ZAMYŠLENÍ PETRA LAIERMANA - Pojďme popřemýšlet nad současným stavem mezilidských vztahů v dopravním provozu.
Ponechme protentokrát stranou nelichotivou statistiku dopravních nehod a ohlédněme se za děním na silnicích z pohledu jejích nepsaných pravidel.
Automobilový průmysl je jedním z nejrychleji se rozvíjejících odvětví lidské činnosti a tak po zásluze na sebe strhává vlnu zájmu široké veřejnosti. Jednání aktivně působících účastníků upravuje zákon, který vymezuje pohyb po komunikaci a její těsné blízkosti do stavu bezpečného provozu. Vzájemné vztahy však v praxi zachází mnohem dále, než-li nám stanovuje litera zákona. Pátrat po důvodech mnohdy velmi negativních až nebezpečných projevů některých řidičů vůči ostatním účastníkům provozu bych ponechal na úplně jiné téma, avšak v některých zvláště vyhrocených případech nutí taková jednání ostatní k zamyšlení.
Siláckým sobectvím demonstrované chování zanechává pachuť hořkosti nad jinak pohodovým a přiznejme si na rovinu i radostným pocitem z jízdy a někdy je schopno vzniklou situaci vygradovat až k agresivní odezvě. Jelikož současný zrychlený způsob života klade na člověka vysoké psychické nároky, může mnohdy dojít k eskalaci nahromaděné zloby, která pak bez větších zábran vyústí i k fyzické konfrontaci účastníků. To všechno jsou však události, bez kterých bychom se my řidiči jistě rádi obešli a spíše si vyšli vstříc projevy tolerance, jako například při "vyrobené" chybě motoristického kolegy v rámci jeho evidentní neznalosti projížděného místa při návštěvě jiného kraje, nebo rovnou cizí země.
Zcela jinou kategorií jsou řidiči, jimž vozovka slouží k ukázce naopak dravého způsobu jízdy, při níž jsou ostatní vozidla právě se nacházející v daném úseku, odkázána do role spíše překážkových kuželů určených k rychlému předjetí v rámci takto pojaté soukromé rychlostní zkoušky. V tomto místě bych rád připomenul, že ačkoliv jsou nynější vozy svou pokročilou konstrukcí podvozku, náprav, motorové výbavy a také daného luxusu odpružení, sedadel a ostatního tlumícího materiálu použitého v interiéru prioritně určeny k vytváření cestovní pohody, jsou však zároveň svým přenosem informací směrem k vlastnímu řidičovu vnímání v jejím přímém protikladu.
Chci tím říci, že dnešní moderní automobil zejména svými prvky doplňkové konstrukce záměrně utlumuje venkovní podněty z jízdy a to dokonce ve velmi významné míře. Tím vytváří subjektivní iluzi stále sebejisté nadvlády nad řízením a bezpečném kontaktu s vozovkou až na hranici fyzikálních zákonů, která se posléze stává velmi křehkou. K překročení v rámci její únosnosti pak dojde zcela bez výstrahy a v momentě rozehraje očividně obtížně zvladatelnou situaci.
Samozřejmě bychom mohli tuto diskuzi rozvinout o nešvary dalších, řekněme, nepříliš disciplinovaných účastníků silničního provozu, jakými bezesporu jsou řidiči kamionů, cyklisté, motorkáři a někdy bohužel i neukáznění chodci, nicméně jsem chtěl svou úvahou pouze v krátkosti přispět nám všem, tedy i těm k nimž musíme na svých cestách být více ostražití, abychom k sobě nalezli více kolegiálních sympatíí vedoucích k vzájemným projevům gentlemanství.
Buďme k sobě více obezřetní a tolerantní ve vztazích na našich silnicích. Vždyť je to přeci tak krásný pocit, zavřít za sebou dveře svého věrného kolového přítele po náročném dni a vejít domů mezi své blízké v tak podobně dobrém psychickém a fyzickém rozpoložení a zdraví, v jakém jsme je ráno při odjezdu opouštěli.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?