Že alkohol za volant nepatří víme všichni, přesto to mnozí nedodržují. Možná i proto se mnoho lidí obává, jaké následky na silnicích by mohla způsobit legalizace marihuany. Částečnou odpověď na to přináší čerstvý výzkum z USA.
Během tohoto výzkumu se organizace "Highway Loss Data Institute" (HLDA) a "Insurance Institute for Highway Safety" zaměřily na množství nehod ve státe kde byla Marihuanu legalizována, a porovnaly ho s počtem nehod v sousedních státech, kde je marihuana stále považována za drogu. Výzkum uveřejnil web AutoBlog.
Státy s legalizovanou marihuanou zastupoval Washington, Oregon a Colorado. Množství nehod v těchto státech pak bylo porovnáno s množstvím nehod v sousedících státech, mezi které patřila Nebraska, Idaho, Utah, Wyoming, Nevada a Montana. Ve výsledku pak bylo zjištěno, že ve státech s legalizovanou Marihuanou se stane až o 3% nehod více, než ve státech, kde je Marihuana nezákonná.
Rozdíly mezi jednotlivými státy však byly poměrně velké. Například v Oregonu bylo o 4,5% více dopravních nehod, než v Nevadě, Montaně a Idahu. Washington zaznamenal o 6,2% nehod více, než bylo zaznamenáno v Idahu a Montaně. Smutným výhercem pak bylo Colorado, kde bylo o 13,9% nehod více, než-li v sousední Nebrasce, Utahu a Wyomingu.
Je však potřeba zmínit, že test vycházel z pouze omezeného množství dat, tudíž nárůst nehod nemusel být způsoben právě řízením pod vlivem Marihuany. Na toto téma ostatně vzniklo již několik výzkumů, které porovnávaly nehody ve státech s legalizovanou Marihuanou a státech s tvrdším přístupem k jejímu užívání, jednoznačné výsledky však zatím nepřinesl žádný. Pro více informací na toto téma si tak ještě budeme muset počkat na další řadu výzkumů a šetření.
Nicméně negativní vliv THC na reakce a schopnost řídit motorová vozidla už byl prokázán jinými studiemi. Nejbezpečnější tedy je přistupovat k marihuaně za volantem stejně podobně jako k alkoholu, a nesedat za volant pod vlivem jakékoliv z těchto látek.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.