Dokážete si dnes představit, že byste jezdili denně v 87 starém voze? Jsou tací, kteří ano. A jsou tací, kteří to opravdu zakusí.
Jonathan Klinger se rozhodl, že opráší Ford A z roku 1930 a vydá se s ním na cestu. Tedy ne na jednu, ale že ho po dobu jednoho roku bude užívat namísto svého obvyklého vozu.
Ford A byl jeden z vozů, které motorizovaly Spojené státy. Šlo o nástupce slavné "plechové Lízinky" alias Fordu T. Model T znamenal naprostou revoluci, s tím už Ford A nemohl počítat, přesto se ho za čtyři roky výroby prodalo pět milionů. S tím ani dnes nemůže naprostá většina značek vůbec počítat.
Ford A je dlouhý 4,2 metru a pod kapotou má z dnešního pohledu nezvyklý čtyřválec o objemu 3,3 litru. Jeho výkon je 40 koní. Převodovka má tři stupně. Hmotnost přitom činí rovnou tunu, takže lze očekávat, že do pohybu se tomuto stroji chtít moc nebude.
Klinger vůz získal od staršího páru. Vůz nebyl nikdy plně generálkovaný, ale na druhou stranu, není ani v původním stavu, spotřební komponenty jako brzdy jsou přirozeně měněny a výměny se dočkaly i některé další díly. Zkrátka, vůz není ve stavu, v jakém sjel z linky, ale je technicky udržovaný.
Majitel svůj vůz nijak nešetří. Několikrát se s ním vydal i na návštěvu za rodinou, která bydlí 650 kilometrů daleko. Klingerovi se sice podařilo ze staříčka vytáhnout rychlost i 100 km/h, nejlépe se ale motor cítí, když není hnán přes 80 km/h.
Slasti i strasti nadšeného muže je možné sledovat na jeho webu zde. Odtud pocházejí také použité fotografie.
Dokážete si představit rok zahodit své moderní auto a místo toho sednout třeba do takové Hadimršky nebo Cililinku? Nebo raději do prezidentského Superbu?
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?