Oranžový maják. Kdo na něj má nárok a jaká má práva?

AutoRoad.cz, 5. května 2017, 09:30 Google+

Každý řidič by měl z autoškoly odcházet s dostatečnými vědomostmi o tom, jak se chovat před vozidly s přednostním právem jízdy, která jsou vybavena modrým majákem. Věděli jste ale, že některá zvláštní práva mají i řidiči s oranžovým majákem? Podívali jsme se přímo do zákonů

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Na oranžový maják mají právo například vozidla vykonávající práci za jízdy nebo vykonávající práci při stojícím vozidle na vozovce nebo krajnici

Na oranžový maják mají právo například vozidla vykonávající práci za jízdy nebo vykonávající práci při stojícím vozidle na vozovce nebo krajnici | foto: pixabay.com

Sdílejte článek

O zvláštních právech vozů s oranžovým majákem je v zákoně zvláštní paragraf, který nám říká následující:

Řidič vozidla vybaveného zvláštním výstražným světlem oranžové barvy smí tohoto světla užívat jen tehdy, mohla-li by být jeho jízdou nebo pracovní činností ohrožena bezpečnost provozu na pozemních komunikacích. Jestliže to vyžaduje pracovní činnost tohoto vozidla, není jeho řidič povinen dodržovat ustanovení pravidel provozu na pozemních komunikacích uvedených v § 4 písm. c), § 7 odst. 1 písm. b), § 11 odst. 2, § 12 odst. 1, 2 a 4, § 13, § 14 odst. 1 a 2, § 18 odst. 2 písm. b), § 22 odst. 3, § 24 odst. 4 písm. a), c), d), e), f) a g), § 25 odst. 1, 2 a 3, § 26 odst. 3, § 27, § 28 odst. 2, § 30, 36, 37 a § 39 odst. 4 a 5; je však povinen dbát zvýšené opatrnosti, aby neohrozil bezpečnost provozu na pozemních komunikacích.

(2) Řidiči ostatních vozidel musí vozidlu podle odstavce 1 umožnit jízdu nebo pracovní činnost a podle okolností snížit rychlost jízdy, popřípadě i zastavit vozidlo.

(3) Skupiny (kolony) vozidel ozbrojených sil nebo ozbrojených sborů je možno doprovázet vpředu i vzadu vozidly užívajícími zvláštního výstražného světla oranžové barvy.2) Doprovázená vozidla musí mít rozsvícena obrysová a potkávací světla.

Jak sami vidíte, seznam ustanovení, která není povinen řidič vozu s oranžovým majákem dodržovat, je poměrně obsáhlý. Ve zkratce se ale dá říci, že tato povolení mají řidiči usnadnit jeho činnost. Například nemusí dodržovat nařízení o zastavení a stání včetně zákazů, nemusí se řídit světelnými signály ani dopravními značkami. Také může jezdit po tramvajových pásech, vjet do pěší zóny nebo svou pomalou jízdou omezit plynulost provozu.

Práva vozidel s oranžovým majákem se tak blíží právům vozidel s modrým majákem. Je zde však jeden zásadní rozdíl. Zatímco vozu s modrým majákem musí řidiči vždy umožnit přednostní jízdu, pro vozy s oranžovým majákem platí pouze povinnost umožnit jízdu nebo pracovní činnost a podle okolností snížit rychlost jízdy, popřípadě i zastavit vozidlo.

Samostatnou kapitolou jsou vozidla, která mají na oranžový maják právo. Jejich specifikace jsou sepsány ve vyhlášce č. 341. Nejčastěji jde o vozidla vykonávající práci za jízdy nebo vykonávající práci při stojícím vozidle na vozovce nebo krajnici, vozidla která svými rozměry nebo hmotností přesahují míru stanovenou zákony, zvláštní pracovní stroje, vozidla s výjimkou od ministerstva nebo obecních úřadů a traktory.

Oranžové majáky se ale dají koupit v každém druhém supermarketu, což často vede k jejich zneužívání. Skvělým příkladem takového jednání jsou bezpečnostní agentury, které oranžové majáky využívají často, avšak bez potřebných povolení.

Policie ČR má samozřejmě pravomoc vozidla s oranžovým majákem kontrolovat a případně i pokutovat, sankce však dosahují maximálně 2 000 Kč a řidiči nehrozí ani žádná ztráta bodu.

Loading...
 
Vytisknout

Diskuze: Oranžový maják. Kdo na něj má nárok a jaká má práva?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

jeep wrangler Rubicon 392 Concept

Jeep představil Wrangler Rubicon 392 Concept. Jeho mohutná V8 nabízí výkon přes 450 koní

Ilustrační foto

Podle čeho si Češi vybírají autobazar?

Ford Mondeo Hybrid

Ford prozradil, co podle něj znamená rostoucí obliba automatických převodovek

TMMF zahájení výroby

Výroba nové Toyoty Yaris zahájena

Hyundai XCIENT Fuel Cell, první těžká nákladní auta na vodík míří do Evropy

Hyundai XCIENT Fuel Cell, první těžké nákladní auto na vodík míří do Evropy

Rodinné vozy SEAT

Podívejte se, jak se za padesát let změnily populární kombi od Seatu

Lexus NX 300h

Hybrid Lexus NX 300h se může pochlubit novým titulem. Získal ho však v zahraničí

Škoda Slavia má být divokým a nespoutaným spiderem

První foto spideru Škoda Slavia. Celý se ukáže za tři týdny

Ilustrační foto

Bazary sčítají fatální ztráty. Cenová politika je šokem

DS

DS Automobiles je všestranná prémiová značka, podporuje formule i módu

Suzuki Ignis

Modernizované SUZUKI IGNIS HYBRID, výraznější design a spotřeba 3,9 L/100 km

CUPRA el-Born

První elektromobil CUPRA slibuje dojezd až 500 km

VW Tiguan prošel faceliftem. Do vínku dostal více elektřiny, výkonu, zábavy a osobitosti

VW Tiguan prošel faceliftem. Do vínku dostal více elektřiny, výkonu, zábavy a osobitosti

Peugeot Boxer

Test Peugeot Boxer Furgon ACCESS 3300 L3H2 BlueHDi 140, aneb jak se žije pošťákům

Mercedes-Benz X

Mercedes-Benz X-Class s tuningovým balíčkem Exy Extreme + vypadá opravdu schopně

reklama

Doporučujeme

Peugeot 3008

Který Peugeot dostane jako první plně autonomní řízení? Má v názvu osmičku

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Bazary sčítají fatální ztráty. Cenová politika je šokem

  2. VW Tiguan prošel faceliftem. Do vínku dostal více elektřiny, výkonu, zábavy a osobitosti

  3. Modernizované SUZUKI IGNIS HYBRID, výraznější design a spotřeba 3,9 L/100 km

  4. Test Peugeot Boxer Furgon ACCESS 3300 L3H2 BlueHDi 140, aneb jak se žije pošťákům

  5. Podívejte se, jak se za padesát let změnily populární kombi od Seatu

  6. Hybrid Lexus NX 300h se může pochlubit novým titulem. Získal ho však v zahraničí

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud