Nejen britský automobilový trh zažívá v posledních měsících nebývalý rozkvět. Také u nás je k dispozici téměř historický počet modelů napříč všemi kategoriemi, doplněný o mnohé křížence kupé a SUV, hatchbacku a SUV nebo kupé a kabrioletu. Nemluvě o možnosti koupit si vůz na benzín, naftu, elektřinu, CNG, LPG, hybrid a v blízké budoucnosti také s vodíkovým pohonem. Tato rozmanitost se projevuje i na prodejích, vždyť za první pololetí letošního roku se v Česku prodalo rekordních 132 778 nových automobilů, což představuje meziroční nárůst o 17 procent. Slovíčko nejprodávanější pak mezi značkami náleží Škodě, mezi modely pro změnu Octavii. Zpět ale k žebříčku magazínu Auto Express. Ten každým rokem vyhlašuje nejlepší auta v jednotlivých kategoriích za posledních 12 měsíců, a vzhledem k tomu, že jeho tým otestoval 500 pouze nově příchozích vozů na trh (nemluvě o těch dalších), dá se usuzovat, že kvalifikaci na taková prohlášení budou mít redaktoři dostatečnou.
Nejlepší auto roku
Asi málokoho překvapí, že se celkově nejlepším autem uplynulých dvanácti měsíců stal britský zástupce. A protože jich na trh zase tolik nepřišlo, volba logicky padla na Jaguar F-Pace, první SUV v historii značky. Redaktory zaujal už svým designem, který má všechny zajímavé prvky posledních britských koček. To znamená dlouhou kapotu, velkou masku chladiče nebo vytažené blatníky. Neméně zajímavý je podle Britů také interiér s kvalitními materiály i zpracováním, velkou porcí prostoru (kufr má 650 litrů) a pokrokovými multimediálními technologiemi. Jízdní vlastnosti a špičkové motory, z nichž některé spadají do řady Ingenium, asi není třeba zmiňovat. Pro připomenutí přesto uveďme, že u nás je F-Pace nabízen s dvoulitrovým dieselem o výkonu 132 kW (180 k), třílitrovým biturbodieselem o výkonu 221 kW (300 k) a kompresorem přeplňovaným třílitrovým šestiválcem o výkonu 250 kW (340 k) nebo 280 kW (380 k). Základní cena vozu je u nás 1 160 874 korun. Podle Auto Expressu tedy tato kombinace stačí s přehledem na vítězství. Co u Vás?
Městské auto roku
Našince jistě potěší, že titul městského auta roku opět získala Škoda Citigo, a to i navzdory sílící konkurenci. Ve finálové trojici se objevil ještě Hyundai i10 a Opel Karl (v Británii Vauxhall Viva), okřídlený šíp ale zaujal velkým vnitřním prostorem, dobrými jízdními vlastnostmi a především kvalitním zpracováním interiéru. Pod kapotou vozu se objevují litrové tříválce o výkonu 44 kW (60 k) nebo 55 kW (75 k) s manuální i automatickou převodovkou, které sice nemají přeplňování, ale díky jejich točivosti je s nimi na silnici někdy i zábava. V nabídce jsou čtyři stálé a dva akční výbavové stupně, ceny začínají na 197 900 korunách.
Malé auto roku
Také titul nejlepšího malého auta roku byl poměrně jasnou záležitostí, Volkswagen Polo zkrátka nemá co do kvality zpracování, motorů, jízdních vlastností a šířky nabízených verzí adekvátní konkurenci. Vždyť motorová paleta obsahuje vše od atmosférických litrových tříválců, přes přeplňované litrové tříválce TSI, čtyřválcovou dvanáctistovku TSI, tříválcové turbodiesely TDI až po špičkové provedení GTI s přeplňovanou 1.8 TSI o výkonu 141 kW (192 k). K tomu si připočtěte nabídku manuální i dvouspojkové automatické převodovky, několika verzí včetně pseudoterénní Cross a máte vůz, na nějž jsou krátcí i Škoda Fabia a Suzuki Baleno, patřící dle Britů do TOP 3. U nás jsou v nabídce jen vybrané motorové i výbavové verze, ceny startují na 301 900 korunách. I přesto jde pořád o špičku segmentu.
Prémiové malé auto roku
Před lety vzniknuvší subsegment má jen několik málo členů a odhadnou vítěze tak není nic složitého. I přes poměrně rozsáhlé modernizace DS 3 a Fiatu 500 tuto kategorii ovládla třetí generace Mini. Její cena sice patří k vyšším a výbava naopak spíše k průměru, celkový styl, kvalita a moderní technika produktu koncernu BMW ale tyto nedostatky celkem snadno vyváží. Ano, Mini už je díky neustálému růstu spíše „Maxi“ a nově nabízí i pětici dveří, stačí však přesednout do provedení John Cooper Works o výkonu 170 kW (231 k), a hned si připadáte jako v parádní motokáře. Nezaostávají ani další verze se třemi nebo čtyřmi válci, respektive manuální nebo automatickou převodovkou. Kombi Clubman dokonce nabízí i pohon všech kol. K takto široké nabídce ještě přidejte nejnovější multimediální technologie a velké možnosti personalizace. Ceny startují na 423 800 korunách.
Kompaktní rodinné auto roku
To, čemu se u nás říká nižší střední třída, mají v Británii vedené jako kompaktní rodinná auta. A že je z čeho vybírat. Do pořadí se navíc ještě nezapočítává třeba nový Renault Mégane nebo Fiat Tipo. Vítězství získal Opel Astra (v Británii vedený jako Vauxhall) před Mini Clubman a Seatem Leon. Astra překonala své konkurenty téměř ve všech aspektech a nabízí aktuálně nejvyváženější mix vnitřního prostoru, jízdních vlastností, pokrokových technologií a dobré ceny. V nabídce se objevují atmosférická čtrnáctistovka, moderní litrový tříválec s turbodmychadlem i úsporné turbodiesely CDTI, výbava může obsahovat třeba full-LED přední světlomety (jako jediný v segmentu), modul OnStar s Wi-Fi hotspotem a samozřejmě nejnovější provedení infotainmentu. Ceny u nás startují na 329 900 korunách a už základní výbava má téměř všechny důležité prvky.
Rodinné auto roku
Další prostor pro českou hrdost, nejlepším rodinným autem uplynulých dvanácti měsíců je totiž Škoda Superb, která dokázala porazit Mazdu6 a překvapivě také Toyotu Prius. Můžete třikrát hádat, které vlastnosti Britové ocenili nejvíce. Samozřejmě vnitřní prostor v čele se zavazadlovým prostorem o objemu 625 litrů a místem pro kolena zadních cestujících. Deštníky ve dveřích najdete už leda v Rolls-Roycu a za prémiové provedení kabiny by se nemusela stydět ani auta se čtyřmi kruhy nebo trojcípou hvězdou. Jízdně je potřeba vyzdvihnout jistotu, ale zároveň také komfort odpružení. My pouze dodáváme, že je škoda absence atmosférického šestiválce, který supluje dvoulitr TSI o výkonu 206 kW (280 k). Více lidí ale volí ze široké nabídky turbodieselů TDI, kde najdete úspornou verzi GreenLine, dvouspojkový automat i pohon všech kol. Cena od 615 900 korun zní lákavě, množství příplatků (třeba adaptivní tlumiče) ale znamená, že se na ní jen těžko udržíte.
Kombi roku
Se Superbem na věčné časy, aneb part o nejlepší rodinný vůz uplynulých dvanácti měsíců je zcela v režii okřídleného šípu. Kombíkem roku se totiž opět stala česká vlajková loď, překonávající i o něco menší konkurenty Peugeot 308 SW a Seat Leon ST. Znovu je to vnitřní prostor, kterým Superb udivuje, vždyť 660 litrů pro zavazadla nabídne jen málokdo. O prostoru pro nohy již byla řeč, stejně jako o Simply clever detailech. Nabídka pohonných jednotek je stejná jako u liftbacku, a znamená rozmanitost nejen výkonovou, ale i kombinační, myšleno spárování převodovek, motorů a poháněných náprav. Zajímavou volbou pro takto velký automobil je především dvoulitr TDI. Ceny startují na 645 900 korunách, zas a znova je tady ale ta široká paleta lákavých příplatků.
Kompaktní prémiové auto roku
Jinými slovy nejlepší prémiový sedan střední třídy, mezi které v loňském roce po delší odmlce znovu vstoupil Jaguar. Jeho model XE je na rozdíl od X-Typu konkurenceschopný a nechal za sebou třeba BMW řady 3 nebo Lexus IS. Dalo by se polemizovat nad tím, že existují auta úspornější, prostornější nebo levnější, ale za prvé jsme v Británii a za druhé XE nabízí vyvážený mix klíčových vlastností. Lehká platforma s vysokým podílem hliníku je doplněná motory řady Ingenium, což dohromady s pohonem zadních kol tvoří výborné jízdní vlastnosti. Podobně jako F-Pace přitom auto vypadá skvěle uvnitř i zvenku a ačkoliv třeba BMW je o pověstný chloupek lépe postavené, pořád není XE nikde v průměru třídy. Ceny začínají na 1 014 343 korunách.
Prémiové auto roku
Segmentu vyšší střední třídy v posledním roce opět dominoval Mercedes. Příchod nové generace třídy E už trojcípá hvězda potřebovala jako sůl, tím spíš, když jde vlastně o zmenšenou třídu S. To znamená především špičkový palubní i podvozkový komfort (auto má například vzduchové odpružení). Ano, Jaguar XF je sportovnější a Tesla Model S zase o mnoho úspornější, na klidné a dlouhé přejezdy po dálnici ale lepší auto najdete jen těžko. Tím spíš se šestiválcovým turbodieselem a novým devítistupňovým automatem. Většině konkurentů třída E ujíždí i v oblasti palubních technologií a bezpečnostních asistentů, poloautonomní řízení dnes stále umí nabídnout jen málokdo. Motorová nabídka je zatím poměrně chudá, více verzí přijede až s pozdějším termínem. Ceny začínají na 1 254 770 korunách.
Luxusní auto roku
Jestliže třída E ovládla vyšší střední třídu, pak musela o segment výše uspět třída S. Ano, je tu nová řada 7, ano, je tu omlazené Bentley Mulsanne a ano, můžete si také koupit prodloužený Range Rover. Mercedes třídy S je ale ve všech ohledech o kousek lepší. Lépe zpracovaný interiér z prémiovějších materiálů nabídne leda Rolls-Royce, modely stejné značky pak také jako jediné mohou třídu S porazit v otázce komfortu. Standardem je totiž vzduchové odpružení, za příplatek je dostupný také podvozek, jenž svou charakteristiku upravuje prostřednictvím kamer, snímajících vozovku před autem. Výbavu asi zmiňovat nemusíme, nabídka verzí už ale za zmínku stojí. Krátký a dlouhý rozvor, provedení Mercedes-Maybach či dokonce Pullman. Sáhnout můžete i po pancéřované karosérii, z motorů chybí snad jen čistě elektrický pohon. Vrcholem jsou verze AMG S 63 a S 65. Základní cena 2 158 640 korun odpovídá kvalitám vozu, je zajímavé, že pod kapotou „nejlevnějšího eSka“ je diesel-elektrický hybrid.
MPV roku
Podobně jako segment kompaktních rodinných vozů, i mezi MPV proběhlo a ještě stále probíhá takové malé zemětřesení (a to i navzdory rostoucí popularitě SUV a crossoverů). Téměř mezi všemi velikostmi se objevili noví a silní hráči, na podzim se pak čeká příchod třeba nového Scénicu a Grand Scénicu. I přes tento boom ale vítězství získala stálice mezi velkoprostorovými vozy – Citroën Grand C4 Picasso. Ta porazila Ford S-Max i Seat Alhambra. Slovíčko Grand označuje o něco delší karosérii spolu se sedmi sedadly a hlavně mnoha užitečnými prvky v čele s vyklápěcími zadními stolečky nebo sedadly, složitelnými do úplné roviny. Potěší také bohaté prosklení, skvělá multimediální výbava, komfortní podvozek a úsporné motory BlueHDi. Naopak ne každému může sednout avantgardní design. U nás začíná Grand C4 Picasso na 529 900 korunách, v brzké době se ale dá očekávat příchod omlazené verze.
Crossover roku
Aktuálně dost možná nejnabitější část trhu patří „silničním SUV,“ možná lépe křížencům mezi terénním a rodinným autem, případně terénním a městským autem. Za poměrně přijatelné sumy si můžete koupit vše od stylových, ale nepraktických modelů, až po ty hodně praktické, ale designově spíše nudné. Zhruba někde uprostřed se nachází Seat Ateca, vítěz této kategorie. Za sebou nechal Citroën C4 Cactus a Renault Kadjar a asi není těžko odhadnout proč. Základ v Leonu, jenž se stal nejlepším autem roku Auto Expressu v roce 2013, je i po letech velmi velmi dobrý. Ateca k povedeným jízdním vlastnostem přidává také hodně místa uvnitř (až 1604 litrů v zavazadlovém prostoru), pohledný design a prověřené pohonné jednotky. Pravda, základní litrový tříválec TSI si asi koupí spíše méně nároční zákazníci, takové dvoulitrové TDI s pohonem všech kol ale k charakteru vozu sedí dokonale. Překážkou může být vyšší základní cena, u nás aktuálně 523 900 korun. Konkurence to umí za méně, na druhou stranu i s menší porcí výbavy.
Kompaktní SUV roku
Jaguar F-Pace už jsme tu dneska jednou měli, ale protože je podle Auto Expressu tím nejlepším vozem na trhu, dalo se očekávat, že vyhraje i jednu z dílčích kategorií. Mezi kompaktními SUV, kam bychom ho třeba my úplně neřadili, za sebou nechal Mercedes GLC i Land Rover Discovery Sport a platí to stejné, co na začátku. F-Pace je pohledný, velký, kvalitně postavení a výborně jezdí. Jak by řekl klasik, má prostě na své straně všechna P. Navíc si v jeho nabídce vybere každý, od úsporněji smýšlejících rodin, až po nadšené řidiče, kterým nebude vadit vyšší spotřeba paliva a zároveň také vyšší cena.
Velké SUV roku
Návrat krále, tak by se dal označit příchod druhé generace Volva XC90. První vydání bylo jedním z nejlepších aut své kategorie po dlouhá léta, ačkoliv nejezdilo nejlépe a nemělo tu nejlepší multimediální výbavu, dokázalo své soky předčít bezpečností, prostorností a celkovým komfortem. Nástupce v tomto trendu pokračuje, jen logicky přidává nejmodernější prvky. Mezi ně patří LEDky denního svícení ve tvaru Thorova kladiva, středová konzole tvořená prakticky jen multimediálním systémem nebo bezpečnostní systémy, detekující téměř všechno včetně losů. Tady Švédové ukazují konkurenci záda. A stejné je to v celkovém stylu exteriéru i interiéru, jehož materiály a zpracování si nezadají s luxusními limuzínami. Zapomenout nejde ani na superluxusní provedení Excellence za více než 3 miliony korun. Pohonné jednotky z řady Drive-E už mají sice maximálně čtyři válce, což je u takto velkého modelu možná škoda, jsou ale silné a úsporné zároveň. Chybět pochopitelně nemůže ani plug-in hybrid. Pořizovací cena vozu, jenž za sebou nechal Audi Q7 a Kiu Sorento, je nejméně 1 349 800 korun.
Pickup roku
Další část trhu, jež zažila v posledních měsících silné zemětřesení, má i pro nový rok stejného vládce. Mitsubishi L200 dokázalo porazit Ford Ranger i Nissan NP300 Navara, a to vyváženou kombinací robustnosti a prvků ze světa osobních aut. Dle Britů je L200 svými jízdními vlastnostmi dokonce segmentu běžných osobních automobilů úplně nejblíže. Výbava zároveň může obsahovat prvky jako satelitní navigace, digitální příjem rozhlasového signálu nebo bezklíčkový přístup do vozu. Na druhé straně stojí nosnost až 1050 kilogramů a tažná kapacita až 3100 kilogramů. K dispozici jsou provedení Club Cab a Double Cab, pod kapotou jsou dvě verze vznětového čtyřválce 2.4 DI-D s permanentním pohonem všech čtyř kol. Ceny vzhledově povedeného modelu začínají na 677 350 korunách s DPH.
