V ní se například píše, že v reálném provozu má osobní vozidlo s naftovým motorem 500 miligramů částic NOx na jeden kilometr, ale nákladní vozidlo s naftovým motorem v průměru jen 210 miligramů NOx na jeden kilometr. Jde tedy o převratný výzkum a možná poslední ránu pro současné diesely, tak jak je známe u osobních vozidel.
Vědci zdůraznili, že pro lepší srovnatelnost dat mezi osobní a nákladní dopravou je třeba měřit v reálném provozu a s plným naložením. Tam pak mohou vzniknout ještě větší odchylky. Pokud tedy bude osobní i nákladní vozidlo plně naloženo, může se stát, že osobní vozidlo bude vypouštět až 10 krát více škodlivých látek než plně naložený nákladní vůz.
Studie ICCT jasně říká, že laboratorní testy nejsou to, co by se mělo brát v potaz a měly by urychleně začít testy v reálném provozu. Takové testy pak jasně ukáží, jak je dané vozidlo ekologické. Dokonce se mluví o náhodné kontrole měření emisí v reálném provozu mezi klienty dané automobilky.
Rychlý průzkum ÚAMK - Otázka: Měly by se zakázat diesely?
Ano – 26 %
Ne – 71 %
Neví – 3 %
Co si myslíte vy, čtenáři AutoRoad.cz? Pište.