Poznáte stáří pneumatiky a jak je správně skladovat?

Pneumatiky, ilustrační fotografie
Pneumatiky, ilustrační fotografie, foto: pixabay.com
ar1 12. února 2017 23:21
Sdílej:

I nepoužívaná pneumatika ležící v garáži má svoji omezenou životnost. Její stáří přitom není radno podceňovat, na funkční užití má totiž stejný vliv jako kvalita a hloubka dezénu.

Ačkoliv se osm Čechů z deseti při nákupu spoléhá jen na kvalitu vzorku, za zcela novou pneumatiku by měli lidé považovat jen takovou, jejíž stáří nepřesáhlo šest let. Tedy pokud kupujete zcela novou pneumatiku, neměla by být vyrobena před více než šesti lety.

„Věk pneumatiky je však údaj, který si mnoho řidičů vykládá naprosto nesprávně i v opačném smyslu. Předpokládají například, že pokud si koupí pneumatiku starou dva roky, bude mít horší vlastnosti, než pneumatika vyrobená letos," uvádí odborník ze společnosti Goodyear.

Jak poznáte stáří pneumatiky

Stáří pneumatiky si může každý překontrolovat pomocí takzvaného DOT kódu z boku pneumatiky, kde poslední dvojčíslí symbolizuje rok výroby pneumatiky a předchozí dvě číslice pořadové číslo týdne v daném roce.

Jak správně skladovat pneumatiky

Dobu, po kterou je možné považovat pneumatiku za novou, však ovlivňují i další faktory. Mezi nejzávažnější patří podmínky, v kterých je skladována. Pneumatiky bychom přitom měli chránit především před vysokými teplotami, náhlými změnami teplot, vlhkostí, před ultrafialovým zářením nebo před agresivními chemikáliemi. Všechny tyto činitele mohou zkrátit životnost nové pneumatiky i pod hranici pěti nebo šesti let.

Zuté pneumatiky bychom měli skladovat na stojato, ale několikrát za dobu uskladnění (sezónu) je přetočit. Pneumatiky na discích můžeme ukládat na sebe, ale tak, aby se dotýkaly jen disky, ne gumy.

Stalo se
Testy aut
Toyota ProAce Verso

Test ojetiny: Toyota ProAce Verso VIP – univerzální praktik s bohatou výbavou

Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?

Novinky ze světa EV
Koncept vozu Tesla Model 3+

Tesla vytře evropským automobilkám zrak. Představí Model 3+ s dojezdem až 800 km

Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.

Testy aut
DS 7 PHEV 300 AWD Edition France

DS 7 PHEV 300 AWD Edition France – šmrncovní plug-in hybrid za zvýhodněnou cenu

Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?