Únava za volantem vozu je častou příčinou tragických dopravních nehod a proto není divu, že nejnovější modely světoznámých značek mají mnohdy ve své výbavě elektronické asistenty.
Ty mají vypomoct v případě, že se blíží spánek řidiče a v případě potřeby auto do jisté míry zkorigují. S novým výzkumem přišla americká federace automobilových klubů AAA (American Automobile Association), který se zaměřuje právě na únavu řidiče. Věděli jste, že únava za volantem je stejně nebezpečná jako jízda pod vlivem alkoholu?
Výsledky průzkumu pak ukazují, že u řidičů, kteří přišli o dvě až tři hodiny spánku, se další den zvyšuje riziko nehody více než čtyřikrát. To je skoro podobně vysoké riziko, jako je jízda pod vlivem alkoholu s 0,08 promile v krvi. Logicky pak s každou hodinou spánku méně se situace ještě zhoršuje.
„Jedna z pěti smrtelných nehod zahrnuje řidiče, který byl unavený nebo se nedostatečně vyspal předešlou noc,“ říká ředitel instituce AAA pro bezpečnost a výzkum, Jake Nelson. Ještě horším zjištěním je fakt, že jedna třetina amerických řidičů vyjede na silnici dřív, než "naspí" potřebných sedm hodin.
Celá studie se pak zaměřuje na americké silnice, jenže v Evropě to nebude o moc lepší. Nakonec je ale vždy a všechno na řidičích, kteří by měli vědět, jak moc jsou unavení. Únava sice působí na každého jinak, jenže ve výsledku ústí vždy v jedno - mikrospánek. Proto je potřeba vyrážet na cesty vždy odpočatý, nebo si dávat pravidelné přestávky v případě, že na jedné cestě chcete ujet několik stovek kilometrů.
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?