Jak se vyhnout zamrznutí nafty? Tankujte tohle

Jak se vyhnout zamrznutí nafty?
Jak se vyhnout zamrznutí nafty?, foto: Mariusz Stankowski, AutoRoad.cz
ar1 13. ledna 2017 18:28
Sdílej:

V Česku udeřily silné mrazy a majitelé dieselových aut se mohou snadno dostat do potíží. Nafta totiž při nízkých teplotách zamrzá. Norma nařizuje v tomto období prodávat naftu s filtrovatelností do −20 °C, teploty v posledních dnech ale dosáhly i nižších hodnot. Mnozí motoristé navíc mohou mít v nádrži ještě směs podzimní přechodové nafty, takže problém může nastat už při teplotách okolo −8 °C. Řešením jsou aditiva nebo nafta do silných mrazů. Pokud vám palivo zamrzne, pomůže autoservis nebo teplá garáž.

Na rozdíl od automobilových benzinů, které fungují zcela standardně i při mrazech až −40 °C, obsahuje motorová nafta parafíny, jež při teplotách nižších než −8 °C vytvářejí drobné krystalky, které mohou omezit průchodnost filtrem a někdy jej dokonce i ucpat. Norma pro motorovou naftu proto stanovuje takzvanou filtrovatelnost CFPP (Cold Filter Plugging Point), jež udává teplotu, při níž dojde k ucpání studeného naftového filtru. Na českém trhu se v závislosti na ročním období prodává několik druhů naft, které se liší filtrovatelností.

Kvalita motorových naft je definována evropskou a českou normou, kterou musejí dodržovat výrobci, distributoři i prodejci u čerpacích stanic. V období od 15. 4. do 30. 9. se prodává letní nafta patřící do třídy B s filtrovatelností do 0 °C. Od 1. 10. do 15. 11. následuje třída D, zvaná přechodová nafta, která je do −10 °C. „Aktuálně musejí veškeré veřejné čerpací stanice nabízet zimní naftu pro mírné klima třídy F, jejíž bod filtrovatelnosti je −20 °C,“ upozorňuje Damir Duraković, generální ředitel nákupní aliance Axigon, která firmám poskytuje tankovací karty euroShell a EuroOil. Na mnoha místech v Česku ale v těchto dnech spadla přes noc teplota i pod −20 °C. Nabízí se proto otázka, jak předejít problému zamrznutí nafty. „Vyšší odolnost proti zamrznutí si může motorista obstarat sám, a to přidáním speciálních aditiv do nafty,“ doplňuje Duraković s tím, že individuální aditivací lze zlepšit filtrovatelnost o 5 °C.

Motoristé se často dopouštějí chyby tím, že mají v nádrži ještě směs letní nafty s filtrovatelností kolem 0 °C natankované například kolem 30. září a přechodové nafty do −10 °C natankované kupříkladu kolem 10. listopadu. „Finální směs letních a přechodových naft v nádrži vozidla pak může vést k vytváření krystalků parafínů už při venkovních teplotách pod −8 °C a jedno doplnění zimní naftou o filtrovatelnosti do −20 °C provozní spolehlivost nafty pro takto silné mrazy nezabezpečí,“ upozorňuje Václav Loula, šéf stálé komise pro paliva České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu (ČAPPO). Situaci podle něj může rovněž zkomplikovat voda v palivovém systému nebo dlouho neměněný palivový filtr. Právě ten je vhodné před zimou vyměnit. Pokud nafta zamrzne, většinou se neobejdeme bez odborné pomoci. „V servisu vozidlu vymění naftový filtr a vyčistí palivový systém od vypadlých parafínů. Pokud existuje možnost vozidlo odstavit do teplé garáže či haly, je to také řešení. Následně je potřeba přidat aditiva a doplnit nádrž naftou o lepších zimních parametrech,“ dodává Václav Loula.

Na trhu v ČR jsou u některých společností v nabídce prémiové nafty. Jsou speciálně aditivované nebo technologicky upravené, čímž se vylepšuje řada užitných vlastností, jako jsou snadnější studené starty, ochrana proti korozi či mazivost. „Některé prémiové nafty pro zimní období mají i lepší filtrovatelnost, většinou v rozsahu od −26 °C až −30 °C. Výdejní místa bývají zpravidla marketingově označena s doplňujícími informacemi, že se jedná o naftu pro silné mrazy,“ uvádí Václav Loula z ČAPPO. „Podle vývoje teplot může být k dostání i arktická nafta třídy 2 na vybraných čerpacích stanicích, zejména v horských oblastech, nebo pro vybrané, takzvané chráněné zákazníky. Ta má filtrovatelnost až na úrovni −32 °C,“ dodává Loula. Chráněné zákazníky představují vozidla záchranné služby, hasičů, armády, dále nemocnice, které musejí mít naftu pro své dieselové agregáty, nebo i dopravní podniky, jež mohou mít nasmlouvány dodávky arktické nafty pro zajištění provozní spolehlivosti při extrémních mrazech.

Stalo se
Trh s elektromobily
Škoda Elroq

Elektromobily: Škodu doma v Česku poráží v prodejích Tesla

Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení. 

Trh s elektromobily
Výroba Škody Elroq.

Elektromobily: Jak přesvědčit lidi, aby je kupovali víc?

Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.

Novinky ze světa EV
Škoda Superb (2025)

Škoda Superb dostane nový hybrid. Slibuje čistě elektrický dojezd až 120 kilometrů

Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.

Novinky
Mercedes-Benz třídy E

Best Performer 2024: Mercedes-Benz třídy E získal ocenění Euro NCAP za nejbezpečnější testovaný vůz

Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.