ZAMYŠLENÍ PETRA LAIERMANA - Pojďme popřemýšlet nad současným stavem mezilidských vztahů v dopravním provozu.
Ponechme protentokrát stranou nelichotivou statistiku dopravních nehod a ohlédněme se za děním na silnicích z pohledu jejích nepsaných pravidel.
Automobilový průmysl je jedním z nejrychleji se rozvíjejících odvětví lidské činnosti a tak po zásluze na sebe strhává vlnu zájmu široké veřejnosti. Jednání aktivně působících účastníků upravuje zákon, který vymezuje pohyb po komunikaci a její těsné blízkosti do stavu bezpečného provozu. Vzájemné vztahy však v praxi zachází mnohem dále, než-li nám stanovuje litera zákona. Pátrat po důvodech mnohdy velmi negativních až nebezpečných projevů některých řidičů vůči ostatním účastníkům provozu bych ponechal na úplně jiné téma, avšak v některých zvláště vyhrocených případech nutí taková jednání ostatní k zamyšlení.
Siláckým sobectvím demonstrované chování zanechává pachuť hořkosti nad jinak pohodovým a přiznejme si na rovinu i radostným pocitem z jízdy a někdy je schopno vzniklou situaci vygradovat až k agresivní odezvě. Jelikož současný zrychlený způsob života klade na člověka vysoké psychické nároky, může mnohdy dojít k eskalaci nahromaděné zloby, která pak bez větších zábran vyústí i k fyzické konfrontaci účastníků. To všechno jsou však události, bez kterých bychom se my řidiči jistě rádi obešli a spíše si vyšli vstříc projevy tolerance, jako například při "vyrobené" chybě motoristického kolegy v rámci jeho evidentní neznalosti projížděného místa při návštěvě jiného kraje, nebo rovnou cizí země.
Zcela jinou kategorií jsou řidiči, jimž vozovka slouží k ukázce naopak dravého způsobu jízdy, při níž jsou ostatní vozidla právě se nacházející v daném úseku, odkázána do role spíše překážkových kuželů určených k rychlému předjetí v rámci takto pojaté soukromé rychlostní zkoušky. V tomto místě bych rád připomenul, že ačkoliv jsou nynější vozy svou pokročilou konstrukcí podvozku, náprav, motorové výbavy a také daného luxusu odpružení, sedadel a ostatního tlumícího materiálu použitého v interiéru prioritně určeny k vytváření cestovní pohody, jsou však zároveň svým přenosem informací směrem k vlastnímu řidičovu vnímání v jejím přímém protikladu.
Chci tím říci, že dnešní moderní automobil zejména svými prvky doplňkové konstrukce záměrně utlumuje venkovní podněty z jízdy a to dokonce ve velmi významné míře. Tím vytváří subjektivní iluzi stále sebejisté nadvlády nad řízením a bezpečném kontaktu s vozovkou až na hranici fyzikálních zákonů, která se posléze stává velmi křehkou. K překročení v rámci její únosnosti pak dojde zcela bez výstrahy a v momentě rozehraje očividně obtížně zvladatelnou situaci.
Samozřejmě bychom mohli tuto diskuzi rozvinout o nešvary dalších, řekněme, nepříliš disciplinovaných účastníků silničního provozu, jakými bezesporu jsou řidiči kamionů, cyklisté, motorkáři a někdy bohužel i neukáznění chodci, nicméně jsem chtěl svou úvahou pouze v krátkosti přispět nám všem, tedy i těm k nimž musíme na svých cestách být více ostražití, abychom k sobě nalezli více kolegiálních sympatíí vedoucích k vzájemným projevům gentlemanství.
Buďme k sobě více obezřetní a tolerantní ve vztazích na našich silnicích. Vždyť je to přeci tak krásný pocit, zavřít za sebou dveře svého věrného kolového přítele po náročném dni a vejít domů mezi své blízké v tak podobně dobrém psychickém a fyzickém rozpoložení a zdraví, v jakém jsme je ráno při odjezdu opouštěli.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?