Už ve čtvrtek by měli řidiči na svých vozech mít namísto letních pneumatik zimní. Novela zákona o silničním provozu z loňského roku však stále trpí několika nedostatky, které poněkud ztěžují práci policistům. Ti však prozatím žádné kontroly nechystají.
„Zákonodárce nevyužil možnosti zpřesnit ustanovení vymezující povinnost výměny letních pneumatik za zimní, přestože řada pojmů může vyvolávat u veřejnosti pochybnosti. V zákoně zůstala definice, podle které je povinností řidiče motorového vozidla, v období od 1. listopadu do 31. března, mít na voze zimní pneumatiky. Toto nařízení však platí pouze v případě, že se na pozemních komunikacích nachází souvislá vrstva sněhu, ledu nebo námraza, nebo lze vzhledem k povětrnostním podmínkám toto předpokládat. Zákon však stále nedefinuje, co je myšleno pod pojmem souvislá vrstva sněhu,“ vysvětlil Pavel Fráňa z advokátní kanceláře Hartmann, Jelínek, Fráňa a partneři.Otázkou proto nadále zůstává, jak bude naplněna povinnost související s předvídáním povětrnostních podmínek. Snadno totiž může nastat situace, kdy meteorologové předpovědí oblačno bez sněhových či dešťových srážek, avšak skutečnost bude od předpovědi odlišná. Z toho vyplývá, že řidič nemohl předpokládat, že se vzhledem k povětrnostním podmínkám na pozemních komunikacích bude nacházet souvislá vrstva sněhu, ledu nebo námraza.„Formulace ustanovení je velmi neurčitá. Je však možné se domnívat, že ani například odvolání se na informace z předpovědí počasí nebude pro policii dostačujícím argumentem. V případě, že se počasí prudce mění a řidič nemá na svém voze zimní pneumatiky, lze v zájmu bezpečnosti silničního provozu a v zájmu předcházení nepříjemnostem s policií doporučit s takovým vozidlem nejezdit,“ doporučil Pavel Fráňa. Pokud však počasí použití zimních pneumatik vyžaduje a řidič navzdory tomu tuto povinnost nedodrží, hrozí pokuta od 1500 do 2500 korun. Zákon nespojuje s porušením této povinnosti sankci v podobě odečtu bodů. Významnou sankcí však může být pro řidiče krácení pojistného, jelikož některé pojišťovny přistoupily k začlenění možnosti krácení pojistného plnění v případě porušení povinnosti výměny pneumatik do pojistných podmínek. „Pokud se řidič domnívá, že mu byla pokuta uložena neoprávněně, může se odvolat. V případném přestupkovém řízení bude možné prokázat, například za použití údajů z meteorologického ústavu, že v místě, kde byla pokuta uložena, vznik souvislé vrstvy sněhu, ledu nebo námrazy nepřicházel v úvahu. Nelze však opomenout riziko, že v případě uznání viny za spáchání přestupku v rámci správního přestupkového řízení mohou vzniknout další náklady související s přestupkovým řízením,“ dodal Pavel Fráňa.
Jak vybrat správně zimní pneumatiky?Při výběru pneumatik se lze řídit výsledky testů i novým štítkem, který informuje o valivém odporu, přilnavosti na mokru a hlučnosti. Od listopadu 2012 je nový štítek povinný ve všech členských státech Evropské unie. Informace musí být uvedeny u všech pneumatik pro osobní, nákladní a lehké nákladní vozy vyrobených od 1. července 2012. Závodní pneumatiky, profesionální terénní a motocyklové pneumatiky nejsou novým evropským nařízením o značení pneumatik dotčeny. Zimní pneumatiky se vyrábějí ze speciálních gumových směsí, které při nízkých teplotách nemrznou. Oproti letním pneumatikám, které při teplotě nižší než sedm stupňů Celsia tvrdnou, jsou tak výrazně odolnější. Zimní pneumatiky si i v mrazivém počasí zachovávají pružnost, elasticitu a přilnavost. Použití zimních pneumatik snižuje riziko nehody až šestinásobně.Zimní pneumatiky bývají označeny symbolem M+S (mud and snow). Toto označení se však používá i pro celoroční pneumatiky. Pneumatiky určené výhradně pro zimní období na sobě ještě mají vyražený symbol sněhové vločky. Takto označené pneumatiky jsou určeny speciálně pro provoz na zasněžených komunikacích. Důležité je i stáří pneumatik – neměly by být starší čtyř let. Pneumatika potom ztrácí pružnost a tím se zvyšuje riziko nehody.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?