V České republice jsou pohřební vozy zastoupeny především tmavými dodávkami, které jsou nanejvýš doplněny o jakýsi zlatavý polep. Ve světě si však umí vyhrát i se stavbou těchto smutečních vozů tak, že se ve výsledku jedná o elegantní umělecké dílo. Podobně jako v případě tohoto Jaguaru E-Type Hearse
Samozřejmě se nejedná o skutečný pohřební vůz, to by při rozměrech sportovního kupé, jakým je Jaguar E-Type, snad ani nebylo možné. Jde však o fantastickou repliku vozu, který se objevil v černé komedii Harold and Maude z roku 1971, která se během let stala kultovní záležitostí.
Příběh filmu vypráví o mladíkovi jménem Harold, který je posedlý smrtí a předstíráním sebevražd, čímž se snaží naštvat svou matku. Mezi jeho další koníčky pa patří jízda na pohřby cizích lidí ve starém pohřebním Cadillacu z roku 1959. Jednoho dne však od své matka dostane nový Jaguar E-Type Roadster, který ovšem během krátké doby přemění na pohřební vůz, v angličtině označovaný "Hearse".
Pro natáčení filmu vznikl jen jeden jediný exemplář, který však byl na konci filmu zničen. Stavbu tohoto unikátu měl na svědomí George Barris, který bývá často označován za krále úpravců. Během své kariéry vytvořil desítky unikátních vozů, přičemž mezi nejslavnější patří bezpochyby původní Batmobil. Když v roce 2015 George Barris zemřel, rozhodl se jeho dlouholetý přítel Ken Roberts vzdát mu hold stavbou repliky filmového E-Type Hearse.
Základem se stal Jaguar E-Type 2+2, který však bylo potřeba upravit. Vzhledem k tomu, že o stavbě originálního vozu nebyla žádná dokumentace, musel Ken Roberts pečlivě studovat film, nechat si z něj udělat desítky obrázků a ty poté zkoumat pod mikroskopem. Poměrně dlouho trvalo i nalezení pohřebního vozu, ze kterého pocházela zadní nástavba. Po jeho nalezení a zakoupení už však stačilo jen vyměnit střechu Jaguaru za střechu pohřebního vozu, vše dopasovat, očalounit a nalakovat.
Aby nebyla zadní plocha příliš prázdná, byl sem umístěn obal na benjo, na které hrál lavní představitel filmu. Uvnitř byste však hudební nástroj nenašli. Ukrývá se zde totiž sbírka různých předmětů, se kterými Harold předstíral své sebevraždy.
Stavba celého vozu trvala údajně 14 měsíců a náklady na stavbu nechce autor prozrazovat. Podle všeho však byly astronomické, neboť samotný Jaguar E-Type se řadí mezi velmi ceněné historické vozy.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.