I nepoužívaná pneumatika ležící v garáži má svoji omezenou životnost. Její stáří přitom není radno podceňovat, na funkční užití má totiž stejný vliv jako kvalita a hloubka dezénu.
Ačkoliv se osm Čechů z deseti při nákupu spoléhá jen na kvalitu vzorku, za zcela novou pneumatiku by měli lidé považovat jen takovou, jejíž stáří nepřesáhlo šest let. Tedy pokud kupujete zcela novou pneumatiku, neměla by být vyrobena před více než šesti lety.
„Věk pneumatiky je však údaj, který si mnoho řidičů vykládá naprosto nesprávně i v opačném smyslu. Předpokládají například, že pokud si koupí pneumatiku starou dva roky, bude mít horší vlastnosti, než pneumatika vyrobená letos," uvádí odborník ze společnosti Goodyear.
Jak poznáte stáří pneumatiky
Stáří pneumatiky si může každý překontrolovat pomocí takzvaného DOT kódu z boku pneumatiky, kde poslední dvojčíslí symbolizuje rok výroby pneumatiky a předchozí dvě číslice pořadové číslo týdne v daném roce.
Jak správně skladovat pneumatiky
Dobu, po kterou je možné považovat pneumatiku za novou, však ovlivňují i další faktory. Mezi nejzávažnější patří podmínky, v kterých je skladována. Pneumatiky bychom přitom měli chránit především před vysokými teplotami, náhlými změnami teplot, vlhkostí, před ultrafialovým zářením nebo před agresivními chemikáliemi. Všechny tyto činitele mohou zkrátit životnost nové pneumatiky i pod hranici pěti nebo šesti let.
Zuté pneumatiky bychom měli skladovat na stojato, ale několikrát za dobu uskladnění (sezónu) je přetočit. Pneumatiky na discích můžeme ukládat na sebe, ale tak, aby se dotýkaly jen disky, ne gumy.
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?