Letiště na poloostrově Gibraltar patří mezi světové unikáty hned několika svými vlastnostmi. Pro většinu motoristů je však nejzajímavější skutečnost, že zde letištní dráhu protíná hlavní silnice vedoucí z Gibraltaru do Španělska.
Historie letiště na poloostrově Gibraltar se datuje do období druhé světové války, kdy byla původní nouzová dráha pro leteckou službu Královského námořnictva prodloužena do moře, pomocí kamene vytěženého z gibraltarské skály během budování vojenských tunelů.
Gibraltarský poloostrov je však opravdu malým územím, které je navíc velmi členité. Během výstavby letiště si tak inženýři nemohli příliš vybírat, a letiště bylo umístěno na samý okraj poloostrova, kousek od hranic se Španělskem. Tudy už však vedla hlavní silnice k jedinému hraničnímu přechodu se Španělskem.
Válečné potřeby Velké Británie však měly přednost, díky čemuž vznikla letištní dráha s křižovatkou pro motoristy směřující do Španělska. Kromě toho se však letiště na Gibraltaru honosí i pár méně slavnostními tituly. Podle pořadu Nejextrémnější letiště vysílaného na kanálu History se jedná o jedno z nejnebezpečnějších letišť v Evropě a páté nejnebezpečnější letiště na světě. Nicméně zpátky k oné křižovatce.
Tento světový unikát trvá na Gibraltaru dodnes, ačkoliv v roce 2007 byl vyprojektován 2,3 kilometrů dlouhý tunel, jehož stavba byla v následujících letech spuštěna. Díky tomu by měla být zajištěna plynulá doprava mezi Gibraltarem a Španělskem. Do současnosti však tunel nebyl otevřen, takže řidiči se musí 15x za den smířit se zdržením díky přistávajícím / odlétajícím letadlům.
Na druhou stranu můžeme řidičům v Gibraltaru možná i závidět. Vždyť co je zajímavější, čekat za závorami až projede pár vlaků, nebo sledovat jak před vámi dosedá či roluje obrovský Airbus?
Největším trendem za posledních 10 let jsou jednoznačně vozy typu SUV. Lidé je mají rádi pro svou robustní karoserii, zvýšení podvozek a dostatek prostoru, jenže mají i nějaká negativa. Proti klasickým kombíkům mívají horší jízdní vlastnosti a také vyšší spotřebu. Vezmeme-li z obou světů to dobré, vznikne zvýšený kombík s pohonem 4x4 a přesně takové auto máme v dnešní recenzi.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?