Přezouvají Češi dobře? Někteří řidiči sjíždí pneumatiky na nebo pod zákonem daný limit

Letní pneumatika Brillantis od Barumu
Letní pneumatika Brillantis od Barumu, foto: amic.cz
AutoRoad.cz 11. dubna 2017 12:14
Sdílej:

Celý rok na zimních pneumatikách jezdí málokdo. V přezouvání na letní pláště jsou Češi poměrně disciplinovaní, na zimních pneu v létě podle něj jezdí jen 1,4 % lidí. Horší už je to s pravidelnou výměnou sjetých pneumatik. Téměř 10 % neví řidičů, při jaké hloubce vzorku by se měly vyměnit. Mezi nejoblíbenější české pneumatiky jednoznačně patří značka Barum, která proto připravila pro motoristy jednoduchý návod, jak by měli správně přezouvat.

Na rozdíl od jiných zemí česká legislativa pevně neupravuje použití zimních pneumatik. Celoplošně jsou od 1. listopadu do 31. března povinné jen v případě, že na silnici leží sníh, led či námraza nebo se to dá očekávat. A Češi toho využívají. 37,1 % řidičů proto přezouvá s příchodem hezkého počasí již v březnu, na první duben jich počká dalších 39,8 % a necelých 20 % respondentů se nechce tlačit v pneuservisech a pláště vymění později.

„Je určitě dobrým signálem, že řada řidičů počká s nasazením letních pneumatik až na duben. My doporučujeme trpělivost, přezouvat se vyplatí až ve chvíli, kdy teploty ani v noci neklesají pod sedm stupňů,“ radí Juraj Ižvolt, šéf divize Marketing Continental Barum s.r.o.

Dojíždění zimních pneumatik v létě? Zbytečné nebezpečí

Co se týče samotného přezouvání, jsou Češi poctiví. Letní pneumatiky v létě používá více než 85 % lidí a pouhých 1,4 % dotazovaných nechává auto celý rok na zimních. 6,9 % řidičů ale zkouší dojet v létě opotřebované zimní pneumatiky. Na první pohled se to mnohým může zdát ekonomicky výhodné. Podle zákona v létě stačí jen 1,6mm dezén, kdežto v zimě potřebujete plné 4 mm, což vede některé k myšlence, že dojetím zimních pneumatik v létě ušetří. Jak ukázaly nezávislé testy, sjetá zimní pneumatika má výrazně horší jízdní vlastnosti než nová. Pneumatika s minimální hloubkou dezénu o poznání hůře odolává akvaplaningu (při průjezdu vodou ztrácí kontakt s vozovkou) a zejména na mokru může mít až o 30 metrů delší brzdné dráhy (při zastavení ze 100 km/h).Čas na výměnu? Ve chvíli, kdy je vzorek menší než 3 mm, pomůže vám ukazatel TWI = Tread Wear Indicator

Alarmující je neznalost minimální zákonem dané hloubky dezénu. 9,6 % dotázaných vůbec neví, kdy by měli přezout. Dalších 14,7 % čeká, až vzorek klesne na nebo pod zákonem povolených 1,6 mm. Barum přitom doporučuje v létě přezouvat, jakmile zbytková hloubka dezénu pneumatiky dosáhne 3 mm. Již při této hloubce se totiž brzdná dráha na mokru prodlužuje z 80 km/h o deset metrů – oproti nové pneumatice – což odpovídá zbytkové rychlosti 34 km/h. V případě, že jsou pneumatiky sjeté na zákonný limit (1,6 mm), se brzdná dráha protáhne o dalších 18,6 metru a kolem stojícího vozu na nových pláštích projede auto se sjetými pneumatikami ještě rychlostí 44 km/h. Nedostatečný dezén rovněž snižuje odolnost vůči akvaplaningu. Barum proto doporučuje výměnu při zbytkové hloubce 3 mm. Pro jednodušší orientaci najdou řidiči na pneumatice ukazatel TWI, který se při dosažení kritické hloubky „srovná“ s bloky dezénu.Přezouvejte na prověřené pneumatiky a na prověřených místech, a ušetříte

Podle průzkumu Češi dbají při výběru plášťů hlavně na cenu, následuje vlastní zkušenost a výsledky nezávislých testů. Barum patří k nejoblíbenějším značkám pneumatik v Česku, používá je 21,7 % účastníků průzkumu. Kromě správného obutí je také nutné zvolit ověřený pneuservis. „V síti BestDrive nabízíme kontrolu a v případě potřeby i seřízení geometrie náprav. Správné nastavení podvozku automobilu, společně s pravidelnou kontrolou tlaku v pneumatikách a rozumným jízdním stylem, se nejvíce podepisuje na životnosti plášťů,“ říká Roman Sabol, obchodní ředitel servisní sítě.Neměníte všechny pneumatiky? Nové patří dozadu

Pneumatiky na přední a zadní nápravě se u většiny aut sjíždějí nerovnoměrně, což je zapříčiněno nestejným rozložením hmotnosti a tím, jestli má vozidlo poháněná přední, zadní nebo všechna kola. Z hlediska bezpečnosti a komfortu je nejlepší vyměnit najednou všechny čtyři pláště. Stejnoměrnému opotřebení napomůžete pravidelnou obměnou umístění plášťů na voze.

Ekonomickou alternativou může být výměna po dvou. V takovém případě se ale vždy nová sada musí nazout na zadní nápravu, jež je rozhodující pro stabilitu vozu a jízdní vlastnosti. I přesto se musí počítat s horším účinkem brzd, trakcí u vozů s pohonem předních kol a nižší odolností vůči akvaplaningu.Pneumatiky vyžadují péči a pravidelnou kontrolu tlaku

Pro co nejdelší výdrž plášťů je potřeba se k nim správně chovat. Základním kamenem péče je kontrola tlaku a dodržování správných hodnot, které jsou běžně k nalezení na štítku na B-sloupku, dveřích nebo na víku palivové nádrže. Tlak je nutné měřit na jízdou nezahřátých pneumatikách alespoň jednou měsíčně. Stačí u čerpací stanice, kde se dají rovnou dofouknout. Společně s kontrolou tlaku se vyplatí pneumatiky očistit a prověřit, zda se nerovnoměrně nesjíždějí. Pokud se tak děje, je nutné nechat přeměřit a seřídit geometrii podvozku. „To ostatně doporučujeme při každé výměně kol a po náročné zimní sezoně obzvlášť,“ říká Juraj Ižvolt.

Velký význam má i klidný jízdní styl, tj. plynulé rozjíždění, plynulé brzdění, plynulá změna směru a dodržování rychlostního a hmotnostního indexu plášťů. Vyplatí se také vyhýbat nerovnostem, odpadkům (kusům dřeva, kovu atd.) a omezit kontakt s obrubníky. Pneumatice nedělá dobře ani odírání bočnice, ani dlouhodobé parkování např. tak, že je část běhounu na obrubníku, část ve vzduchu a další.

Stalo se
Mezinárodní scéna
Aston Martin Valkyrie

Valkyrie v ikonické britské závodní zelené! Aston Martin odhalil nové barvy a jezdce pro WEC a IMSA

Letošní sezóna vytrvalostního mistrovství světa FIA WEC se blíží a s ní i jeden z nejvíce očekávaných debutů: Aston Martin Racing nasadí své nové hypervozy Valkyrie již 28. února do úvodního závodu v Kataru, který měří 1812 kilometrů. Tým dnes odhalil svou závodní identitu pro rok 2025 a také představil jezdecké posádky pro tento náročný ročník.

Novinky ze světa EV
První elektrické Ferrari s interním označením F244

POTVRZENO: První elektrické Ferrari už letos. Upozorní na sebe umělým zvukem motoru

Ferrari chystá zásadní revoluci – 9. října odhalí svůj první čistě elektrický model. Během dne investorů představí dosud tajemný vůz, který slibuje nejen špičkový výkon, ale i zábavu za volantem.

Zajímavosti
Ilustrační fotografie

Autem na lyže do Itálie? Na co si dát pozor na silnicích, ale i u výbavy vašeho vozu

Italské Alpy patří k tradičním destinacím českých lyžařů. Mnoho z nich však cestu podceňuje a může je to stát nemalé pokuty. Jak se na cestu připravit a nezkazit si tak zimní dovolenou či jarní prázdniny?

Novinky ze světa EV
Toyota vyvíjí rychlé tankování vodíku. Kamion stihne za osm minut

Správný směr pro Toyotu? Vyvíjí rychlé tankování vodíku

Toyota Motor Europe podepsala dohodu se společnostmi Hydrogen Refueling Solutions (HRS) a ENGIE s cílem zavést novou generaci systémů pro doplňování vodíku. Nové řešení, které je rychlejší a nákladově efektivnější, bude pilotováno v rámci projektu RHeaDHy financovaného EU, který se zaměřuje na urychlení zavádění infrastruktury.