K poskytování služeb, cílení reklam a analýze návštěvnosti využíváme soubory cookie. Používáním webu s tímto vyjadřujete souhlas. Další informace

Jak se vyhnout zamrznutí nafty? Tankujte tohle

ar1, 13. ledna 2017, 18:28 Google+

V Česku udeřily silné mrazy a majitelé dieselových aut se mohou snadno dostat do potíží. Nafta totiž při nízkých teplotách zamrzá. Norma nařizuje v tomto období prodávat naftu s filtrovatelností do −20 °C, teploty v posledních dnech ale dosáhly i nižších hodnot. Mnozí motoristé navíc mohou mít v nádrži ještě směs podzimní přechodové nafty, takže problém může nastat už při teplotách okolo −8 °C. Řešením jsou aditiva nebo nafta do silných mrazů. Pokud vám palivo zamrzne, pomůže autoservis nebo teplá garáž.

Počet komentářů:  10 komentářů (Poslední 15.01. 16:59) Napište svůj názor
Jak se vyhnout zamrznutí nafty?

Jak se vyhnout zamrznutí nafty? | foto: Mariusz Stankowski, AutoRoad.cz

Sdílejte článek

Na rozdíl od automobilových benzinů, které fungují zcela standardně i při mrazech až −40 °C, obsahuje motorová nafta parafíny, jež při teplotách nižších než −8 °C vytvářejí drobné krystalky, které mohou omezit průchodnost filtrem a někdy jej dokonce i ucpat. Norma pro motorovou naftu proto stanovuje takzvanou filtrovatelnost CFPP (Cold Filter Plugging Point), jež udává teplotu, při níž dojde k ucpání studeného naftového filtru. Na českém trhu se v závislosti na ročním období prodává několik druhů naft, které se liší filtrovatelností.

Kvalita motorových naft je definována evropskou a českou normou, kterou musejí dodržovat výrobci, distributoři i prodejci u čerpacích stanic. V období od 15. 4. do 30. 9. se prodává letní nafta patřící do třídy B s filtrovatelností do 0 °C. Od 1. 10. do 15. 11. následuje třída D, zvaná přechodová nafta, která je do −10 °C. „Aktuálně musejí veškeré veřejné čerpací stanice nabízet zimní naftu pro mírné klima třídy F, jejíž bod filtrovatelnosti je −20 °C,“ upozorňuje Damir Duraković, generální ředitel nákupní aliance Axigon, která firmám poskytuje tankovací karty euroShell a EuroOil. Na mnoha místech v Česku ale v těchto dnech spadla přes noc teplota i pod −20 °C. Nabízí se proto otázka, jak předejít problému zamrznutí nafty. „Vyšší odolnost proti zamrznutí si může motorista obstarat sám, a to přidáním speciálních aditiv do nafty,“ doplňuje Duraković s tím, že individuální aditivací lze zlepšit filtrovatelnost o 5 °C.

Motoristé se často dopouštějí chyby tím, že mají v nádrži ještě směs letní nafty s filtrovatelností kolem 0 °C natankované například kolem 30. září a přechodové nafty do −10 °C natankované kupříkladu kolem 10. listopadu. „Finální směs letních a přechodových naft v nádrži vozidla pak může vést k vytváření krystalků parafínů už při venkovních teplotách pod −8 °C a jedno doplnění zimní naftou o filtrovatelnosti do −20 °C provozní spolehlivost nafty pro takto silné mrazy nezabezpečí,“ upozorňuje Václav Loula, šéf stálé komise pro paliva České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu (ČAPPO). Situaci podle něj může rovněž zkomplikovat voda v palivovém systému nebo dlouho neměněný palivový filtr. Právě ten je vhodné před zimou vyměnit. Pokud nafta zamrzne, většinou se neobejdeme bez odborné pomoci. „V servisu vozidlu vymění naftový filtr a vyčistí palivový systém od vypadlých parafínů. Pokud existuje možnost vozidlo odstavit do teplé garáže či haly, je to také řešení. Následně je potřeba přidat aditiva a doplnit nádrž naftou o lepších zimních parametrech,“ dodává Václav Loula.

