Mnoho vědců stále mluví o tom, že se lidská posádka podívá na povrch Marsu dříve, než si většina lidí myslí. Napadlo vás ale jak se budou po Marsu pohybovat? Někoho evidentně ano, a tak NASA nedávno v Kennedy Space Center představila první koncept vozidla pro pohyb na Marsu
Vůz nesoucí název Mars Rover Concept Vehicle ale není žádným prototypem, je to pouhý koncept, který by měl v lidech podněcovat zvědavost a zájem o objevování vesmíru.
Za jeho vznikem nestojí stovka vědců v bílých pláštích, ale bratři Parkerovi, kteří se živí stavbou speciálních vozidel. Mezi jejich nejznámější dílo bezpochyby patří replika Batmobilu, se kterou se chtěli účastnit i slavného závodu Gumball Rally. Tento Mars Rover Concept je ale posunul do světa vědy & techniky a díky zájmu médií jim bezpochyby přinese i více popularity a zákazníků.
Stavba vozidla trvala necelého půl roku a už při prvním pohledu je jasné, že ačkoliv se jedná o dílo ze soukromé dílny, rozhodně se na návrhu museli nějací vědci podílet. Koncept je totiž skvěle propracovaný a jízda po Marsu by mu opravdu neměla dělat problémy. Jeho podvozek má vysokou světlou výšku, kola mají speciální design který poskytuje skvělou trakci ale zároveň se nebude bořit v písečných dunách, interiér je vybaven pro pětičlennou posádku a vědecké vybavení, rám je tvořen z hliníku a karbonu, atd..
O pohonném systému se nám bohužel nepodařilo nic zjistit, s největší pravděpodobností se ale bude jednat o nějaký typ elektrického pohonu. Vozidlo dlouhé 8,5 metru by mělo dosahovat maximální rychlosti až 112 km/h, jeho dojezd je však neznáme.
Mars Rover Concept Vehicle se svým vzhledem snažil přiblížit futuristickému ztvárnění vesmírných automobilů, což mu nemůžeme zazlívat. Při cestování po Marsu totiž nehraje aerodynamika takřka žádnou roli, což umožní designérů různě odvážné návrhy. Je tak docela možné, že se jednou podobného vozu určeného na Mars skutečně dočkáme, jeho rozměry však budou bezpochyby mnohem menší, stejně jako váha.
Pokud se ale ptáte, jaký smysl tedy tento koncept má, nabízí se jediná odpověď: propagace. NASA by opět ráda získala větší pozornost pro své lety. Od roku 2012, kdy na Marsu úspěšně přistála sonda Cruiosity, totiž zájem o lety do kosmu, a zvláště na Mars, upadá. NASA proto vystaví tento koncept v Kennedy Space Center a bude doufat, že přitáhne další zájemce lačnící po odhalování tajemství vesmíru.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.