Únava za volantem vozu je častou příčinou tragických dopravních nehod a proto není divu, že nejnovější modely světoznámých značek mají mnohdy ve své výbavě elektronické asistenty.
Ty mají vypomoct v případě, že se blíží spánek řidiče a v případě potřeby auto do jisté míry zkorigují. S novým výzkumem přišla americká federace automobilových klubů AAA (American Automobile Association), který se zaměřuje právě na únavu řidiče. Věděli jste, že únava za volantem je stejně nebezpečná jako jízda pod vlivem alkoholu?
Výsledky průzkumu pak ukazují, že u řidičů, kteří přišli o dvě až tři hodiny spánku, se další den zvyšuje riziko nehody více než čtyřikrát. To je skoro podobně vysoké riziko, jako je jízda pod vlivem alkoholu s 0,08 promile v krvi. Logicky pak s každou hodinou spánku méně se situace ještě zhoršuje.
„Jedna z pěti smrtelných nehod zahrnuje řidiče, který byl unavený nebo se nedostatečně vyspal předešlou noc,“ říká ředitel instituce AAA pro bezpečnost a výzkum, Jake Nelson. Ještě horším zjištěním je fakt, že jedna třetina amerických řidičů vyjede na silnici dřív, než "naspí" potřebných sedm hodin.
Celá studie se pak zaměřuje na americké silnice, jenže v Evropě to nebude o moc lepší. Nakonec je ale vždy a všechno na řidičích, kteří by měli vědět, jak moc jsou unavení. Únava sice působí na každého jinak, jenže ve výsledku ústí vždy v jedno - mikrospánek. Proto je potřeba vyrážet na cesty vždy odpočatý, nebo si dávat pravidelné přestávky v případě, že na jedné cestě chcete ujet několik stovek kilometrů.
Po delší době se podíváme na zoubek atraktivní ojetině, avšak v tomto konkrétním případě se spíše jedná o zánovní auto, než vyloženě ojetinu. Má najeto lehce přes 7 tisíc kilometrů, je z roku 2021 a největší výhoda je, že proti ceně nové plug-in hybridní Q5 stojí tato přibližně o milion méně. Dnešní recenze zjistí, jak se s touto Q5 jezdí a pro koho bude skvělou volbou.
Před třemi měsíci se společnost AURES Holdings rozhodla po 76 letech transformovat tradiční značku Mototechna do nové podoby. V Praze v ulici Kolbenova otevřela první polistopadovou samostatnou pobočku a značce dala nejen novou podobu loga, ale výrazně posunula na novou úroveň nabídku aut i služeb. To se ukázalo jako dobrý tah, protože tím zacílila na náročnější klientelu. Potvrzuje to i rostoucí NPS (hodnocení úrovně služeb od zákazníků) a vysoké hodnocení na Googlu. Doposud byla Mototechna součástí nabídky všech poboček AURES Holdings v Česku a na Slovensku. Do tří let plánuje Mototechna rozšířit nabídku na 2 000 aut a otevřít další pobočky nejen v České republice, ale i na Slovensku a v Polsku.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?