Subaru Impreza by údajně mohlo získat elektrické turbo. Bude to znamenat revoluci v automobilových pohonech?
V dnešní době rozlišujeme mezi turbodmychadly, které jsou poháněny tlakem plynů ve výfuku, a kompresory, které ke své činnosti využívají síly motoru. Do těchto dvou variant se nám pravděpodobně brzy vklíní nová - elektricky poháněné turbo.
Turbodmychadla dovedou zvýšit výkon motoru při zachování slušné spotřeby. Mají však jisté nevýhody. Nutnost roztáčet lopatky výfukovými plyny přeci jenom zvyšuje ztráty a reakce turba také není díky tomuto řešení okamžitá - pro správnou činnost turba je nutné mít nejprve na lopatkách dostatečný tlak.
Oba tyto problémy by mohlo řešit turbodmychadlo roztáčené elektromotorem. Nejde o nijak novou myšlenku, avšak problémem je, kde elektřinu získat.
Již více společností dělalo pokusy se získáváním elektrické energie z výfuku za pomocí zužitkování zbytkového tepla. Tedy tak, aby nevznikaly na vedení výfuku žádné dodatečné obstrukce a nebyly tak zvyšovány ztráty. Potíž je, že tyto systémy nebyly nikdy dostatečně efektivní, byť BMW se již podařilo vytáhnout z výfuku 600 W elektřiny. Je ale otázka, zda by tento výkon na pohon turba stačil.
Poté se do úvahy dostávají také další možnosti získávání energie. Můžeme uvažovat o solárních panelech či jiných experimentech, nejpravděpodobnější je ale prosté rekuperativní brzdění. Možné však také je, že se Subaru daří celý systém získávání energie z výfuku natolik zdokonalit, že již nebude třeba žádného dalšího zdroje proudu. Budeme se muset nechat překvapit...
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?