Každý rok se během horkých letních měsíců odehrají desítky případů, kdy musí záchranáři vyrážet k malým dětem, které jsou vystaveny přehřátí organismu v rozpálených automobilech. Zdravotní problémy mohou nastat už během pouhých 15 minut
V nedávných dnech jsme věnovali několik článků tématům ohledně klimatizace či jiného chlazení uvnitř automobilu. V letních měsících se totiž vůz dokáže během poměrně krátké doby proměnit v horkou výheň, která drastickým způsobem ohrožuje naše zdraví i životy.
Zatímco u řidiče většinou hrozí ztráta soustředění, mnohem ohroženější jsou v letních měsících malé děti, jejichž organismus je k přehřátí mnohem náchylnější. Mnohdy proto stačí pouhých 15 minut a život dítěte se dostává do smrtelného ohrožení. Je potřeba si uvědomit, že v horkých letních dnech, kdy venkovní teploty dosahují více než 30° C, se teplota uvnitř automobilu dokáže vyšplhat na dvojnásobnou během pouhých 30 minut. Život kojenců přitom může ohrozit i mnohem nižší teplota.
Samotný průběh přehřátí organismu má poměrně rychlý průběh. Nejprve dochází ke zvýšení tělesné teploty, prudké ztrátě tekutin, dítě začne být neklidné a plačtivé. S tím je spojena i vyšší tepová frekvence a zrychlené dýchání. Později se tepová frekvence naopak výrazně zpomalí, dítě začne být apatické a pomalu nastupuje bezvědomí.
Pokud je dítě objeveno včas, nemusí mít žádné trvalé následky. Je-li však vystaveno vysokým teplotám dlouhodobě, může dojít k rozvoji epileptických záchvatů, otoku mozku, trvalému poškození vědomí a v nejhorších případech i k úmrtí.
Jen v USA přitom došlo od roku 1998 ke zbytečnému úmrtí více než 712 dětí. Tamní vláda si tento problém uvědomuje, proto podporuje projekty, které mají stoupání těchto čísel zabránit. K rozšíření povědomí o tomto problému vzniklo v roce 2013 dokonce i video, které názorně ukazuje jakými fázemi dítě v horkém vozidle prochází.
Pokud s dítětem někam cestujete, postarejte se mu o dostatečný přísun tekutin a stín uvnitř vozu. Pokud jste však nuceni svůj vůz opustit, rozhodně nenechávejte své dítě zavřené uvnitř. Pokud si myslíte, že mu zajistíte komfort pootevřeným okénkem, velmi se mýlíte. Ani otevřené okno nestačí u stojícího vozu k dostatečně rychlému odvětrávání horkého vzduchu z interiéru.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.