Technologie zatmavování skel není technologicky ničím výjimečným. Přesto se ve vozech objevuje jen velmi zřídka. Změní se to nyní?
V tuto chvíli některé automobilky nabízejí zatmavovací střešní okna. Přišlo s tím například Ferrari u modelu 575, jako funkce Magic Sky Control to nabízí i Mercedes. Ten však nyní uvažuje o tom, že by tuto funkci rozšířil.
Zadní boční skla si mnozí polepují fóliemi tak, aby do vozu nebylo zbytečně vidět a aby dovnitř dopadalo méně slunečních paprsků v horkých dnech. Mnozí tento účel dále řeší různými záclonkami. Technologie elektrického zatmavování by mohla přinést větší komfort do snad o lepší odstínění interiéru.
Sám princip není nikterak složitý. Vlastně je docela jednoduchý, všichni jej známe ještě z éry, kdy se používaly černobílé displeje. Bod s tekutými krystaly se při průchodu proudu zpolarizoval a zamezil průchod světla. Tak se utvořil černý puntík. Zatmavovací autoskla fungují na velmi podobném principu.
Proč se zatím tato myšlenka tedy neujala? Brání ji předpisy. Celosvětové normy na zatmavení oken se velmi liší a výrobcům se nechce příliš investovat do technologie, jejíž využití bude stát od státu různé.
Největším trendem za posledních 10 let jsou jednoznačně vozy typu SUV. Lidé je mají rádi pro svou robustní karoserii, zvýšení podvozek a dostatek prostoru, jenže mají i nějaká negativa. Proti klasickým kombíkům mívají horší jízdní vlastnosti a také vyšší spotřebu. Vezmeme-li z obou světů to dobré, vznikne zvýšený kombík s pohonem 4x4 a přesně takové auto máme v dnešní recenzi.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?