Na trhu v ČR jsou u některých společností v nabídce prémiové nafty. Jsou speciálně aditivované nebo technologicky upravené, čímž se vylepšuje řada užitných vlastností, jako jsou snadnější studené starty, ochrana proti korozi či mazivost. „Některé prémiové nafty pro zimní období mají i lepší filtrovatelnost, většinou v rozsahu od −26 °C až −30 °C. Výdejní místa bývají zpravidla marketingově označena s doplňujícími informacemi, že se jedná o naftu pro silné mrazy,“ uvádí Václav Loula z ČAPPO. „Podle vývoje teplot může být k dostání i arktická nafta třídy 2 na vybraných čerpacích stanicích, zejména v horských oblastech, nebo pro vybrané, takzvané chráněné zákazníky. Ta má filtrovatelnost až na úrovni −32 °C,“ dodává Loula. Chráněné zákazníky představují vozidla záchranné služby, hasičů, armády, dále nemocnice, které musejí mít naftu pro své dieselové agregáty, nebo i dopravní podniky, jež mohou mít nasmlouvány dodávky arktické nafty pro zajištění provozní spolehlivosti při extrémních mrazech.

Google+ Vytisknout

Diskuze: Jak se vyhnout zamrznutí nafty? Tankujte tohle

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 10, poslední 15.01.2017 16:59 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 10 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Škoda VOS

Škoda VOS? Obrněný speciál komunistických papalášů jezdil po kolejích rychleji než na silnici

Vincent Black Lightning

Nejdražší motocykl na světě? Black Lightning uháněl 241 km/h už v roce 1948

MINI John Cooper Works se vznáší 65 metrů nad Ostravou. Nejvýše umístěný automobil nad terénem v ČR stojí na Bolt Tower v Dolních Vítkovicích.

Nový ostravský unikát? Extrémněji zaparkované auto už asi v Česku nenajdete

Hyundai i30 N Line

Hyundai představilo novou i30 N Line: Ostře řezaný Hot Hatch vypadá rychle, ale něco mu chybí

Drobnosti, které mohou výrazně usnadnit a zpříjemnit dlouhé cesty autem

Čeká vás dlouhá cesta autem? Vychytávky, které vám ji zpříjemní

Ilustrační foto

Co se stane, když za jízdy vytáhnete klíček ze zapalování nebo vypnete motor?

Zhruba dvě třetiny všech vyrobených vozů Škoda 450 byly dodány zákazníkům v zahraničí. Na fotografii Viléma Heckela je roadster zachycen ve společnosti Miss USA 1957 Charlotte Sheffield.

Předchůdce Felicie přepsal dějiny? Škoda 450 bodovala ve světě, v Česku přišla s revolucí

Nová Toyota RAV4 páté generace

S BMW a Audi nejsou Němci spokojeni vůbec. Co jim začalo vadit a jak je na tom Škoda?

Ruský Youtuber se tentokrát pokusil vyrobit pneumatiky z papíru - přesněji z 10 000 listů kancelářské A4

Pneumatiky vyrobené z 10 000 listů papíru? Ruský nápad překvapil i samotné autory

Nissan Leaf Nismo se stal skutečností, prozatím však pouze v Japonsku

Elektrický Nissan Leaf jako sportovní Nismo? Šílený sen se stává realitou

reklama
reklama

Doporučujeme

Renault Master ZE představuje novou kapitolu v bezemisních LUV.

Bude Česká pošta ještě pomalejší? Renault ukázal zoufale slabou elektrickou…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Československý autobus kabriolet? S vyhlídkovým RTO jsme zase předběhli dobu

  2. Tesla Model S s nájezdem 643 700 km? Neuvěříte, jaké byly náklady na její provoz

  3. Škoda, kterou dnes skoro nikdo nezná? Československé hranice bránila Želva

  4. Pneumatiky vyrobené z 10 000 listů papíru? Ruský nápad překvapil i samotné autory

  5. Obrněný Zetor Gerlach? Nová úroveň armádní obrany, modularity, mobility pro různé mise

  6. Škoda VOS? Obrněný speciál komunistických papalášů jezdil po kolejích rychleji než na silnici

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud