Bojíte se tmy? Strach zděděný po dávných předcích nás stresuje i za volantem

Ford uvádí na trh technologii, která řidiče zbaví strachu ze tmy
Ford uvádí na trh technologii, která řidiče zbaví strachu ze tmy, foto: Ford
AutoRoad.cz 16. března 2017 19:33
Sdílej:

Nejenom děti se bojí tmy. Strach mají i dospělí. Někteří si kvůli tomu nechávají v noci rozsvícenou lampičku, jiní mají strach z řízení v noci.

Někteří odborníci se domnívají, že strach ze tmy, kterému se odborně říká „nyktofobie“, má kořeny u jeskynních lidí, jimž ve tmě hrozilo vyšší riziko napadení predátorem.** Dnes nás ovlivňuje za volantem.Podle nového průzkumu, který si nechal zpracovat Ford, se lidé za volantem nejčastěji bojí noční slepoty a rizika srážky s chodcem..*** Jako prevence zmíněného nebezpečí, existuje i jiné řešení než jíst hodně mrkve. Ford uvádí na trh technologii, která v noci dokáže rozpoznat chodce a může začít automaticky brzdit, pokud řidič nereaguje na počáteční varování.Celkem 81 procent dotazovaných řidičů z několika evropských zemí se obává řízení v noci, u žen je to dokonce 87 procent. Více než polovina dotazovaných uvádí, že je špatná viditelnost v noci stresuje, a více než třetina se obává dopravní nehody. Přibližně každý pátý respondent přiznal strach z noční srážky chodce.V roce 2014 tvořili více než pětinu všech evropských obětí dopravních nehod chodci, přičemž bezmála polovina z nich zahynula při nehodách po setmění.

Při vývoji zdokonaleného systému detekce chodců pracovali odborníci Fordu často v noci. Inženýři posílali prototypům do jízdní dráhy figuríny v životní velikosti a posléze testovali nový systém i v rušných ulicích Paříže nebo Amsterodamu.

Jak systém funguje

Systém detekce chodců zpracovává informace z radaru umístěného v předním nárazníku a kamery za čelním oknem. Porovnává zjištěné objekty s uloženou databází „tvarů chodců“. Díky tomu rozezná člověka od stromu nebo dopravní značky. Širokoúhlá kamera pořídí více než 30 snímků za sekundu.Pokud systém zaznamená hrozbu střetu s chodcem, nejprve upozorní řidiče zvukovým a obrazovým výstražným znamením. V případě, že řidič nereaguje, začne vůz automaticky brzdit. Během letošního roku uvede Ford tuto technologii na trh v nové generaci Fiesty, která je v těchto dnech vystavována na ženevském autosalonu.Po nástupu autonomních vozů bude jízda v noci samozřejmě jednodušší. Ford již provedl úspěšné jízdní zkoušky autonomního prototypu Ford Fusion Hybrid v naprosté temnotě.

Tipy a triky pro jízdu v noci: Zkontrolujte, zda máte čistá okna i zpětná zrcátka. Viditelnost zhoršuje i námraza nebo kondenzace vlhkosti na skle Věnujte pozornost vnějšímu osvětlení a vždy s sebou vozte náhradní žárovky Na neosvětlených silnicích používejte dálková světla a na potkávací přepínejte, jen když míjíte nebo dojíždíte jiné auto Neřiďte unavení a nejpozději po dvou hodinách si udělejte přestávku Nechte si pravidelně kontrolovat zrak u očního lékaře
Stalo se
Testy aut
DS 7 PHEV 300 AWD Edition France

DS 7 PHEV 300 AWD Edition France – šmrncovní plug-in hybrid za zvýhodněnou cenu

Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?

Testy aut
Mercedes-Benz GLB

Test ojetiny: Mercedes-Benz GLB 250 4MATIC – prémiový všeuměl o více než třetinu levněji

Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.

Ekonomika
Ilustrační foto

Povinné pojištění auta: Co to je a jak ho sjednat?

Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?