Oranžový maják. Kdo na něj má nárok a jaká má práva?

AutoRoad.cz, 5. května 2017, 09:30 Google+

Každý řidič by měl z autoškoly odcházet s dostatečnými vědomostmi o tom, jak se chovat před vozidly s přednostním právem jízdy, která jsou vybavena modrým majákem. Věděli jste ale, že některá zvláštní práva mají i řidiči s oranžovým majákem? Podívali jsme se přímo do zákonů

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Na oranžový maják mají právo například vozidla vykonávající práci za jízdy nebo vykonávající práci při stojícím vozidle na vozovce nebo krajnici

Na oranžový maják mají právo například vozidla vykonávající práci za jízdy nebo vykonávající práci při stojícím vozidle na vozovce nebo krajnici | foto: pixabay.com

Sdílejte článek

O zvláštních právech vozů s oranžovým majákem je v zákoně zvláštní paragraf, který nám říká následující:

Řidič vozidla vybaveného zvláštním výstražným světlem oranžové barvy smí tohoto světla užívat jen tehdy, mohla-li by být jeho jízdou nebo pracovní činností ohrožena bezpečnost provozu na pozemních komunikacích. Jestliže to vyžaduje pracovní činnost tohoto vozidla, není jeho řidič povinen dodržovat ustanovení pravidel provozu na pozemních komunikacích uvedených v § 4 písm. c), § 7 odst. 1 písm. b), § 11 odst. 2, § 12 odst. 1, 2 a 4, § 13, § 14 odst. 1 a 2, § 18 odst. 2 písm. b), § 22 odst. 3, § 24 odst. 4 písm. a), c), d), e), f) a g), § 25 odst. 1, 2 a 3, § 26 odst. 3, § 27, § 28 odst. 2, § 30, 36, 37 a § 39 odst. 4 a 5; je však povinen dbát zvýšené opatrnosti, aby neohrozil bezpečnost provozu na pozemních komunikacích.

(2) Řidiči ostatních vozidel musí vozidlu podle odstavce 1 umožnit jízdu nebo pracovní činnost a podle okolností snížit rychlost jízdy, popřípadě i zastavit vozidlo.

(3) Skupiny (kolony) vozidel ozbrojených sil nebo ozbrojených sborů je možno doprovázet vpředu i vzadu vozidly užívajícími zvláštního výstražného světla oranžové barvy.2) Doprovázená vozidla musí mít rozsvícena obrysová a potkávací světla.

Jak sami vidíte, seznam ustanovení, která není povinen řidič vozu s oranžovým majákem dodržovat, je poměrně obsáhlý. Ve zkratce se ale dá říci, že tato povolení mají řidiči usnadnit jeho činnost. Například nemusí dodržovat nařízení o zastavení a stání včetně zákazů, nemusí se řídit světelnými signály ani dopravními značkami. Také může jezdit po tramvajových pásech, vjet do pěší zóny nebo svou pomalou jízdou omezit plynulost provozu.

Práva vozidel s oranžovým majákem se tak blíží právům vozidel s modrým majákem. Je zde však jeden zásadní rozdíl. Zatímco vozu s modrým majákem musí řidiči vždy umožnit přednostní jízdu, pro vozy s oranžovým majákem platí pouze povinnost umožnit jízdu nebo pracovní činnost a podle okolností snížit rychlost jízdy, popřípadě i zastavit vozidlo.

Samostatnou kapitolou jsou vozidla, která mají na oranžový maják právo. Jejich specifikace jsou sepsány ve vyhlášce č. 341. Nejčastěji jde o vozidla vykonávající práci za jízdy nebo vykonávající práci při stojícím vozidle na vozovce nebo krajnici, vozidla která svými rozměry nebo hmotností přesahují míru stanovenou zákony, zvláštní pracovní stroje, vozidla s výjimkou od ministerstva nebo obecních úřadů a traktory.

Oranžové majáky se ale dají koupit v každém druhém supermarketu, což často vede k jejich zneužívání. Skvělým příkladem takového jednání jsou bezpečnostní agentury, které oranžové majáky využívají často, avšak bez potřebných povolení.

Policie ČR má samozřejmě pravomoc vozidla s oranžovým majákem kontrolovat a případně i pokutovat, sankce však dosahují maximálně 2 000 Kč a řidiči nehrozí ani žádná ztráta bodu.

Vytisknout

Diskuze: Oranžový maják. Kdo na něj má nárok a jaká má práva?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Škoda Octavia

Blbec týdne? Tohle nemuselo dopadnout dobře

Radim Passer už v roce 2015 v Německu zjišťoval maximálku svého Bugatti Veyron, tehdy jel jen 402 km/h

Bugatti českého boháče, jedoucí až 417 km/h, rozčílilo Němce. Překonával si vlastní rekord

Nová Škoda Fabia 4. generace je větší, modernější, emotivnější. Dynamické proporce a ostře řezané hrany dodávají vozu velmi dynamický, emocionální vzhled.

Fabia stále na Slovensku jedničkou. Škoda ale nemá důvod jásat

Toyota RAV4 Plug-in Hybrid

Test Toyota RAV4 2.5 Plug-in Hybrid, I ❤️ HYBRID?

OMV se hrdě hlásí k elektrické budoucnosti

Stát plánuje miliardy pro elektromobily

DS 4

Česká premiéra nového SUV/Coupe DS 4

TMMF zahájení výroby

Auta nejsou, zoufají Češi. Příčin našli celou řadu

Volkswagen Amarok

Nový Amarok bude představen v polovině roku 2022, pod kapotou bude opět šestiválec

Škoda Enyaq iV nabíjená prostřednictvím zařízení Wallbox iV dodávaného automobilkou

Šéf odborů sdělil, kdy Škoda skončí se spalovacími motory a co bude potom

Ilustrační foto

ČOI zakázala nebezpečný nůžkový zvedák na auta

Ford Ranger Raptor

TEST: Ford Ranger Raptor – bestie do nejdrsnějších podmínek, kterou nejde nemilovat

ojetá auta

Konečně dobrá zpráva: Silná koruna zlevnila lidem ojetiny!

Toyota Yaris GRMN

Kladivo na Yaris GR? Nový Yaris GRMN, který je ještě ostřejší a bude pěkně vzácný!

BMW i4 - čistě elektrické 4dveřové Gran Coupé vstoupí na trh v průběhu roku 2021

BMW čerstvě přepsalo dějiny v prémiovém segmentu

lexus nx

Uhodnete, který Lexus je tím nejbezpečnějším v historii?

reklama

Doporučujeme

Peugeot 3008

Který Peugeot dostane jako první plně autonomní řízení? Má v názvu osmičku

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. TEST: Ford Ranger Raptor – bestie do nejdrsnějších podmínek, kterou nejde nemilovat

  2. Konečně dobrá zpráva: Silná koruna zlevnila lidem ojetiny!

  3. Bugatti českého boháče, jedoucí až 417 km/h, rozčílilo Němce. Překonával si vlastní rekord

  4. ČOI zakázala nebezpečný nůžkový zvedák na auta

  5. Česká premiéra nového SUV/Coupe DS 4

  6. Šéf odborů sdělil, kdy Škoda skončí se spalovacími motory a co bude potom

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud