V Česku udeřily silné mrazy a majitelé dieselových aut se mohou snadno dostat do potíží. Nafta totiž při nízkých teplotách zamrzá. Norma nařizuje v tomto období prodávat naftu s filtrovatelností do −20 °C, teploty v posledních dnech ale dosáhly i nižších hodnot. Mnozí motoristé navíc mohou mít v nádrži ještě směs podzimní přechodové nafty, takže problém může nastat už při teplotách okolo −8 °C. Řešením jsou aditiva nebo nafta do silných mrazů. Pokud vám palivo zamrzne, pomůže autoservis nebo teplá garáž.
Na rozdíl od automobilových benzinů, které fungují zcela standardně i při mrazech až −40 °C, obsahuje motorová nafta parafíny, jež při teplotách nižších než −8 °C vytvářejí drobné krystalky, které mohou omezit průchodnost filtrem a někdy jej dokonce i ucpat. Norma pro motorovou naftu proto stanovuje takzvanou filtrovatelnost CFPP (Cold Filter Plugging Point), jež udává teplotu, při níž dojde k ucpání studeného naftového filtru. Na českém trhu se v závislosti na ročním období prodává několik druhů naft, které se liší filtrovatelností.
Kvalita motorových naft je definována evropskou a českou normou, kterou musejí dodržovat výrobci, distributoři i prodejci u čerpacích stanic. V období od 15. 4. do 30. 9. se prodává letní nafta patřící do třídy B s filtrovatelností do 0 °C. Od 1. 10. do 15. 11. následuje třída D, zvaná přechodová nafta, která je do −10 °C. „Aktuálně musejí veškeré veřejné čerpací stanice nabízet zimní naftu pro mírné klima třídy F, jejíž bod filtrovatelnosti je −20 °C,“ upozorňuje Damir Duraković, generální ředitel nákupní aliance Axigon, která firmám poskytuje tankovací karty euroShell a EuroOil. Na mnoha místech v Česku ale v těchto dnech spadla přes noc teplota i pod −20 °C. Nabízí se proto otázka, jak předejít problému zamrznutí nafty. „Vyšší odolnost proti zamrznutí si může motorista obstarat sám, a to přidáním speciálních aditiv do nafty,“ doplňuje Duraković s tím, že individuální aditivací lze zlepšit filtrovatelnost o 5 °C.
Motoristé se často dopouštějí chyby tím, že mají v nádrži ještě směs letní nafty s filtrovatelností kolem 0 °C natankované například kolem 30. září a přechodové nafty do −10 °C natankované kupříkladu kolem 10. listopadu. „Finální směs letních a přechodových naft v nádrži vozidla pak může vést k vytváření krystalků parafínů už při venkovních teplotách pod −8 °C a jedno doplnění zimní naftou o filtrovatelnosti do −20 °C provozní spolehlivost nafty pro takto silné mrazy nezabezpečí,“ upozorňuje Václav Loula, šéf stálé komise pro paliva České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu (ČAPPO). Situaci podle něj může rovněž zkomplikovat voda v palivovém systému nebo dlouho neměněný palivový filtr. Právě ten je vhodné před zimou vyměnit. Pokud nafta zamrzne, většinou se neobejdeme bez odborné pomoci. „V servisu vozidlu vymění naftový filtr a vyčistí palivový systém od vypadlých parafínů. Pokud existuje možnost vozidlo odstavit do teplé garáže či haly, je to také řešení. Následně je potřeba přidat aditiva a doplnit nádrž naftou o lepších zimních parametrech,“ dodává Václav Loula.
Na trhu v ČR jsou u některých společností v nabídce prémiové nafty. Jsou speciálně aditivované nebo technologicky upravené, čímž se vylepšuje řada užitných vlastností, jako jsou snadnější studené starty, ochrana proti korozi či mazivost. „Některé prémiové nafty pro zimní období mají i lepší filtrovatelnost, většinou v rozsahu od −26 °C až −30 °C. Výdejní místa bývají zpravidla marketingově označena s doplňujícími informacemi, že se jedná o naftu pro silné mrazy,“ uvádí Václav Loula z ČAPPO. „Podle vývoje teplot může být k dostání i arktická nafta třídy 2 na vybraných čerpacích stanicích, zejména v horských oblastech, nebo pro vybrané, takzvané chráněné zákazníky. Ta má filtrovatelnost až na úrovni −32 °C,“ dodává Loula. Chráněné zákazníky představují vozidla záchranné služby, hasičů, armády, dále nemocnice, které musejí mít naftu pro své dieselové agregáty, nebo i dopravní podniky, jež mohou mít nasmlouvány dodávky arktické nafty pro zajištění provozní spolehlivosti při extrémních mrazech.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.