve Vrchlabí z linky poslední z celkem 1 442 100 vyrobených vozů OCTAVIA první generace.
S modelem OCTAVIA II zahájila ŠKODA celosvětovou výrobuNásledník tohoto modelu, který byl poprvé představen v březnu 2004 na ženevském autosalonu, na vítězné tažení svého předchůdce plynule navázal. OCTAVIA II zaujala svým svěžím designem, ještě větší nabídkou místa v interiéru i v zavazadlovém prostoru a nejmodernějšími technologiemi. Také zážehové motory s přímým vstřikováním paliva měly svou premiéru v tomto modelu. Objevily se nové šestistupňové manuální a automatické převodovky – mimo jiné i přímo řazená převodovka DSG. Jízdní komfort zvýšila nová víceprvková zadní náprava. Bezpečnost vozu zajišťoval mimo jiné systém ABS s brzdovým asistentem, který se pro evropské země dodával jako součást sériové výbavy, čtyři airbagy a nové aktivní hlavové opěrky.
S druhou generací modelu OCTAVIA posílila česká automobilka také svou strategii internacionalizace. V roce 2005 začala výroba modelu OCTAVIA v závodě v indickém Aurangabádu. Od roku 2007 vyrábí model OCTAVIA pro čínský trh také závod Shanghai Volkswagen. Od roku 2009 se pak OCTAVIA vyrábí v ruském závodě společnosti Volkswagen v Kaluze. V roce 2012 měla premiéru třetí generace modelu OCTAVIA. Jen o rok později začal bestseller značky sjíždět i z linek na Ukrajině a v Kazachstánu.
S verzí modelu ŠKODA OCTAVIA, výrazně přepracovanou v únoru 2017, chce značka pokračovat v úspěšném příběhu všech předchozích generací a dále posilovat svou pozici na mezinárodním trhu. Aktuální ŠKODA OCTAVIA působí díky přepracované přídi a zádi, výraznějším liniím aširšímu rozchodu ještě dynamičtějším dojmem než dosud. Nové provedení tohoto kompaktního modelu přesvědčuje svými osvědčenými přednostmi a definuje ve svém segmentu nová měřítka prostornosti, funkčnosti, bezpečnosti, komfortu a poměru ceny a užitné hodnoty. Jako prvníOCTAVIA kromě toho také disponuje mobilními online-službami ŠKODA Connect. S pokročilou nabídkou konektivity je bestseller značky nyní vybaven i pro éru digitalizace.
Výroba modelu Škoda Octavia Generace: Počet vyrobených kusů OCTAVIA (1959 – 1971) 365 400 OCTAVIA I (1996 – 2010) 1 442 100 OCTAVIA II (2004 – 2013) 2 604 100 OCTAVIA III (2012 – dosud) 1 588 400 Celkem: 6 000 000Zdroj: Škoda Auto
Ferrari chystá zásadní revoluci – 9. října odhalí svůj první čistě elektrický model. Během dne investorů představí dosud tajemný vůz, který slibuje nejen špičkový výkon, ale i zábavu za volantem.
Italské Alpy patří k tradičním destinacím českých lyžařů. Mnoho z nich však cestu podceňuje a může je to stát nemalé pokuty. Jak se na cestu připravit a nezkazit si tak zimní dovolenou či jarní prázdniny?
Toyota Motor Europe podepsala dohodu se společnostmi Hydrogen Refueling Solutions (HRS) a ENGIE s cílem zavést novou generaci systémů pro doplňování vodíku. Nové řešení, které je rychlejší a nákladově efektivnější, bude pilotováno v rámci projektu RHeaDHy financovaného EU, který se zaměřuje na urychlení zavádění infrastruktury.
Ford se chystá na velký návrat do nejvyšší kategorie vytrvalostních závodů! Od sezóny 2027 bude opět bojovat v Le Mans, kde má jasný cíl – sesadit z trůnu Ferrari, vítěze posledních dvou ročníků.
Porsche se chystá na zásadní personální změny ve své výkonné radě. Dva manažeři, kteří dlouhodobě působili ve firmě, budou brzy nahrazeni.
Tesla chystá nový kompaktní model. V roce 2025 uvede Model Q, který bude mít délku jen čtyři metry a cenovku kolem 25 000 eur (cca 640.000 korun).
Chystá se revoluce v palubních systémech? Nové informace naznačují, že Apple brzy spustí vylepšený CarPlay s řadou inovací. Co přinese a kdy se ho dočkáme? Naznačil to německý AutoBild.
Vozy Toyota Corolla Hatchback a Touring Sports obhájily dva tituly v rámci prestižní ankety britského odborného časopisu What Car? Zatímco Hatchback se opět stal rodinným vozem roku, Touring Sports znovu bodoval jako nejvýhodnější kombi.
Felipe Nasr, Nick Tandy a Laurens Vanthoor se stali vítězi úvodního kola amerického šampionátu sportovních vozů, když s vozem Porsche překonali rekord na prestižní 24hodinovce v Daytoně.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.