Mercedes Benz chápe, že v luxusních třídách velkých vozů již není tolik manévrovacího prostoru jako bývalo. Chce proto zaútočit na třídu menších vozů.
Mercedes nicméně nechce udělat stejnou chybu, jakou udělal Volkswagen, který se věnuje výrobě vozů prakticky všech cenových kategorií. Využije k tomu automobilku Smart, kterou kontroluje a která se právě na výrobu nejmenších vozů zaměřuje.
Smart je nyní značka jediného modelu, mikroauta ForTwo, avšak nebylo tomu tak vždy. Před deseti lety začal rozmach značky, která začala vyrábět kapesní sporťák Smart Roadster, který na trhu dosud postrádá nástupce. Řadu o rok později doplnil malý vůz velikosti Fabie vyráběný spolu s Mitsubishi Colt. Jmenoval se ForFour. Ke všemu se chystalo také maličké SUV pracovně nazvané ForMore.
Finanční situace nicméně nebyla příznivá. Smart se dostal na hranici bankrotu, ze kterého se dostal ořezáním výrobního programu na jediný relativně ziskový projekt, totiž mikrovůz ForTwo. Z SUV ForMore byla dokonce zveřejněna jen skica (na titulním obrázku), ačkoliv prototyp vznikl a byl připraven pro premiéru na autosalonu. Objeven byl ve skladech automobilky až čtyři roky po plánované premiéře. Nyní se však chystá druhý vstup do stejné řeky.
Smart dostal za úkol přebrat výrobu menších vozů, které by si Mercedes Benz přál, avšak jsou příliš malé pro luxusní zaměření značky, přijde proto opět malý vůz o velikosti ForFour i mikroSUV ForMore. Nestane se tak však dříve než v roce 2016. Vše by mělo vycházet z dostatečně flexibilní platformy vyvinuté pro novou generaci mikrovozu ForTwo. Zde je však drobný zádrhel, ForTwo totiž tradičně vozí motor vzadu, pod podlahou kufru. Jsme tak zvědaví, zda se stejně atypická koncepce objeví i u větších zástupců druhu Smart.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?