Víte, jak správně sedět za volantem? Většina řidičů odpoví, že ano. Jenže leckdy to na silnicích vypadá přesně naopak. Povíme vám, jakou máte zvolit správnou polohu za volantem, a co je naopak velmi nebezpečné.
Pro správné, pohodlné a hlavně bezpečné ovládání auta je velmi důležité, jak řidič za volantem sedí. Z hlediska bezpečnosti je to ale stejně důležité i pro spolujezdce a ostatní cestující ve voze. Za naprosto samozřejmé dnes považujeme poutání dětí do bezpečnostních dětských sedaček, přitom mnoho dospělých zásady správného sezení v autě nedodržuje. Pokud však dojde k nehodě, způsobí si špatným sezením v autě zbytečná vážná zranění, která mohou končit i smrtí.
Každý řidič by měl při hledání správné polohy za volantem postupovat následujícím způsobem: „Opěradlo nastavte do téměř svislé polohy. Podélně pak sedačku seřiďte tak, abyste při sešlápnutí pedálu spojky měli nohu stále mírně pokrčenou v koleni,“ říká k celé problematice Pavel Foltýn z autobazaru Auto ESA.
Podstatnou částí bezpečné jízdy je i správná funkce zádržných bezpečnostních systémů vozidla. K nim patří bezpečnostní pásy a airbagy, jenže stačí, aby řidič nebo spolujezdec seděl špatně a rázem se může stát velká katastrofa. Pokud má například řidič příliš položené opěradlo a sedí vykloněný doprostřed vozu s tím, že drží volant pouze nahoře jednou rukou, nemůže nejen bezpečně ovládat své auto, ale zároveň se nemůže spolehnout na správnou funkci pásů a airbagu.
„Vzdálenost hrudníku od volantu by měla být okolo 25 centimetrů, jen tak lze zajistit naprosto správnou funkci airbagu, který je dnes standardní výbavou vozů,“ připomíná Foltýn. Dále však říká: „Ruce na volantu by neměly být natažené, ale jen mírně pokrčené.“ Dřívější doporučení, že se má sedět co nejdál od volantu, už u moderních vozů s airbagy rozhodně neplatí.
Cestující ve voze by si měli také správně nastavit výšku horního uchycení bezpečnostního pásu, pokud je vůz vybaven výškově stavitelným pásem. Pás by měl volně přecházet přes rameno a nemálo důležité je také správné nastavení opěrky hlavy. Ta funguje především jako ochrana krční páteře při případném nárazu zezadu.
Vůbec nejhorším prohřeškem při jízdě je častý nešvar v podobě odložení noh spolujezdce na přístrojovou desku. „Pokud by při takové situaci došlo k nehodě, riskují cestující velice vážná poranění, případně i usmrcení,“ varuje Foltýn. „Při nehodě totiž airbag zasáhne nohy, které mohutnou silou vymrští proti tělu a hlavě dotyčné osoby. Taková zranění pak bývají devastující,“ dodává.
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?