Hot hatch roku
Když se chcete bavit a zároveň odvézt rodinu přes týden do školy, koupíte si sportovní hatchback. Především pak ten, vycházející ze standardního modelu nižší střední třídy. A tam je z čeho vybírat, tím spíše v zuřící válce o nejrychlejší kolo na Nordschleife. Nejlepším z nejlepších byl nakonec vyhlášen Ford Focus RS ve své třetí mutaci. Pět dveří, 2.3litrový EcoBoost o výkonu 257 kW (350 k), pohon všech kol a manuální šestistupňová převodovka. Kombinace, která funguje nejen na okreskách, ale i na okruhu a funguje především o něco lépe než v Seatu Leon Cupra a Hondě Civic Type R. Na vývoji podvozku se podílel populární Ken Block a možná i kvůli němu má auto speciální drfitovací režim. Dále je tu spousta trakce, přilnavosti, trakce a zase přilnavosti. Především v režimu RS si možná budete připadat, jako když řídíte opravdové rally auto. Navzdory všem těmto vlastnostem je vůz také docela praktický a hlavně dostupný. 945 900 korun vážně není žádná velká pálka.
Kupé roku
Dříve se říkalo, že je Audi TT autem pro holky, v jistých odstínech dokonce pro bárbíny. Dnes už na německé kupé rozhodně nejde nahlížet jako na holčičí auto nebo ho dokonce přehlížet úplně. Design nemusí sednout každému, kvalita zpracování a příkladné jízdní vlastnosti jsou však neoddiskutovatelnými pozitivy. Základem vozu je modulární platforma MQB, díky níž je TT možná až překvapivě agilní. Za příplatek navíc může mít pohon všech kol, což v této kategorii není vždy obvyklé. Ačkoliv se pod kapotou může objevit i úsporná jednotka TDI ultra, mnohem zajímavější volbou jsou benzínové motory. Především přeplňovaný pětiválec ve vrcholné specifikaci TT RS by stál za několik litrů paliva navíc. K tomu všemu přidejte jednoduchý, ale povedený interiér s minimem tlačítek a mnoha moderními prvky a dostanete zajímavé auto pro každodenní použití, které porazí i Ford Mustang nebo Porsche 911. Jen základní model by mohl stát méně než 1 015 900 korun.
Kabriolet roku
Podruhé se mezi vítězi objevuje Mini, tentokrát v provedení se stahovací plátěnou střechou. To, co platilo u hatchbacku o několik kategorií výše platí beze zbytku také u kabrioletu. Ten je o 100 kilo těžší než hatchback, přidaná váha ale souvisí především s výztuhami karosérie, která je tak až překvapivě tuhá. Zachován zůstal hravý podvozek, potěší také komunikativní řízení. A pokud se zrovna nevydáte řezat zatáčky v provedení JCW, můžete si užívat klidné jízdy s otevřeným nebem nad hlavou. V tomhle ohledu je Mini Cabrio, za nímž skončily Audi A3 Cabrio a Ford Mustang Convertible, dokonalým společníkem. Překážkou může být vyšší cena, vyvážená širokými možnostmi personalizace. Základ mimochodem přijde na 621 400 korun.
Roadster roku
Vážně jste čekali někoho jiného? Mazda MX-5 byla třeba podle nás dokonce žhavým kandidátem na celkové vítězství, nakonec se ale musí spokojit jen s dílčím úspěchem. Za sebou přitom nechala Jaguar F-Type nebo Porsche 718 Boxster. A čím je čtvrtá generace tak výjimečná? Například stokilogramovou dietou oproti předchůdci, atmosférickými motory Skyactiv-G, pohonem zadních kol nebo celkově lehkou konstrukcí karosérie. Všechny tyto ingredience vytváří čistou esenci radosti z jízdy, kde je v danou chvíli jen auto, řidič a silnice, ideálně klikatá. Povedený je také vzhled karosérie i interiéru. A pokud vám úplně nevodní plátěná střecha, složená za sedačkami během několika sekund, pak si stačí počkat na příští rok, kdy se objeví verze RF s pevnou skládací střechou. Klasická „plátěnka“ přijde nyní na nejméně 629 900 korun.
Sportovní auto roku
Další britské auto na vrcholu své třídy, tentokrát je to McLaren 570S mezi sportovními vozy (to kdyby samotné kupé a kabriolety nestačily). Nejlevnější počin silniční divize britské automobilky zaujme už jen tím, že vypadá jako malá P1. Oku lahodící jsou také oranžový lak karosérie a nahoru se otevírající dveře. Zbytek je ale hlavně o technice, 570S je postavená kolem karbonového šasi a pohání ji dvakrát přeplňovaný 3.8litrový šestiválec. Zajímavou volbou je ze strany britského výrobce klasický hydraulický posilovač řízení, podporující cit v řízení i vynikající zpětnou vazbu. Nechybí pochopitelně ani volič jízdních režimů, upravující například tuhost tlumičů. Perličkou je o něco větší kufr než u Porsche 911 Turbo. Cena 570S je v přepočtu nejméně asi 4 544 000 korun. Ano, pořád je to nejdostupnější McLaren (který porazil BMW M2 a Ferrari 488 GTB).
Užitkový vůz roku
Volkswagen za poslední rok omladil prakticky celé své portfolio užitkových vozů. Tím hlavním modelem zůstává i nadále Volkswagen Transporter v již šesté generaci. Podobně jako znamená Mitsubishi L200 výrazný krok pickupů směrem k osobním autům, tak to znamená ve stejném směru pro dodávky také Transporter. Vždyť prvky jako full-LED světlomety, multimediální systém, vestavěná navigace zůstávaly dodávkám dlouho zapovězeny. A pak je tu variabilita verzí. Volit můžete krátkým nebo dlouhým rozvor, zvýšenou střechu a samozřejmě také typy karosérie včetně podvozku pro nástavbu nebo kombi pro převoz cestujících a nákladu. Neméně široká je také paleta motorů, zahrnující především naftové čtyřválce 2.0 TDI. Manuální převodovku lze zaměnit za dvouspojkový automat DSG, zvolit lze také pohon všech kol. Základní cena je momentálně 594 006 korun s DPH, za Transporterem skončily Ford Transit a Volkswagen Caddy.
Zelený vůz roku
Mezi rodinnými vozy to Toyotě Prius nevyšlo, titul zeleného auta roku si ale ujít nenechala. A naprosto právem, i když se v cenících vyskytují vozy jako BMW i3 nebo Kia Niro. Prius je totiž symbolem všech hybridů, což dokazuje také prodej její již čtvrté generace. Klíčové charakteristiky jsou stále stejné, úsporný provoz, čím dál víc pokrokové pohonné ústrojí a samozřejmě narůstající vnitřní prostor. Ostře řezané tvary se nemusí líbit každému, pravdou ale je, že jsou atraktivnější než u předchůdce. Uvnitř čekejte klasickou divočinu, majitelé Priusů jsou ale na tohle zvyklí. Stále existuje možnost jet pouze na elektrický pohon, přepnutí do kombinovaného režimu je potom prakticky neznatelné. Impozantní je schopnost zrychlení z 0 na asi 50 km/h, kde se ke slovu dostává elektrický motor. Ceny liftbacku začínají na 744 900 korunách, což na použitou techniku není až tak zlé číslo. Stejně ale půjde na našem trhu o spíše okrajový model.
Ačkoliv se ne vždy dá s výběrem redaktorů Auto Expressu souhlasit, globálně jde určitě říct, že všechna jimi vybraná auta se řadí mezi ta lepší ve svém segmentu. Více diskutabilní jsou mnohdy druhá a třetí volba, určitě by každého z nás napadlo mnoho více lepších velkých SUV než Kia Sorento. Co může našince potěšit, to je přítomnost hned tří Škodovek v hlavní volbě a jedné ve volbě vedlejší. Celkový titul pak bez překvapení získal britský Jaguar. Tady to asi nemohlo dopadnout jinak, stejně jako u nás by obdobnou anketu vždy vyhrála Škoda.