Řada lidí si stále myslí, že každý vůz se stahovací střechou musí být skvělým sportovním strojem. Pravda je však taková, že pokud technici z automobilu střechu odstraní, musí přidat desítky kilogramů výztuh, aby se karoserie nekroutila a automobil si zachoval vysokou bezpečnost i slušné jízdní vlastnosti.
Kabriolety tak vlastně klamou tělem. Místo plechové střechy často nabízí látkovou, která by přece měla logicky ušetřit kilogramy váhy. Bez střechy také vůz působí vzdušněji, elegantněji a mnohdy i dynamičtěji.
To co však oko běžného člověka nevidí jsou přidané výztuhy, které se nejčastěji nachází v podlaze, dveřích a bocích vozu. Střecha totiž spolu s podlahou představuje jeden z nejdůležitějších prvků, zajišťujících tuhost karoserie. Pokud tak střechu odstraníme, karoserie svou tuhost ztratí a začne se doslova kroutit. To má poté negativní vliv nejen na životnost vozu, ale také na jízdní vlastnosti a hlavně bezpečnost.
Pojďme se ale nyní podívat na opravdové cvaldy mezi kabriolety:
Maserati GranCabrio Sport - 1,887 kg
Elegantní vůz italské produkce vychází z kupé s názvem GranSport. Pro jízdu s větrem ve vlasech is ho však zákazníci mohou objednat i bez střechy, a to rovnou ve třech verzích. V každé však naleznou motor V8 spojený s šestistupňovou automatickou převodovkou. Jeho 460 koní však dokáže rozhýbat jeho 1887 kilogramů z 0 na 100 km/h za 5 vteřin.
Mercedes-AMG C63 S Cabriolet - 1,925 kg
Vrcholný sportovec bez střechy z dílny Mercedes-AMG také nabízí výkonný motor V8 o výkonu 510 koní, který je spojen se speciální sedmistupňovou převodovkou. Necelé dvě tuny, které tento Mercedes váží, dokáže rozhýbat na rychlost 100 km/h za 4,1 vteřiny
BMW M6 Cabriolet - 2,055 kg
Prvním voze, který překračuje magickou hranici dvou tun, je BMW M6 Cabriolet. Jedná se také o největší kabriolet z produkce mnichovské automobilky, díky čemuž však dokáže nabídnout dostatek prostoru pro čtyři dospělé osoby, což u kabrioletů nebývá zvykem.
Pod jeho kapotou opět nalezneme motor V8, tentokrát o výkonu 560 koní, který je spojen s automatickou převodovkou. Akceleraci na 100 km/h zvládá dvoutunové BMW za úctyhodných 4,3 vteřiny.
Mercedes-AMG S65 Cabriolet - 2,255 kg
Druhý zástupcem automobilky Mercedes se stal vůz řady S-Class. Ten jako jediný ze seznamu nabízí motor přeplňovaný V12, který ukrývá 630 koní a z 0 na 100 km/h akceleruje za 4,1 vteřiny. Díky královským rozměrům navíc pohodlně přepraví čtyři dospělé osoby.
Protože S-Class patří na vrchol nabídky vozů Mercedes-Benz, čeká na cestující i bohatá výbava. Váha vozu se však zastavila až na úctyhodných 2,255 kilogramech.
Bentley Continental Supersports Convertible - 2,455 kg
K magické hranici 2,5 tuny se nejvíce přiblížil nejrychlejší čtyřmístný kabriolet na světě a také nejlépe akcelerující automobil značky Bentley, model Continental Supersports Convertible. Pod jeho kapotou bychom nalezli šestilitrový motor W12 o výkonu 700 koní a 1,017 Nm.
Díky této porci výkonu a pohonu všech kol zvládne obézní Bentley akceleraci na rychlost 100 km/h za neskutečných 3,9 vteřiny. Ručička tachoměru se navíc zastaví až u maximální rychlosti 330 km/h. Dostatek prostoru pro čtyřčlennou posádku, luxusní interiér a nejmodernější technologické vymoženosti jsou samozřejmostí.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.