Únava za volantem vozu je častou příčinou tragických dopravních nehod a proto není divu, že nejnovější modely světoznámých značek mají mnohdy ve své výbavě elektronické asistenty.
Ty mají vypomoct v případě, že se blíží spánek řidiče a v případě potřeby auto do jisté míry zkorigují. S novým výzkumem přišla americká federace automobilových klubů AAA (American Automobile Association), který se zaměřuje právě na únavu řidiče. Věděli jste, že únava za volantem je stejně nebezpečná jako jízda pod vlivem alkoholu?
Výsledky průzkumu pak ukazují, že u řidičů, kteří přišli o dvě až tři hodiny spánku, se další den zvyšuje riziko nehody více než čtyřikrát. To je skoro podobně vysoké riziko, jako je jízda pod vlivem alkoholu s 0,08 promile v krvi. Logicky pak s každou hodinou spánku méně se situace ještě zhoršuje.
„Jedna z pěti smrtelných nehod zahrnuje řidiče, který byl unavený nebo se nedostatečně vyspal předešlou noc,“ říká ředitel instituce AAA pro bezpečnost a výzkum, Jake Nelson. Ještě horším zjištěním je fakt, že jedna třetina amerických řidičů vyjede na silnici dřív, než "naspí" potřebných sedm hodin.
Celá studie se pak zaměřuje na americké silnice, jenže v Evropě to nebude o moc lepší. Nakonec je ale vždy a všechno na řidičích, kteří by měli vědět, jak moc jsou unavení. Únava sice působí na každého jinak, jenže ve výsledku ústí vždy v jedno - mikrospánek. Proto je potřeba vyrážet na cesty vždy odpočatý, nebo si dávat pravidelné přestávky v případě, že na jedné cestě chcete ujet několik stovek kilometrů.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, které na semaforu sice potrápily kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?