Že alkohol za volant nepatří víme všichni, přesto to mnozí nedodržují. Možná i proto se mnoho lidí obává, jaké následky na silnicích by mohla způsobit legalizace marihuany. Částečnou odpověď na to přináší čerstvý výzkum z USA.
Během tohoto výzkumu se organizace "Highway Loss Data Institute" (HLDA) a "Insurance Institute for Highway Safety" zaměřily na množství nehod ve státe kde byla Marihuanu legalizována, a porovnaly ho s počtem nehod v sousedních státech, kde je marihuana stále považována za drogu. Výzkum uveřejnil web AutoBlog.
Státy s legalizovanou marihuanou zastupoval Washington, Oregon a Colorado. Množství nehod v těchto státech pak bylo porovnáno s množstvím nehod v sousedících státech, mezi které patřila Nebraska, Idaho, Utah, Wyoming, Nevada a Montana. Ve výsledku pak bylo zjištěno, že ve státech s legalizovanou Marihuanou se stane až o 3% nehod více, než ve státech, kde je Marihuana nezákonná.
Rozdíly mezi jednotlivými státy však byly poměrně velké. Například v Oregonu bylo o 4,5% více dopravních nehod, než v Nevadě, Montaně a Idahu. Washington zaznamenal o 6,2% nehod více, než bylo zaznamenáno v Idahu a Montaně. Smutným výhercem pak bylo Colorado, kde bylo o 13,9% nehod více, než-li v sousední Nebrasce, Utahu a Wyomingu.
Je však potřeba zmínit, že test vycházel z pouze omezeného množství dat, tudíž nárůst nehod nemusel být způsoben právě řízením pod vlivem Marihuany. Na toto téma ostatně vzniklo již několik výzkumů, které porovnávaly nehody ve státech s legalizovanou Marihuanou a státech s tvrdším přístupem k jejímu užívání, jednoznačné výsledky však zatím nepřinesl žádný. Pro více informací na toto téma si tak ještě budeme muset počkat na další řadu výzkumů a šetření.
Nicméně negativní vliv THC na reakce a schopnost řídit motorová vozidla už byl prokázán jinými studiemi. Nejbezpečnější tedy je přistupovat k marihuaně za volantem stejně podobně jako k alkoholu, a nesedat za volant pod vlivem jakékoliv z těchto látek.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?