Český řidič jako drzý a arogantní blb? Hoď kamenem, kdos bez viny!

Dálnice D1
Dálnice D1, foto: Archiv AutoRoad.cz
AutoRoad.cz 23. února 2017 08:45
Sdílej:

ZAMYŠLENÍ PETRA LAIERMANA - Pojďme popřemýšlet nad současným stavem mezilidských vztahů v dopravním provozu.

Ponechme protentokrát stranou nelichotivou statistiku dopravních nehod a ohlédněme se za děním na silnicích z pohledu jejích nepsaných pravidel.

Automobilový průmysl je jedním z nejrychleji se rozvíjejících odvětví lidské činnosti a tak po zásluze na sebe strhává vlnu zájmu široké veřejnosti. Jednání aktivně působících účastníků upravuje zákon, který vymezuje pohyb po komunikaci a její těsné blízkosti do stavu bezpečného provozu. Vzájemné vztahy však v praxi zachází mnohem dále, než-li nám stanovuje litera zákona. Pátrat po důvodech mnohdy velmi negativních až nebezpečných projevů některých řidičů vůči ostatním účastníkům provozu bych ponechal na úplně jiné téma, avšak v některých zvláště vyhrocených případech nutí taková jednání ostatní k zamyšlení.

Siláckým sobectvím demonstrované chování zanechává pachuť hořkosti nad jinak pohodovým a přiznejme si na rovinu i radostným pocitem z jízdy a někdy je schopno vzniklou situaci vygradovat až k agresivní odezvě. Jelikož současný zrychlený způsob života klade na člověka vysoké psychické nároky, může mnohdy dojít k eskalaci nahromaděné zloby, která pak bez větších zábran vyústí i k fyzické konfrontaci účastníků. To všechno jsou však události, bez kterých bychom se my řidiči jistě rádi obešli a spíše si vyšli vstříc projevy tolerance, jako například při "vyrobené" chybě motoristického kolegy v rámci jeho evidentní neznalosti projížděného místa při návštěvě jiného kraje, nebo rovnou cizí země.

Zcela jinou kategorií jsou řidiči, jimž vozovka slouží k ukázce naopak dravého způsobu jízdy, při níž jsou ostatní vozidla právě se nacházející v daném úseku, odkázána do role spíše překážkových kuželů určených k rychlému předjetí v rámci takto pojaté soukromé rychlostní zkoušky. V tomto místě bych rád připomenul, že ačkoliv jsou nynější vozy svou pokročilou konstrukcí podvozku, náprav, motorové výbavy a také daného luxusu odpružení, sedadel a ostatního tlumícího materiálu použitého v interiéru prioritně určeny k vytváření cestovní pohody, jsou však zároveň svým přenosem informací směrem k vlastnímu řidičovu vnímání v jejím přímém protikladu.

Chci tím říci, že dnešní moderní automobil zejména svými prvky doplňkové konstrukce záměrně utlumuje venkovní podněty z jízdy a to dokonce ve velmi významné míře. Tím vytváří subjektivní iluzi stále sebejisté nadvlády nad řízením a bezpečném kontaktu s vozovkou až na hranici fyzikálních zákonů, která se posléze stává velmi křehkou. K překročení v rámci její únosnosti pak dojde zcela bez výstrahy a v momentě rozehraje očividně obtížně zvladatelnou situaci.

Samozřejmě bychom mohli tuto diskuzi rozvinout o nešvary dalších, řekněme, nepříliš disciplinovaných účastníků silničního provozu, jakými bezesporu jsou řidiči kamionů, cyklisté, motorkáři a někdy bohužel i neukáznění chodci, nicméně jsem chtěl svou úvahou pouze v krátkosti přispět nám všem, tedy i těm k nimž musíme na svých cestách být více ostražití, abychom k sobě nalezli více kolegiálních sympatíí vedoucích k vzájemným projevům gentlemanství.

Buďme k sobě více obezřetní a tolerantní ve vztazích na našich silnicích. Vždyť je to přeci tak krásný pocit, zavřít za sebou dveře svého věrného kolového přítele po náročném dni a vejít domů mezi své blízké v tak podobně dobrém psychickém a fyzickém rozpoložení a zdraví, v jakém jsme je ráno při odjezdu opouštěli.

Stalo se
Testy aut
Toyota ProAce Verso

Test ojetiny: Toyota ProAce Verso VIP – univerzální praktik s bohatou výbavou

Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?

Novinky ze světa EV
Koncept vozu Tesla Model 3+

Tesla vytře evropským automobilkám zrak. Představí Model 3+ s dojezdem až 800 km

Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.

Testy aut
DS 7 PHEV 300 AWD Edition France

DS 7 PHEV 300 AWD Edition France – šmrncovní plug-in hybrid za zvýhodněnou cenu

Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?