Každý rok se během horkých letních měsíců odehrají desítky případů, kdy musí záchranáři vyrážet k malým dětem, které jsou vystaveny přehřátí organismu v rozpálených automobilech. Zdravotní problémy mohou nastat už během pouhých 15 minut
V nedávných dnech jsme věnovali několik článků tématům ohledně klimatizace či jiného chlazení uvnitř automobilu. V letních měsících se totiž vůz dokáže během poměrně krátké doby proměnit v horkou výheň, která drastickým způsobem ohrožuje naše zdraví i životy.
Zatímco u řidiče většinou hrozí ztráta soustředění, mnohem ohroženější jsou v letních měsících malé děti, jejichž organismus je k přehřátí mnohem náchylnější. Mnohdy proto stačí pouhých 15 minut a život dítěte se dostává do smrtelného ohrožení. Je potřeba si uvědomit, že v horkých letních dnech, kdy venkovní teploty dosahují více než 30° C, se teplota uvnitř automobilu dokáže vyšplhat na dvojnásobnou během pouhých 30 minut. Život kojenců přitom může ohrozit i mnohem nižší teplota.
Samotný průběh přehřátí organismu má poměrně rychlý průběh. Nejprve dochází ke zvýšení tělesné teploty, prudké ztrátě tekutin, dítě začne být neklidné a plačtivé. S tím je spojena i vyšší tepová frekvence a zrychlené dýchání. Později se tepová frekvence naopak výrazně zpomalí, dítě začne být apatické a pomalu nastupuje bezvědomí.
Pokud je dítě objeveno včas, nemusí mít žádné trvalé následky. Je-li však vystaveno vysokým teplotám dlouhodobě, může dojít k rozvoji epileptických záchvatů, otoku mozku, trvalému poškození vědomí a v nejhorších případech i k úmrtí.
Jen v USA přitom došlo od roku 1998 ke zbytečnému úmrtí více než 712 dětí. Tamní vláda si tento problém uvědomuje, proto podporuje projekty, které mají stoupání těchto čísel zabránit. K rozšíření povědomí o tomto problému vzniklo v roce 2013 dokonce i video, které názorně ukazuje jakými fázemi dítě v horkém vozidle prochází.
Pokud s dítětem někam cestujete, postarejte se mu o dostatečný přísun tekutin a stín uvnitř vozu. Pokud jste však nuceni svůj vůz opustit, rozhodně nenechávejte své dítě zavřené uvnitř. Pokud si myslíte, že mu zajistíte komfort pootevřeným okénkem, velmi se mýlíte. Ani otevřené okno nestačí u stojícího vozu k dostatečně rychlému odvětrávání horkého vzduchu z interiéru.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.