Únava za volantem vozu je častou příčinou tragických dopravních nehod a proto není divu, že nejnovější modely světoznámých značek mají mnohdy ve své výbavě elektronické asistenty.
Ty mají vypomoct v případě, že se blíží spánek řidiče a v případě potřeby auto do jisté míry zkorigují. S novým výzkumem přišla americká federace automobilových klubů AAA (American Automobile Association), který se zaměřuje právě na únavu řidiče. Věděli jste, že únava za volantem je stejně nebezpečná jako jízda pod vlivem alkoholu?
Výsledky průzkumu pak ukazují, že u řidičů, kteří přišli o dvě až tři hodiny spánku, se další den zvyšuje riziko nehody více než čtyřikrát. To je skoro podobně vysoké riziko, jako je jízda pod vlivem alkoholu s 0,08 promile v krvi. Logicky pak s každou hodinou spánku méně se situace ještě zhoršuje.
„Jedna z pěti smrtelných nehod zahrnuje řidiče, který byl unavený nebo se nedostatečně vyspal předešlou noc,“ říká ředitel instituce AAA pro bezpečnost a výzkum, Jake Nelson. Ještě horším zjištěním je fakt, že jedna třetina amerických řidičů vyjede na silnici dřív, než "naspí" potřebných sedm hodin.
Celá studie se pak zaměřuje na americké silnice, jenže v Evropě to nebude o moc lepší. Nakonec je ale vždy a všechno na řidičích, kteří by měli vědět, jak moc jsou unavení. Únava sice působí na každého jinak, jenže ve výsledku ústí vždy v jedno - mikrospánek. Proto je potřeba vyrážet na cesty vždy odpočatý, nebo si dávat pravidelné přestávky v případě, že na jedné cestě chcete ujet několik stovek kilometrů.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?