Oranžový maják. Kdo na něj má nárok a jaká má práva?

AutoRoad.cz, 5. května 2017, 09:30 Google+

Každý řidič by měl z autoškoly odcházet s dostatečnými vědomostmi o tom, jak se chovat před vozidly s přednostním právem jízdy, která jsou vybavena modrým majákem. Věděli jste ale, že některá zvláštní práva mají i řidiči s oranžovým majákem? Podívali jsme se přímo do zákonů

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Na oranžový maják mají právo například vozidla vykonávající práci za jízdy nebo vykonávající práci při stojícím vozidle na vozovce nebo krajnici

Na oranžový maják mají právo například vozidla vykonávající práci za jízdy nebo vykonávající práci při stojícím vozidle na vozovce nebo krajnici | foto: pixabay.com

Sdílejte článek

O zvláštních právech vozů s oranžovým majákem je v zákoně zvláštní paragraf, který nám říká následující:

Řidič vozidla vybaveného zvláštním výstražným světlem oranžové barvy smí tohoto světla užívat jen tehdy, mohla-li by být jeho jízdou nebo pracovní činností ohrožena bezpečnost provozu na pozemních komunikacích. Jestliže to vyžaduje pracovní činnost tohoto vozidla, není jeho řidič povinen dodržovat ustanovení pravidel provozu na pozemních komunikacích uvedených v § 4 písm. c), § 7 odst. 1 písm. b), § 11 odst. 2, § 12 odst. 1, 2 a 4, § 13, § 14 odst. 1 a 2, § 18 odst. 2 písm. b), § 22 odst. 3, § 24 odst. 4 písm. a), c), d), e), f) a g), § 25 odst. 1, 2 a 3, § 26 odst. 3, § 27, § 28 odst. 2, § 30, 36, 37 a § 39 odst. 4 a 5; je však povinen dbát zvýšené opatrnosti, aby neohrozil bezpečnost provozu na pozemních komunikacích.

(2) Řidiči ostatních vozidel musí vozidlu podle odstavce 1 umožnit jízdu nebo pracovní činnost a podle okolností snížit rychlost jízdy, popřípadě i zastavit vozidlo.

(3) Skupiny (kolony) vozidel ozbrojených sil nebo ozbrojených sborů je možno doprovázet vpředu i vzadu vozidly užívajícími zvláštního výstražného světla oranžové barvy.2) Doprovázená vozidla musí mít rozsvícena obrysová a potkávací světla.

Jak sami vidíte, seznam ustanovení, která není povinen řidič vozu s oranžovým majákem dodržovat, je poměrně obsáhlý. Ve zkratce se ale dá říci, že tato povolení mají řidiči usnadnit jeho činnost. Například nemusí dodržovat nařízení o zastavení a stání včetně zákazů, nemusí se řídit světelnými signály ani dopravními značkami. Také může jezdit po tramvajových pásech, vjet do pěší zóny nebo svou pomalou jízdou omezit plynulost provozu.

Práva vozidel s oranžovým majákem se tak blíží právům vozidel s modrým majákem. Je zde však jeden zásadní rozdíl. Zatímco vozu s modrým majákem musí řidiči vždy umožnit přednostní jízdu, pro vozy s oranžovým majákem platí pouze povinnost umožnit jízdu nebo pracovní činnost a podle okolností snížit rychlost jízdy, popřípadě i zastavit vozidlo.

Samostatnou kapitolou jsou vozidla, která mají na oranžový maják právo. Jejich specifikace jsou sepsány ve vyhlášce č. 341. Nejčastěji jde o vozidla vykonávající práci za jízdy nebo vykonávající práci při stojícím vozidle na vozovce nebo krajnici, vozidla která svými rozměry nebo hmotností přesahují míru stanovenou zákony, zvláštní pracovní stroje, vozidla s výjimkou od ministerstva nebo obecních úřadů a traktory.

Oranžové majáky se ale dají koupit v každém druhém supermarketu, což často vede k jejich zneužívání. Skvělým příkladem takového jednání jsou bezpečnostní agentury, které oranžové majáky využívají často, avšak bez potřebných povolení.

Policie ČR má samozřejmě pravomoc vozidla s oranžovým majákem kontrolovat a případně i pokutovat, sankce však dosahují maximálně 2 000 Kč a řidiči nehrozí ani žádná ztráta bodu.

Vytisknout

Diskuze: Oranžový maják. Kdo na něj má nárok a jaká má práva?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

ford fiesta

TEST: Ford Fiesta ST-line X – hravý prcek (nejen) do města, který jezdí do 5 l/100km

Toyota Mirai

Toyota se podílí na vývoji užitkových vozů na elektřinu a vodík

peugeot 408

Překvapivá rotující prezentace nového modelu Peugeot 408

on-line prodej

Ceny ojetých aut v červenci výrazněji klesly

NIO ES6

Značka Nio otevře závod v Maďarsku. Auta tam ale vyrábět nebude

lexus es

TEST: Lexus ES 300H F Sport - ostře vypadající limuzína, se kterou je jízda relax

Offroad Obytný speciál Liaz 4×4 300PS

Chtěli byste Offroad obytný speciál Liaz 4×4 300PS? Může být váš

Ilustrační foto

Škoda řeší nový design a růst cen energií

IONITY spolupracuje s OMV a otevřela na dálnici D1 další dvě rychlodobíjecí stanice

Mění Češi názor na auta s elektrickým pohonem?

Toyota

Biomasu k výrobě paliva zvažují japonské automobilky

Lamborghini Huracán Sterrato

Lamborghini Huracán Sterrato, pojem SUV dosáhl nové dimenze

Která ojetá auta jsou nejméně populární? (ilustrační foto)

Lidé začínají šetřit, autobazary zlevňovat

Závod Škoda Auto, Kaluga (Rusko)

Ruská média: Volkswagen zvažuje prodej závodu v Kaluze

Xbus camper

Nový obytný vůz na bázi modelu Xbus od společnosti Electric Brands

Ferrari F40

Jak jezdí legendární české Ferrari F40? Podívejte se na rozhovor s majitelem

reklama

Doporučujeme

Peugeot 3008

Který Peugeot dostane jako první plně autonomní řízení? Má v názvu osmičku

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Ceny ojetých aut v červenci výrazněji klesly

  2. Značka Nio otevře závod v Maďarsku. Auta tam ale vyrábět nebude

  3. Překvapivá rotující prezentace nového modelu Peugeot 408

  4. Toyota se podílí na vývoji užitkových vozů na elektřinu a vodík

  5. TEST: Ford Fiesta ST-line X – hravý prcek (nejen) do města, který jezdí do 5 l/100km

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud