Už ve čtvrtek by měli řidiči na svých vozech mít namísto letních pneumatik zimní. Novela zákona o silničním provozu z loňského roku však stále trpí několika nedostatky, které poněkud ztěžují práci policistům. Ti však prozatím žádné kontroly nechystají.
„Zákonodárce nevyužil možnosti zpřesnit ustanovení vymezující povinnost výměny letních pneumatik za zimní, přestože řada pojmů může vyvolávat u veřejnosti pochybnosti. V zákoně zůstala definice, podle které je povinností řidiče motorového vozidla, v období od 1. listopadu do 31. března, mít na voze zimní pneumatiky. Toto nařízení však platí pouze v případě, že se na pozemních komunikacích nachází souvislá vrstva sněhu, ledu nebo námraza, nebo lze vzhledem k povětrnostním podmínkám toto předpokládat. Zákon však stále nedefinuje, co je myšleno pod pojmem souvislá vrstva sněhu,“ vysvětlil Pavel Fráňa z advokátní kanceláře Hartmann, Jelínek, Fráňa a partneři.Otázkou proto nadále zůstává, jak bude naplněna povinnost související s předvídáním povětrnostních podmínek. Snadno totiž může nastat situace, kdy meteorologové předpovědí oblačno bez sněhových či dešťových srážek, avšak skutečnost bude od předpovědi odlišná. Z toho vyplývá, že řidič nemohl předpokládat, že se vzhledem k povětrnostním podmínkám na pozemních komunikacích bude nacházet souvislá vrstva sněhu, ledu nebo námraza.„Formulace ustanovení je velmi neurčitá. Je však možné se domnívat, že ani například odvolání se na informace z předpovědí počasí nebude pro policii dostačujícím argumentem. V případě, že se počasí prudce mění a řidič nemá na svém voze zimní pneumatiky, lze v zájmu bezpečnosti silničního provozu a v zájmu předcházení nepříjemnostem s policií doporučit s takovým vozidlem nejezdit,“ doporučil Pavel Fráňa. Pokud však počasí použití zimních pneumatik vyžaduje a řidič navzdory tomu tuto povinnost nedodrží, hrozí pokuta od 1500 do 2500 korun. Zákon nespojuje s porušením této povinnosti sankci v podobě odečtu bodů. Významnou sankcí však může být pro řidiče krácení pojistného, jelikož některé pojišťovny přistoupily k začlenění možnosti krácení pojistného plnění v případě porušení povinnosti výměny pneumatik do pojistných podmínek. „Pokud se řidič domnívá, že mu byla pokuta uložena neoprávněně, může se odvolat. V případném přestupkovém řízení bude možné prokázat, například za použití údajů z meteorologického ústavu, že v místě, kde byla pokuta uložena, vznik souvislé vrstvy sněhu, ledu nebo námrazy nepřicházel v úvahu. Nelze však opomenout riziko, že v případě uznání viny za spáchání přestupku v rámci správního přestupkového řízení mohou vzniknout další náklady související s přestupkovým řízením,“ dodal Pavel Fráňa.
Jak vybrat správně zimní pneumatiky?Při výběru pneumatik se lze řídit výsledky testů i novým štítkem, který informuje o valivém odporu, přilnavosti na mokru a hlučnosti. Od listopadu 2012 je nový štítek povinný ve všech členských státech Evropské unie. Informace musí být uvedeny u všech pneumatik pro osobní, nákladní a lehké nákladní vozy vyrobených od 1. července 2012. Závodní pneumatiky, profesionální terénní a motocyklové pneumatiky nejsou novým evropským nařízením o značení pneumatik dotčeny. Zimní pneumatiky se vyrábějí ze speciálních gumových směsí, které při nízkých teplotách nemrznou. Oproti letním pneumatikám, které při teplotě nižší než sedm stupňů Celsia tvrdnou, jsou tak výrazně odolnější. Zimní pneumatiky si i v mrazivém počasí zachovávají pružnost, elasticitu a přilnavost. Použití zimních pneumatik snižuje riziko nehody až šestinásobně.Zimní pneumatiky bývají označeny symbolem M+S (mud and snow). Toto označení se však používá i pro celoroční pneumatiky. Pneumatiky určené výhradně pro zimní období na sobě ještě mají vyražený symbol sněhové vločky. Takto označené pneumatiky jsou určeny speciálně pro provoz na zasněžených komunikacích. Důležité je i stáří pneumatik – neměly by být starší čtyř let. Pneumatika potom ztrácí pružnost a tím se zvyšuje riziko nehody.
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).