Kouření za volantem je stejně nebezpečné jako odesílání textových zpráv z mobilu. A negativní účinek vykouřené cigarety přetrvává až 12 hodin. Dokonce porušení zákazu kouření při přepravě dětí v zahraničí může vyjít na mnoho tisíc korun.
Vykouření jedné cigarety v kabině stojícího automobilu z něho spolehlivě vytvoří plynovou komoru. Koncentrace škodlivin ve vzduchu totiž bude 11x vyšší než v průměrném baru. Ani v jedoucím vozidle to nebude o mnoho lepší. Množství škodlivin ve vzduchu bude i tak 7x vyšší. Někteří řidiči vidí řešení v otevření svého okénka a vysunutí hořící cigarety ven z vozu. Ani tak se nevyhnou tomu, že koncentrace škodlivin ve vzduchu bude o dvě třetiny horší než v zakouřené restauraci.
Kouření za volantem může být nebezpečnější než používání mobilu
Alespoň to tvrdí odborníci nad jiné povolaní – představitelé australského tabákového průmyslu. Ovládání cigarety s sebou nese spoustu nežádoucího rozptylování řidiče. Někdy už jen nahmatání krabičky a vytažení tabákové pochoutky je spojeno s výkonem hodným eskamotéra. Následuje hledání zapalovače, škrtnutí… A ani pak není řízení vozu bez nebezpečí. Ono takové ovládání volantu automobilu jednou rukou se může náramně vymstít, třeba při zvládání nečekané rizikové situace. A to nemluvě o horkých chvilkách, kdy řidiči vlétne do oka rozžhavený popel z jeho vlastní cigarety. „Kuřácký rituál za volantem může být nebezpečný jako odesílání textové zprávy z mobilního telefonu. Tedy spojený s šestinásobným nárůstem rizika havárie oproti motorizovanému kolegovi nepodléhajícímu kuřáckým choutkám. Pravidelní kuřáci navíc čelí dvojnásobnému riziku úmrtí na následky komplikací při léčení zranění utrpěných při případné nehodě,“ upřesňuje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti
Podle Světové zdravotnické organizace obsahuje cigaretový kouř více než 4 000 sloučenin, ve více než 50 případech se jedná o prokázané karcinogeny. Velkým nebezpečím je pro náruživé kuřáky oxid uhelnatý. Jeho negativní vliv na šoférský výkon může být enormní. Pevně se váže na červené krevní barvivo hemoglobin (za vzniku tzv. karboxyhemoglobinu), a to zhruba 230x silněji než kyslík. Postižené červené krvinky ztrácejí schopnost dopravovat po těle kyslík. Nekuřáci mají ve svém těle hladinu karboxyhemoglobinu ve výši cca 0,5-1,5 procenta. V případě chronických kuřáků to je však 5-10 procent, u nejnáruživějších z nich to může být až 15 procent. Přitom u hladiny nad 5 procent dochází k bolestem hlavy, nevolnosti či závratím. Navíc negativní vliv vykouřené cigarety přetrvává až 12 hodin.
V přítomnosti kouřícího šoféra však trpí i kuřáci pasivní. Akutními příznaky pasivního kouření bývají podráždění očí a hrdla, kašel, bolesti hlavy, únava, závratě a nevolnost. U astmatiků může být vyvolán záchvat. Při dlouhodobém vystavení cigaretovému kouři se pasivní kuřáci vystavují zvýšenému riziku onemocnění rakovinou plic či chronickou obstrukční plicní nemocí. Pokud se jedná o riziko vzniku kardiovaskulárními chorob, pasivní kuřáci jsou na tom jako lehčí aktivní kuřáci.
Pozor na zákaz kouření při přepravě dětí v zahraničí
Obzvláště citlivé na vdechování cigaretového kouře jsou malé děti. Ve zvýšené míře se u nich projevuje riziko vzniku syndromu náhlého úmrtí dítěte, zánětu středního ucha, astmatu a dalších onemocnění dýchacích cest. „U dětí, které jsou při přepravě pravidelně vystavovány cigaretovému kouři, hrozí ve srovnání s jejich vrstevníky přepravovanými bez doprovodu cigaretového dýmu až 6x vyšší pravděpodobnost, že se samy v budoucnu stanou aktivními kuřáky,“ varuje Roman Budský.
Nepřekvapí, že řada států sáhla po přísném opatření v podobě zákazu kouření při přepravě dětí či mladistvých. Itálie zakazuje kouření nejen při přepravě dětí, ale i těhotných žen. V Anglii a Walesu nesmí kouřit řidič ani nikdo z cestujících při přepravě osoby mladší 18 let (kouření je zakázáno dokonce ve stojícím vozidle s otevřenými dveřmi). Podobně je tomu ve Skotsku. Řidiči si za volantem při přepravě dětí nezakouří ani v Irsku. Na Kypru je zakázáno kouřit při přepravě osob ve věku do 16 let, ve Francii do věku 12 let. Na Maltě nesmí kouřit (a to včetně elektronických cigaret) při přepravě dětí mladších 16 let nejen řidiči, ale ani spolujezdci. Výše finančního postihu může být nepříjemně vysoká. Ve Skotsku se jedná o 1 000 liber, v Itálii až 650 eur, irští policisté „ocení“ porušení zákona částkou ve výši 100 eur, na Kypru bude třeba sáhnout do peněženky pro 85 a ve Francii pro 68 eur. Jejich kolegové na Maltě se (zatím) spokojí s 50 eury. Na zákaz kouření v autě v přítomnosti dětí či mladistvých je dobré pamatovat i při cestách mimo Evropskou unii. Jedná se o řadu států v rámci USA, Austrálii, Kanadu, Jihoafrickou republiku, Bahrajn, Katar či Spojené arabské emiráty.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.