Život Elvise je neodmyslitelně spojen s Rock'n'Rollem i vozy Cadillac. V jeho garážích se fakt vystřídalo několik desítek automobilů. Některé byly obyčejné, jiné výjimečné. My jsme se však rozhodli vybrat alespoň pár těch nejzajímavějších.
Elvise na automobilech vždy zajímal především jejich vzhled. Pokud se mu automobil líbil, bylo jedno zda stojí pět nebo padesát tisíc dolarů. Nedíval se dokonce ani na značky. Jak vypověděli Elvisovi blízcí, pokud projížděl kolem auta které se mu líbilo, byl schopen zastavit a prostě si ho šel koupit. V jeho garáži se vystřídaly luxusní limuzíny i sportovní vozy. Největší jeho slabostí však byly bohatě zdobené a opulentní vozy značek Cadillac, Lincoln či Chevrolet. My jsme však vybrali ta nejexotičtější a nejvzácnější vozidla, která kdy Elvis vlastnil.
1959 BMW 507
Tento nádherný roadster značky BMW padl Elvisovi do oka během jeho pobytu v Německu, kam se dostal díky armádě mezi lety 1958 až 1960. Už tou dobou však patřil mezi slavné osobnosti, díky čemuž si mohl pořídit i tento poměrně drahý roadster, který ho tehdy stál 7,100 dolarů, což by nyní, díky inflaci, odpovídalo zhruba 60,000 dolarů. Roadster BMW 507 se však během let stal jedním z nejvyhledávanějších exponátů mezi sběrateli klasických vozů BMW. Není proto divu, že jeho cena na aukcích mnohdy atakuje hodnotu 2 milionů dolarů.
1956 Cadillac Eldorado
Elvis vozy Cadillac doslova miloval. Pro tento konkrétní si dokonce zaletěl až do Houstonu, kde za něj 12.06.1956 zaplatil 10,000 dolarů. Původně bílé Eldorado s černým interiérem však ve své původní podobě dlouho nezůstalo. Podle různých zdrojů měl zpěvák jednoho dne o blatník rozmačkat hrst plnou hroznů a u slavného úpravce si objednal přestříkání vozu právě do tohoto odstínu. Interiér změnil barvu na bílou, koberečky a stropní čalounění dostaly odstín fialové a ve voze se objevily monogramy EP.
1970 Mercedes-Benz 600
Mercedes 600 byl něco jako král mezi Mercedesy, takže pro krále Rock'n'Rollu to byla přesně ta správná volba. Mezi vlastníky tohoto vozu navíc patřily i takové legendy, jako John Lennon, George Harrison nebo Elizabeth Taylor. Oblibu si však šestistovka získala i mezi despoty a diktátory. Vlastnili ho například Pol Pot, Fidel Castro, Kim Jong-Il nebo Sadám Hussain.
1961 Rolls-Royce Phantom V
Když Elvis podepsal v roce 1961 pětiletý kontrakt s Halem Wallisem, rozhodl se to pořádně oslavit. A protože Elvis nebyl žádný troškař, koupil si na oslavu nový Rolls-Royce Phantom V. Tento model byl přitom určen těm nejváženějším zákazníkům. Ostatně o tom svědčí i čísla - mez lety 1959 až 1968 bylo vyrobeno pouze 500 těchto vozidel. Jednomu se potom ani nechce věřit, že Elvis nechal tento ručně lakovaný vůz několikrát přestříkat, protože pokaždé když navštívil svou matku, její kuřata mu z vozu vyklovávala kusy laku.
1973 Stutz Blackhawk
Ačkoliv byl "král" nejčastěji spojován s opulentními vozy značky Cadillac či Lincoln, italské vozy Stutz mu také silně přirostly k srdci - vlastnil jich dokonce pět. Automobilka sídlící v italském Turínu přitom vyráběla pouze karoserie, které roubovala na podvozky amerických automobilů. Dokonce i pohonné jednotky pocházely z vozů Pontiac, Ford nebo Chevrolet. Díky masivnímu použití chromu, dřeva, kůže a zlatých doplňků se však vozy této značky rychle staly symbolem bohatství a vysokého postavení.
1971 De Tomaso Pantera
Tento vůz je svým způsobem unikát. Ostatně o kolika sportovních automobilech se dá říct, že po nich Elvis střílel? Ale hezky od začátku. Sportovní vůz Pantera byl darem pro Elvisovu přítelkyni Lindu Thompson, ovšem i samotný Elvis za volant rád usedl. Jeho dojmy však nebyly příliš pozitivní. Když ho vůz zradil dvakrát krátce za sebou, naštvaný Elvis vytáhl pistoli a do automobilu vystřelil. Střela proletěla volantem a zavrtala se někam do palubní desky. Podle George Kleina, svědka celé situace, pak ale automobil nastartoval.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.