Speciální vojenské vozidlo Humvee si za desetiletí své vojenské služby vysloužilo respekt pro svou všestrannost, prostupnost terénem i odolnost. Kromě přepravy po vlastní ose navíc může být přepraveno letecky v podvěsu, nebo dokonce shozeno na požadované místo, stejně jako v tomto případě.
Video, které bylo publikováno na YouTube kanále AiirSource Military, zachycuje letecký výsadek osmi vojenských vozidel Humvee z transportního letounu C-17 Globemaster III do výsadkového prostoru nedaleko vojenské základny Fort Brag.
Vše začíná už při nakládání vozů do letadla, které probíhá pomocí speciálního nakladače. Ten do letounu nakládá vozy Humvee již umístěné na speciálních paletách, které jsou vybaveny tlumícím materiálem, který snižuje pravděpodobnost poškození vozidla/podvozku během přistání. Na vozech už jsou také připraveny i speciální padáky.
Díky speciální podlaze letounu C-17, která je přizpůsobená k maniupulaci s těžkými břemeny, vypadá nakládání jako hračka. Přesto je potřeba si uvědomit, že jeden vůz Humvee váží přes 3,5 tuny. C-17 je však stavěn i na těžší náklady, takže přepravit konvoj 8 vozidel pro něj nepředstavuje žádný problém.
Samotný výsadek je pak zdokumentován pomocí několika kamer, takže si můžeme z několika úhlů prohlédnout, jak vozidla ladně opouštějí palubu a okamžitě se jim otevírá padák, který je stabilizuje a zároveň vytahuje tři hlavní nosné padáky. I díky nim působí přistání vcelku hladce a "ladně".
Vozy jsou samozřejmě vysazovány samostatně a posádka k nim seskakuje až později. Náraz, který sice ve videu nepůsobí příliš silně, má dost energie na to, aby 3,5 tunové vozidlo ještě poskočilo. Jaký vliv by tedy měl na lidskou páteř snad ani nechceme vědět.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?