Každý rok se během horkých letních měsíců odehrají desítky případů, kdy musí záchranáři vyrážet k malým dětem, které jsou vystaveny přehřátí organismu v rozpálených automobilech. Zdravotní problémy mohou nastat už během pouhých 15 minut
V nedávných dnech jsme věnovali několik článků tématům ohledně klimatizace či jiného chlazení uvnitř automobilu. V letních měsících se totiž vůz dokáže během poměrně krátké doby proměnit v horkou výheň, která drastickým způsobem ohrožuje naše zdraví i životy.
Zatímco u řidiče většinou hrozí ztráta soustředění, mnohem ohroženější jsou v letních měsících malé děti, jejichž organismus je k přehřátí mnohem náchylnější. Mnohdy proto stačí pouhých 15 minut a život dítěte se dostává do smrtelného ohrožení. Je potřeba si uvědomit, že v horkých letních dnech, kdy venkovní teploty dosahují více než 30° C, se teplota uvnitř automobilu dokáže vyšplhat na dvojnásobnou během pouhých 30 minut. Život kojenců přitom může ohrozit i mnohem nižší teplota.
Samotný průběh přehřátí organismu má poměrně rychlý průběh. Nejprve dochází ke zvýšení tělesné teploty, prudké ztrátě tekutin, dítě začne být neklidné a plačtivé. S tím je spojena i vyšší tepová frekvence a zrychlené dýchání. Později se tepová frekvence naopak výrazně zpomalí, dítě začne být apatické a pomalu nastupuje bezvědomí.
Pokud je dítě objeveno včas, nemusí mít žádné trvalé následky. Je-li však vystaveno vysokým teplotám dlouhodobě, může dojít k rozvoji epileptických záchvatů, otoku mozku, trvalému poškození vědomí a v nejhorších případech i k úmrtí.
Jen v USA přitom došlo od roku 1998 ke zbytečnému úmrtí více než 712 dětí. Tamní vláda si tento problém uvědomuje, proto podporuje projekty, které mají stoupání těchto čísel zabránit. K rozšíření povědomí o tomto problému vzniklo v roce 2013 dokonce i video, které názorně ukazuje jakými fázemi dítě v horkém vozidle prochází.
Pokud s dítětem někam cestujete, postarejte se mu o dostatečný přísun tekutin a stín uvnitř vozu. Pokud jste však nuceni svůj vůz opustit, rozhodně nenechávejte své dítě zavřené uvnitř. Pokud si myslíte, že mu zajistíte komfort pootevřeným okénkem, velmi se mýlíte. Ani otevřené okno nestačí u stojícího vozu k dostatečně rychlému odvětrávání horkého vzduchu z interiéru.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.