Víme, jak odhalit přetočený tachometr a jiné zákeřnosti u aut z autobazarů

Nejmenovaný autobazar
Nejmenovaný autobazar, foto: pixabay.com
ar1 17. února 2017 14:02
Sdílej:

Jak koupit ojetý vůz v autobazaru a nenapálit se? To je často dosti zapeklitá otázka. Proto jsme pro vás připravili přehled základních zásad, na co si dát v autobazarech pozor.

Zhruba třetina ojetých vozů v České republice má přetočený tachometr. Odhalit při nákupu ojetého vozu přetočený tachometr není nic jednoduchého. Přesto existují vodítka, která vám naznačí, že s údaji o najetých kilometrech není něco v pořádku.

1. Kontrola identifikátorů

„V první řadě je třeba zkontrolovat, zda identifikátory vozu, tedy čísla VIN, typový štítek a typ a výrobní číslo motoru souhlasí s údaji v technickém průkazu. To je základ. Následuje důkladná kontrola servisní knížky, vnitřního opotřebení vozu a o skutečném stáří automobilu hodně napoví i jízdní vlastnosti," shrnuje expert z nejmenovaného autobazaru. „Když narazíte na nějaké nesrovnalosti, nebojte se zavolat do autorizovaného servisu nebo si vůz nechte prověřit v databázi společností, které se ověřováním zabývají," radí.

2. Moc málo kilometrů

První varování, že vůz může mít přetočené počitadlo kilometrů, můžete zachytit už při pročítání inzerátů. Průměrný vůz najede na českých silnicích zhruba 13 až 15 tisíc kilometrů ročně. U služebních aut je to nepoměrně víc. Když tedy narazíte na deset let starý automobil, který má najeto 40 tisíc kilometrů, je na místě maximální opatrnost.

3. Servisní knížka

V servisní knížce by měly být vyplněny všechny údaje i razítka. I tady je ale na místě důkladnější kontrola. Servisní knížky se často upravují a tak v nich občas můžete najít volné listy, které můžou znamenat falešné stránky. Všímejte si, jestli nejsou všechny údaje psané stejnou rukou a jestli máte podezření, nechte si pro porovnání od prodejce ukázat servisní knížky od dalších vozů. Nebojte se zavolat a porovnat údaje uvedené v servisní knížce s tím, co vám podle kódu VIN sdělí autorizovaný servis.

4. Počítadlo kilometrů

Jestli někdo manipuloval s mechanickým počítadlem kilometrů, zjistit i kontrolou samotného tachometru. Vyplatí se zkontrolovat, jestli jsou čísla na ukazateli v přesné rovině, zaměřte i na otisky prstů, šmouhy a nečistotu pod sklem přístrojové desky. U digitálních počítadel naznačí neoprávněný zásah do systému občasné poskočení, nebo mírné poblikávání číslic. Některé modely vozů, například Mercedes-Benz, odhalí manipulaci s počítadlem i při běžné diagnostice.

5. Opotřebení výbavy

O tom, kolik má vůz skutečně najeto, vypovídá i stupeň opotřebení vnitřku vozu. Zánovní auto, které má najeto nějakých 40 tisíc kilometrů, uvnitř voní plastem, zavazadlový prostor je cítit díky uložení rezervy po gumě.

Výrazně ohmataný volant nebo obroušený věnec znamená, že má vůz najeto nejméně 150 000 až 200 000 kilometrů. Gumové plochy pedálů bývají ubroušené okolo 150 000 km a setřené číslice z hlavice řadicí páky znamenají 200 000 km. Po najetí 200 000 km také často vylézá bílý podklad přepínače blinkrů, stěračů, světel a podobně.

6. Opotřebení odhalí i testovací jízda

Při testovací jízdě se zaměřte na hučení ze zadní části vozu. To oznamuje opotřebení ložisek. Ta zadní odcházejí už při najetí 160 tisíc kilometrů. Pokud se hučení ozývá i zpředu, bude mít vůz buď po bouračce, nebo má najeto dost přes 200 000 kilometrů. Pozornost věnujte také poloosám. Jejich životnost by měla být určitě přes 200 000 km. Vyzkoušíte je při jízdě v plném rejdu. Od kol se nesmí ozývat cvakání, což by ukazovalo na nadměrné opotřebení poloos a skutečný stav počítadla nad 200 000 kilometrů.

7. Při pochybnostech jděte za odborníky

Pokud máte při výběru vozu jakékoli pochybnosti, je nutné obrátit se na odborníky. Buď na některého z uznávaných automechaniků (stačí se poradit se zkušenými řidiči z okolí), nebo navštivte některý z velkých autobazarů, které nabízejí zákazníkům i možnost profinancování samotného nákupu vozu. Před dohodnutím podmínek mohou jeho mechanici automobil bez problémů odborně zkontrolovat.

Při výběru autobazaru se řiďte těmito radami:

- Vybírejte autobazar certifikovaný nezávislou společností- Jděte tam, kde je možnost prohlídky vozu vlastním mechanikem nebo autorizovaným servisem- Nakupujte u toho, kdo je vlastníkem vozu. Zákazník se má na koho obrátit v případě reklamace- Zkontrolujte si, že prodejce nic netají, poskytne VIN, umožní projížďku, atd.- nezapomeňte vybírat tam, kde je široká nabídka vozů a zákazník si má z čeho vybrat

Stalo se
Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.

Novinky
BMW Speedtop

BMW Speedtop (2025) bere dech. Toto krásné kombi půjde skutečně do výroby

BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.

Novinky
Toyota Aygo X (2025)

Stylovější, silnější, úspornější. Toyota Aygo X z Kolína překvapila hybridem a technikou z Yarisu

Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.