Nemáte ještě přezuto na zimní? Co vám hrozi?

AutoRoad.cz, 31. října 2012, 01:32 Google+

Už ve čtvrtek by měli řidiči na svých vozech mít namísto letních pneumatik zimní. Novela zákona o silničním provozu z loňského roku však stále trpí několika nedostatky, které poněkud ztěžují práci policistům. Ti však prozatím žádné kontroly nechystají.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Pneumatiky

Pneumatiky | foto: Dataconsult

Sdílejte článek

„Zákonodárce nevyužil možnosti zpřesnit ustanovení vymezující povinnost výměny letních pneumatik za zimní, přestože řada pojmů může vyvolávat u veřejnosti pochybnosti. V zákoně zůstala definice, podle které je povinností řidiče motorového vozidla, v období od 1. listopadu do 31. března, mít na voze zimní pneumatiky. Toto nařízení však platí pouze v případě, že se na pozemních komunikacích nachází souvislá vrstva sněhu, ledu nebo námraza, nebo lze vzhledem k povětrnostním podmínkám toto předpokládat. Zákon však stále nedefinuje, co je myšleno pod pojmem souvislá vrstva sněhu,“ vysvětlil Pavel Fráňa z advokátní kanceláře Hartmann, Jelínek, Fráňa a partneři.

Otázkou proto nadále zůstává, jak bude naplněna povinnost související s předvídáním povětrnostních podmínek. Snadno totiž může nastat situace, kdy meteorologové předpovědí oblačno bez sněhových či dešťových srážek, avšak skutečnost bude od předpovědi odlišná. Z toho vyplývá, že řidič nemohl předpokládat, že se vzhledem k povětrnostním podmínkám na pozemních komunikacích bude nacházet souvislá vrstva sněhu, ledu nebo námraza.

„Formulace ustanovení je velmi neurčitá. Je však možné se domnívat, že ani například odvolání se na informace z předpovědí počasí nebude pro policii dostačujícím argumentem. V případě, že se počasí prudce mění a řidič nemá na svém voze zimní pneumatiky, lze v zájmu bezpečnosti silničního provozu a v zájmu předcházení nepříjemnostem s policií doporučit s takovým vozidlem nejezdit,“ doporučil Pavel Fráňa.

Pokud však počasí použití zimních pneumatik vyžaduje a řidič navzdory tomu tuto povinnost nedodrží, hrozí pokuta od 1500 do 2500 korun. Zákon nespojuje s porušením této povinnosti sankci v podobě odečtu bodů. Významnou sankcí však může být pro řidiče krácení pojistného, jelikož některé pojišťovny přistoupily k začlenění možnosti krácení pojistného plnění v případě porušení povinnosti výměny pneumatik do pojistných podmínek.

„Pokud se řidič domnívá, že mu byla pokuta uložena neoprávněně, může se odvolat. V případném přestupkovém řízení bude možné prokázat, například za použití údajů z meteorologického ústavu, že v místě, kde byla pokuta uložena, vznik souvislé vrstvy sněhu, ledu nebo námrazy nepřicházel v úvahu. Nelze však opomenout riziko, že v případě uznání viny za spáchání přestupku v rámci správního přestupkového řízení mohou vzniknout další náklady související s přestupkovým řízením,“ dodal Pavel Fráňa.


Jak vybrat správně zimní pneumatiky?

Při výběru pneumatik se lze řídit výsledky testů i novým štítkem, který informuje o valivém odporu, přilnavosti na mokru a hlučnosti. Od listopadu 2012 je nový štítek povinný ve všech členských státech Evropské unie. Informace musí být uvedeny u všech pneumatik pro osobní, nákladní a lehké nákladní vozy vyrobených od 1. července 2012. Závodní pneumatiky, profesionální terénní a motocyklové pneumatiky nejsou novým evropským nařízením o značení pneumatik dotčeny.

Zimní pneumatiky se vyrábějí ze speciálních gumových směsí, které při nízkých teplotách nemrznou. Oproti letním pneumatikám, které při teplotě nižší než sedm stupňů Celsia tvrdnou, jsou tak výrazně odolnější. Zimní pneumatiky si i v mrazivém počasí zachovávají pružnost, elasticitu a přilnavost. Použití zimních pneumatik snižuje riziko nehody až šestinásobně.

Zimní pneumatiky bývají označeny symbolem M+S (mud and snow). Toto označení se však používá i pro celoroční pneumatiky. Pneumatiky určené výhradně pro zimní období na sobě ještě mají vyražený symbol sněhové vločky. Takto označené pneumatiky jsou určeny speciálně pro provoz na zasněžených komunikacích. Důležité je i stáří pneumatik – neměly by být starší čtyř let. Pneumatika potom ztrácí pružnost a tím se zvyšuje riziko nehody.

Vytisknout

Diskuze: Nemáte ještě přezuto na zimní? Co vám hrozi?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

MG4 XPOWER

MG4 XPOWER: za bezkonkurenční cenu nabízí 435 koní a "stovku" za 3,8 s

Vodíkové vozy Stellantis

Stellantis rozšiřuje své portfolio vodíkových užitkových vozů

Citroen C5X plug-in hybrid

Citroen C5X MAX plug-in hybrid 225 - francouzský křižník s famózním podvozkem

Lincoln Nautilus a 48 palcová obrazovka

Lincoln Nautilus (2024): Taková obrazovka v autech ještě nebyla. A s podporou CarPlay a Android

Opel Frontera

Nový Opel Frontera bude nejnovějším a plně elektrickým SUV značky

reklama

Doporučujeme

911 Cabrio

Porsche 911 Trinity Motorsport - pro sólového hráče

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud