Víte, jak správně držet volant? Většina řidičů to porušuje

Jaguar XF 3.0 V6 S AWD
Jaguar XF 3.0 V6 S AWD, foto: Roman Havlín
ar5 22. srpna 2016 10:20
Sdílej:

Víte, jak správně sedět za volantem? Většina řidičů odpoví, že ano. Jenže leckdy to na silnicích vypadá přesně naopak. Povíme vám, jakou máte zvolit správnou polohu za volantem, a co je naopak velmi nebezpečné.

Pro správné, pohodlné a hlavně bezpečné ovládání auta je velmi důležité, jak řidič za volantem sedí. Z hlediska bezpečnosti je to ale stejně důležité i pro spolujezdce a ostatní cestující ve voze. Za naprosto samozřejmé dnes považujeme poutání dětí do bezpečnostních dětských sedaček, přitom mnoho dospělých zásady správného sezení v autě nedodržuje. Pokud však dojde k nehodě, způsobí si špatným sezením v autě zbytečná vážná zranění, která mohou končit i smrtí.

Každý řidič by měl při hledání správné polohy za volantem postupovat následujícím způsobem: „Opěradlo nastavte do téměř svislé polohy. Podélně pak sedačku seřiďte tak, abyste při sešlápnutí pedálu spojky měli nohu stále mírně pokrčenou v koleni,“ říká k celé problematice Pavel Foltýn z autobazaru Auto ESA.

Podstatnou částí bezpečné jízdy je i správná funkce zádržných bezpečnostních systémů vozidla. K nim patří bezpečnostní pásy a airbagy, jenže stačí, aby řidič nebo spolujezdec seděl špatně a rázem se může stát velká katastrofa. Pokud má například řidič příliš položené opěradlo a sedí vykloněný doprostřed vozu s tím, že drží volant pouze nahoře jednou rukou, nemůže nejen bezpečně ovládat své auto, ale zároveň se nemůže spolehnout na správnou funkci pásů a airbagu.

„Vzdálenost hrudníku od volantu by měla být okolo 25 centimetrů, jen tak lze zajistit naprosto správnou funkci airbagu, který je dnes standardní výbavou vozů,“ připomíná Foltýn. Dále však říká: „Ruce na volantu by neměly být natažené, ale jen mírně pokrčené.“ Dřívější doporučení, že se má sedět co nejdál od volantu, už u moderních vozů s airbagy rozhodně neplatí.

Cestující ve voze by si měli také správně nastavit výšku horního uchycení bezpečnostního pásu, pokud je vůz vybaven výškově stavitelným pásem. Pás by měl volně přecházet přes rameno a nemálo důležité je také správné nastavení opěrky hlavy. Ta funguje především jako ochrana krční páteře při případném nárazu zezadu.

Vůbec nejhorším prohřeškem při jízdě je častý nešvar v podobě odložení noh spolujezdce na přístrojovou desku. „Pokud by při takové situaci došlo k nehodě, riskují cestující velice vážná poranění, případně i usmrcení,“ varuje Foltýn. „Při nehodě totiž airbag zasáhne nohy, které mohutnou silou vymrští proti tělu a hlavě dotyčné osoby. Taková zranění pak bývají devastující,“ dodává.

Témata:
Stalo se
Novinky
Zřejmě nejde o aprílový žert: Yugo má být znovu postaveno pod srbsko-německým vedením. Autorem návrhu je srbský designér Darko Marčeta. Počáteční návrhy ukazují vůz s klasickými prvky Yugo v moderním stylu.

Legenda se vrací: Yugo chystá velký comeback?

V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.

Novinky ze světa EV
BMW Vision Driving Experience (VDX)

BMW VDX: Elektrická bestie s více než 1 000 koňmi se už testuje? +VIDEO

BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.

Novinky ze světa EV
Kia EV4 (2025)

První FOTO nové Kia EV4: Plně elektrické EV přichází jako sedan a kombi

Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).

Novinky ze světa EV
Vytuněná Tesla model Y od CarLab

Tesla model Y Juniper v dravé úpravě. Asi nejhezčí verze vůbec

Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?