Málokdo si uvědomuje, že společnost Škoda Auto patří k jedněm z nejstarších automobilek na světě. Díky tomu tak může na různých veteránských srazech a akcích nabídnout vozy s nevyčíslitelnou historickou hodnotou. A několik přesně takových bude prezentovat i na zámku Loučeň.
Již na čtvrtém ročníku prestižní akce Chateau Loučeň Concours d´Elegance, o kterém jsme vás nedávno informovali, bude barvy mladoboleslavské automobilky hájit trojice automobilů ze Škoda Muzea. Půjde o proudnicový prototyp Škoda 935 Dynamic, impozantní Škoda Superb 4000 s vidlicovým osmiválcem a úspěšný vůz střední třídy z poloviny 30. let Škoda Rapid.
Mezi historií továrny Škoda a zámkem Loučeň navíc existuje blízké historické spojení. Areál zámku totiž jistou dobu vlastnil kníže Erich Thurn-Taxis, který patřil mezi významné průkopníky mobility v Čechách. V roce 1907 navíc stanul v čele správní rady společnosti Laurina & Klementa a významně se podílel na dynamickém rozvoji přední automobilky tehdejšího Rakousko-Uherska.
Nejzajímavějším kouskem, který se na akci konané o víkendu 3.-4. června objeví, bude prototyp s proudnicovou karoserií Škoda 935 Dynamic, který se poprvé představil na Pražském autosalonu v roce 1935. "Automobil unikátní koncepce s dvoulitrovým motorem před zadní nápravou, poháněnou prostřednictvím elektromagneticky řazené převodovky Cotal, byl od čtyřicátých let používán v běžném provozu. Jeho současná podoba, v maximální míře věrná původnímu provedení, představuje výsledek dlouholeté pečlivé práce restaurátorských dílen ŠKODA Muzea a špičkových českých specialistů."
Dalším exponátem se stane Škoda Rapid z roku 1935, která má poukázat na vysoké užitné hodnoty, které nabízela tehdejší sériová produkce. "S prototypem ŠKODA 935 Dynamic ji spojuje například nezávislé zavěšení všech kol či centrální trubkový nosník, nahrazující konvenční rám podvozku. Také zájemci o moderní vůz RAPID měli – na přání – k dispozici uživatelsky komfortní poloautomatickou převodovku Cotal"
Posledním exponátem se stane reprezentativní vůz Škoda Superb 4000, který vznikl na přelomu 30. a 40. let. Impozantní rozměry 5700 x1 800 x 7150 mm tento vůz doslova předurčovali k reprezentativním účelům. O pohon tohoto výjimečného vozu se navíc staral i výjimečný motor. Poprvé v historii se totiž pod kapotou vozů značky Škoda objevil vidlicový osmiválec o objemu 3991 cm3 s výkonem 96 koní, který dokázal limuzínu rozpohybovat až do rychlosti 135 km/h. Tento konkrétní exponát je navíc zřejmě posledním dochovaným vozem tohoto typu.
Na akci ale budou k vidění i desítky jiných skvostů, včetně několika unikátních vozů značky Škoda, Bugatti nebo Horch. Zvláštní prostor na tomto ročníku výstavy dostala i automobilka Ferrari, která v tomto roce slaví 70. let od výroby prvního automobilu. Organizátoři proto slibují i několik zajímavých vozů z Maranella.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?