Dosažení tohoto rekordu není u Mazdy ničím novým, která se chlubí dlouhou tradicí 24-hodinových závodů. V posledním 24-hodinovém pokusu, obě Mazdy RX-8 překonaly rekord Mazdy z roku 1991, kterého dosáhli jezdci Bertrand Gachot, Johnny Herbert a Volker Weidler ve 24-hour Le Mans, jednom nejprestižnějších automobilových závodů na světě. V tom roce řídili jezdci vůz Mazda 787B s výkonem 515 kW/700 k a ujeli v průběhu 24 hodin přesně 4,923,2 kilometry při průměrné rychlosti 205,133 km/h. V Papenburgu byly obě Mazdy RX-8 jasně rychlejší.
Sobota 2.10., 12.20 hod. – Inženýr Mazda Motor Europe Shoji Tokuda mávnul zeleným praporkem a zahájil tak 24-hodinovou jízdu, kterou se Mazda RX-8 vydala na cestu do knihy rekordů. Jezdci akcelerovali, zařadili a potom měli jediný úkol – udržet ideální stopu a jet na plný plyn.
Dříve než se spustil hon na rekord, vybrala německá motor sport organizace DMSB tři sériové vozy v belgických Antwerpách a zapečetili jejich motory a převodovky. Všechny kroky pokusu o rekord byly doprovázeny komisary DMSB, aby byly splněny nezbytné podmínky stanovené FIA. Druhý vůz použitý v pokusu o rekord potvrdil svou spolehlivost již při závodech Formula Woman ve Velké Británii. Jediný rozdíl mezi dvěma vozy RX-8, které se postavily na startovací čáru k jednomu z nejrychlejších vytrvalostních pokusů, byl v tom, že sériovým vozům byla přidána bezpečnostní výbava – speciální sedačky s pětibodovými pásy a výztuha kabiny. Mazda RX-8 v kategorii FIA A dostala ještě dodatkovou nádrž a 19“ kola.
Vozy řídilo 15 motoristických novinářů z 11 zemí, kteří završili 24-hodinový test na rychlostním oválu dlouhém 12,3 kilometrů, když zastavovali v boxech pouze k nezbytným zastávkám a výměně řidičů. Kromě těchto zastávek to byla jízda na plný plyn. Pokus o rekord byl podpořen výrobcem pneumatik Kumho a společností Aral, která dodala vysoce-oktanový benzin Aral Ultimate.
Dva vozy Mazda RX-8 kroužily na okruhu konstantní vysokou rychlostí a bez jakékoliv kolize. Nicméně, ne všechno šlo podle plánu. Hodinu po půlnoci začalo silně pršet, ale ani jezdci ani Jurgen Herschel z Kumho nezpanikařili. Herschel snížil tlak v pneumatikách, čímž zlepšil jejich schopnost klást odpor při případném aquaplaningu. Navzdory hodinovému dešti udržely oba vozy vysokou rychlost.
Neděle 3.10., 12.20 hod. – Shoji Tokuda odmávl konec černo-bílým praporkem a poslal vozy do pitu. Oba dva vozy dohromady dosáhly celkem 40 mezinárodních rekordů. Motor Mazdy RX-8 – RENESIS – jediný sériově vyráběný rotační motor, tak prošel svým vytrvalostním testem na výbornou. Mise byla splněna.
Foto a tisková zpráva Auto Palace Group