V České republice jsou pohřební vozy zastoupeny především tmavými dodávkami, které jsou nanejvýš doplněny o jakýsi zlatavý polep. Ve světě si však umí vyhrát i se stavbou těchto smutečních vozů tak, že se ve výsledku jedná o elegantní umělecké dílo. Podobně jako v případě tohoto Jaguaru E-Type Hearse
Samozřejmě se nejedná o skutečný pohřební vůz, to by při rozměrech sportovního kupé, jakým je Jaguar E-Type, snad ani nebylo možné. Jde však o fantastickou repliku vozu, který se objevil v černé komedii Harold and Maude z roku 1971, která se během let stala kultovní záležitostí.
Příběh filmu vypráví o mladíkovi jménem Harold, který je posedlý smrtí a předstíráním sebevražd, čímž se snaží naštvat svou matku. Mezi jeho další koníčky pa patří jízda na pohřby cizích lidí ve starém pohřebním Cadillacu z roku 1959. Jednoho dne však od své matka dostane nový Jaguar E-Type Roadster, který ovšem během krátké doby přemění na pohřební vůz, v angličtině označovaný "Hearse".
Pro natáčení filmu vznikl jen jeden jediný exemplář, který však byl na konci filmu zničen. Stavbu tohoto unikátu měl na svědomí George Barris, který bývá často označován za krále úpravců. Během své kariéry vytvořil desítky unikátních vozů, přičemž mezi nejslavnější patří bezpochyby původní Batmobil. Když v roce 2015 George Barris zemřel, rozhodl se jeho dlouholetý přítel Ken Roberts vzdát mu hold stavbou repliky filmového E-Type Hearse.
Základem se stal Jaguar E-Type 2+2, který však bylo potřeba upravit. Vzhledem k tomu, že o stavbě originálního vozu nebyla žádná dokumentace, musel Ken Roberts pečlivě studovat film, nechat si z něj udělat desítky obrázků a ty poté zkoumat pod mikroskopem. Poměrně dlouho trvalo i nalezení pohřebního vozu, ze kterého pocházela zadní nástavba. Po jeho nalezení a zakoupení už však stačilo jen vyměnit střechu Jaguaru za střechu pohřebního vozu, vše dopasovat, očalounit a nalakovat.
Aby nebyla zadní plocha příliš prázdná, byl sem umístěn obal na benjo, na které hrál lavní představitel filmu. Uvnitř byste však hudební nástroj nenašli. Ukrývá se zde totiž sbírka různých předmětů, se kterými Harold předstíral své sebevraždy.
Stavba celého vozu trvala údajně 14 měsíců a náklady na stavbu nechce autor prozrazovat. Podle všeho však byly astronomické, neboť samotný Jaguar E-Type se řadí mezi velmi ceněné historické vozy.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.