Oranžový maják. Kdo na něj má nárok a jaká má práva?

AutoRoad.cz, 5. května 2017, 09:30 Google+

Každý řidič by měl z autoškoly odcházet s dostatečnými vědomostmi o tom, jak se chovat před vozidly s přednostním právem jízdy, která jsou vybavena modrým majákem. Věděli jste ale, že některá zvláštní práva mají i řidiči s oranžovým majákem? Podívali jsme se přímo do zákonů

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Na oranžový maják mají právo například vozidla vykonávající práci za jízdy nebo vykonávající práci při stojícím vozidle na vozovce nebo krajnici

Na oranžový maják mají právo například vozidla vykonávající práci za jízdy nebo vykonávající práci při stojícím vozidle na vozovce nebo krajnici | foto: pixabay.com

Sdílejte článek

O zvláštních právech vozů s oranžovým majákem je v zákoně zvláštní paragraf, který nám říká následující:

Řidič vozidla vybaveného zvláštním výstražným světlem oranžové barvy smí tohoto světla užívat jen tehdy, mohla-li by být jeho jízdou nebo pracovní činností ohrožena bezpečnost provozu na pozemních komunikacích. Jestliže to vyžaduje pracovní činnost tohoto vozidla, není jeho řidič povinen dodržovat ustanovení pravidel provozu na pozemních komunikacích uvedených v § 4 písm. c), § 7 odst. 1 písm. b), § 11 odst. 2, § 12 odst. 1, 2 a 4, § 13, § 14 odst. 1 a 2, § 18 odst. 2 písm. b), § 22 odst. 3, § 24 odst. 4 písm. a), c), d), e), f) a g), § 25 odst. 1, 2 a 3, § 26 odst. 3, § 27, § 28 odst. 2, § 30, 36, 37 a § 39 odst. 4 a 5; je však povinen dbát zvýšené opatrnosti, aby neohrozil bezpečnost provozu na pozemních komunikacích.

(2) Řidiči ostatních vozidel musí vozidlu podle odstavce 1 umožnit jízdu nebo pracovní činnost a podle okolností snížit rychlost jízdy, popřípadě i zastavit vozidlo.

(3) Skupiny (kolony) vozidel ozbrojených sil nebo ozbrojených sborů je možno doprovázet vpředu i vzadu vozidly užívajícími zvláštního výstražného světla oranžové barvy.2) Doprovázená vozidla musí mít rozsvícena obrysová a potkávací světla.

Jak sami vidíte, seznam ustanovení, která není povinen řidič vozu s oranžovým majákem dodržovat, je poměrně obsáhlý. Ve zkratce se ale dá říci, že tato povolení mají řidiči usnadnit jeho činnost. Například nemusí dodržovat nařízení o zastavení a stání včetně zákazů, nemusí se řídit světelnými signály ani dopravními značkami. Také může jezdit po tramvajových pásech, vjet do pěší zóny nebo svou pomalou jízdou omezit plynulost provozu.

Práva vozidel s oranžovým majákem se tak blíží právům vozidel s modrým majákem. Je zde však jeden zásadní rozdíl. Zatímco vozu s modrým majákem musí řidiči vždy umožnit přednostní jízdu, pro vozy s oranžovým majákem platí pouze povinnost umožnit jízdu nebo pracovní činnost a podle okolností snížit rychlost jízdy, popřípadě i zastavit vozidlo.

Samostatnou kapitolou jsou vozidla, která mají na oranžový maják právo. Jejich specifikace jsou sepsány ve vyhlášce č. 341. Nejčastěji jde o vozidla vykonávající práci za jízdy nebo vykonávající práci při stojícím vozidle na vozovce nebo krajnici, vozidla která svými rozměry nebo hmotností přesahují míru stanovenou zákony, zvláštní pracovní stroje, vozidla s výjimkou od ministerstva nebo obecních úřadů a traktory.

Oranžové majáky se ale dají koupit v každém druhém supermarketu, což často vede k jejich zneužívání. Skvělým příkladem takového jednání jsou bezpečnostní agentury, které oranžové majáky využívají často, avšak bez potřebných povolení.

Policie ČR má samozřejmě pravomoc vozidla s oranžovým majákem kontrolovat a případně i pokutovat, sankce však dosahují maximálně 2 000 Kč a řidiči nehrozí ani žádná ztráta bodu.

Vytisknout

Diskuze: Oranžový maják. Kdo na něj má nárok a jaká má práva?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Peugeot 3008

Který Peugeot dostane jako první plně autonomní řízení? Má v názvu osmičku

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud