Český řidič jako drzý a arogantní blb? Hoď kamenem, kdos bez viny!

Dálnice D1
Dálnice D1, foto: Archiv AutoRoad.cz
AutoRoad.cz 23. února 2017 08:45
Sdílej:

ZAMYŠLENÍ PETRA LAIERMANA - Pojďme popřemýšlet nad současným stavem mezilidských vztahů v dopravním provozu.

Ponechme protentokrát stranou nelichotivou statistiku dopravních nehod a ohlédněme se za děním na silnicích z pohledu jejích nepsaných pravidel.

Automobilový průmysl je jedním z nejrychleji se rozvíjejících odvětví lidské činnosti a tak po zásluze na sebe strhává vlnu zájmu široké veřejnosti. Jednání aktivně působících účastníků upravuje zákon, který vymezuje pohyb po komunikaci a její těsné blízkosti do stavu bezpečného provozu. Vzájemné vztahy však v praxi zachází mnohem dále, než-li nám stanovuje litera zákona. Pátrat po důvodech mnohdy velmi negativních až nebezpečných projevů některých řidičů vůči ostatním účastníkům provozu bych ponechal na úplně jiné téma, avšak v některých zvláště vyhrocených případech nutí taková jednání ostatní k zamyšlení.

Siláckým sobectvím demonstrované chování zanechává pachuť hořkosti nad jinak pohodovým a přiznejme si na rovinu i radostným pocitem z jízdy a někdy je schopno vzniklou situaci vygradovat až k agresivní odezvě. Jelikož současný zrychlený způsob života klade na člověka vysoké psychické nároky, může mnohdy dojít k eskalaci nahromaděné zloby, která pak bez větších zábran vyústí i k fyzické konfrontaci účastníků. To všechno jsou však události, bez kterých bychom se my řidiči jistě rádi obešli a spíše si vyšli vstříc projevy tolerance, jako například při "vyrobené" chybě motoristického kolegy v rámci jeho evidentní neznalosti projížděného místa při návštěvě jiného kraje, nebo rovnou cizí země.

Zcela jinou kategorií jsou řidiči, jimž vozovka slouží k ukázce naopak dravého způsobu jízdy, při níž jsou ostatní vozidla právě se nacházející v daném úseku, odkázána do role spíše překážkových kuželů určených k rychlému předjetí v rámci takto pojaté soukromé rychlostní zkoušky. V tomto místě bych rád připomenul, že ačkoliv jsou nynější vozy svou pokročilou konstrukcí podvozku, náprav, motorové výbavy a také daného luxusu odpružení, sedadel a ostatního tlumícího materiálu použitého v interiéru prioritně určeny k vytváření cestovní pohody, jsou však zároveň svým přenosem informací směrem k vlastnímu řidičovu vnímání v jejím přímém protikladu.

Chci tím říci, že dnešní moderní automobil zejména svými prvky doplňkové konstrukce záměrně utlumuje venkovní podněty z jízdy a to dokonce ve velmi významné míře. Tím vytváří subjektivní iluzi stále sebejisté nadvlády nad řízením a bezpečném kontaktu s vozovkou až na hranici fyzikálních zákonů, která se posléze stává velmi křehkou. K překročení v rámci její únosnosti pak dojde zcela bez výstrahy a v momentě rozehraje očividně obtížně zvladatelnou situaci.

Samozřejmě bychom mohli tuto diskuzi rozvinout o nešvary dalších, řekněme, nepříliš disciplinovaných účastníků silničního provozu, jakými bezesporu jsou řidiči kamionů, cyklisté, motorkáři a někdy bohužel i neukáznění chodci, nicméně jsem chtěl svou úvahou pouze v krátkosti přispět nám všem, tedy i těm k nimž musíme na svých cestách být více ostražití, abychom k sobě nalezli více kolegiálních sympatíí vedoucích k vzájemným projevům gentlemanství.

Buďme k sobě více obezřetní a tolerantní ve vztazích na našich silnicích. Vždyť je to přeci tak krásný pocit, zavřít za sebou dveře svého věrného kolového přítele po náročném dni a vejít domů mezi své blízké v tak podobně dobrém psychickém a fyzickém rozpoložení a zdraví, v jakém jsme je ráno při odjezdu opouštěli.

Stalo se
Novinky
Zřejmě nejde o aprílový žert: Yugo má být znovu postaveno pod srbsko-německým vedením. Autorem návrhu je srbský designér Darko Marčeta. Počáteční návrhy ukazují vůz s klasickými prvky Yugo v moderním stylu.

Legenda se vrací: Yugo chystá velký comeback?

V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.

Novinky ze světa EV
BMW Vision Driving Experience (VDX)

BMW VDX: Elektrická bestie s více než 1 000 koňmi se už testuje? +VIDEO

BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.

Novinky ze světa EV
Kia EV4 (2025)

První FOTO nové Kia EV4: Plně elektrické EV přichází jako sedan a kombi

Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).

Novinky ze světa EV
Vytuněná Tesla model Y od CarLab

Tesla model Y Juniper v dravé úpravě. Asi nejhezčí verze vůbec

Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?