Počasí chystá v nejbližších dnech pro motoristy nemilé překvapení. Noční teploty mohou spadnout až pod 10 stupňů pod nulou. Víte, co vše se může vašemu autu v takových mrazech přihodit, na to jsme se zeptali odborníka z Auto ESA Tomáše Svobody.
Motor
Pokud má někdo v autě slabší nemrznoucí směs, nebo jí nemá vůbec, může při takto nízkých teplotách prasknout chladič, v horším případě i blok motoru. „S mrazem také souvisí nefunkčnost stěračů, roztržení nádobky na vodu do ostřikovačů a podobně," říká Tomáš Svoboda z autocentra Auto ESA.
Baterie
Pokud je baterie nová, měla by i takto silné mrazy vydržet. Může se ale stát, že bude startér zmrzlý, čímž bude baterie více namáhána a vozidlo může mít problém s nastartováním. V minus dvaceti budou mít problémy hlavně staré baterie. Je proto dobré zkontrolovat vodu a nechat baterii nabít.
"Zamrzlá" nafta
Problém s palivem v dvacetistupňových mrazech mohou mít hlavně naftové motory, protože u nafty dochází spolu s mrazem k jejímu rosolovatění. U benzínových motorů je riziko menší. Podle platných českých norem by měla nafta prodávaná na českých čerpacích stanicích vydržet do -20 stupňů. „Pokud budou teploty ještě nižší, je dobré přidávat do nafty nemrznoucí přísady, jakými jsou aditiva. Ty rosolovatění nafty zabraňují," radí Tomáš Svoboda.
RADY NAKONEC
„Pokud se chcete popsaným nepříjemnostem vyhnout a ještě jste auto řádně na mrazy nepřipravili, držte se alespoň následujících bodů," uzavírá Svoboda z Auto ESA.
1. Použijte nemrznoucí směs do motoru a ostřikovačů na teploty -30 °C. je dobré kapalinu v ostřikovačích prostříknout až do ostřikovačů (včetně zadního okna), protože když dolijeme pouze do nádobky, tak v mrazech zamrznou trysky a je to k ničemu.
2. Zkontrolujte starou baterii, případně raději kupte novou. Kontakty baterie namazat vazelínou.
3. Přidejte do paliva (pokud jde o naftu) tzv. aditivum – přípravek proti rosolovatění nafty. Naftu do extrémní zimy koupíte běžně u kvalitních benzinových pump.
4. Při startování v enormně nízkých teplotách jsou všechny kapaliny v autě zmrzlé. Je proto dobré nastartovat auto se sešlápnutým spojkovým pedálem (sníži se odpor tření u zatuhlé převodovky) a po startu nechat motor chvilku běžet na volnoběh. Jsou totiž zmrzlé nejenom kapaliny, ale také veškeré spoje, klouby a podobně.
5. Nejen při vysokých mrazech, ale po celé zimní období se vyplatí mít na autě zimní gumy. pneumatiky
6. Při hodně velkých mrazech může olej houstnout. Aby opravdu plnil svou funkci, musí být už při "zahřívání" motoru dostatečně tekutý. Proto je vhodné používat oleje s nízkou viskozitou. To platí zejména pro vozy, které zůstávají zaparkované venku.
7. Při cestě do hor bychom neměli zapomenout na sněhové řetězy. V některých evropských zemích jejich používání upravuje zákon.
8. Ve voze by neměly chybět škrabka na led, smetáček, hadřík na otření "opocených" oken. Hodí se i rukavice a baterka. Ti nejsvědomitější přibalí i deku. Pozor: rozmrazovač zámků v přihrádce uvnitř zamčeného vozu vám nebude moc platný.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.