První model řady Z, automobilky BMW, slaví výročí 25-ti let od uvedení na trh. Oficiální Klub vozů Z1 organizuje speciální akci, která umožní členům klubu návštěvu mnichovské továrny automobilky BMW v pátek 8. června. Ve stejný den pojede spanilá jízda více než sto modelů Z1 k bránám muzea BMW, kde si vozu budou moci prohlédnout i ostatní návštěvníci.
Účastníci spanilé jízdy dostanou možnost prohlédnout si sbírku BMW Group Classic, která není veřejnosti přístupná. Další perličkou pro účastníky bude možnost prohlédnout si továrnu BMW Technik GmbH v Mnichově, kde byl vůz Z1 vyvíjen a následně vyráběn.
Model Z1 byl představen v roce 1987 na frankfurtském autosalónu. Výroba vozu probíhala do roku 1991 v celkovém objemu cca 8000 kusů. Malý roadster byl postaven na základech trojkové řady generace E30. Pod kapotou vozu byl jediný motor, konkrétně řadový šestiválec s objemem 2,5 litru a nejvyšším výkonem 170 koní, vybraný z modelu 325i.
Nejznámějším prvkem modelu Z1 jsou dveře, které se elegantně zasouvají do prahů. Tento charakteristický prvek automobilka na žádném dalším modelu nepoužila.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?