Skupina poslanců navrhuje prodloužení promlčecí lhůty u dopravních přestupků na dva roky. Měla by se tak zvýšit úspěšnost jejich udělování.
Současná promlčecí lhůta je jednoletá a objektivní - pokutu tedy nelze vyměřit déle než rok po spáchání přestupku. To znamená pro úřady značnou komplikaci, neboť jsou zavaleny množstvím řízení a na přibližně polovinu hříšníků se tak zkrátka nedostane. Ať již proto, že nestihne zareagovat samotný úřad, nebo protože se přestupce dostatečně dlouho a dostatečně efektivně vyhýbá a protahuje všechny lhůty, seč to jen jde.
O protažení jednoleté lhůty se mluví již delší dobu. Nyní se však zdá, že návrh obsahující nové ustanovení v brzké době zamíří do parlamentu, neboť ho hodlá navrhnout skupina poslanců.
Diskuze ohledně prodloužení jednoleté lhůty zatím nikam nevedly mimo jiné i z toho důvodu, že jedním z účelů promlčení je, aby měl trest za spáchaný přestupek nějaký výchovný účinek. Čím delší doba mezi přestupkem a udělením pokuty nastane, tím slabší onen výchovný účinek je.
Dovolte mi k tomu krátký komentář. Podobně jako již několikrát, i tentokrát je tu snaha řešit celý problém cestou nejmenšího odporu. Prodloužíme lhůty a ono se to snad napraví. Nemá však celý problém s promlčenými přestupky jiné důvody než jen příliš krátké lhůty?
Zahlcení úřadů správními řízeními s přestupci má jistě více důvodů a já bych poukázal na dva, o kterých si myslím, že jsou důvodem k řešení spíše než lhůta. Zaprvé jde o nadbytečné papírování. Jakkoliv nemám přesné informace o tom, jaké množství lejster je třeba vyplnit při těchto úkonech, nemám důvod se domnívat, že by se obecné přemnožení nutných papírů ve státní správě právě správnímu řízení vyhnulo. Nestálo by tedy za úvahu nějaké zefektivnění práce správních orgánů například ulehčením papírování?
A především, nedostávají se ke správnímu řízení řidiči naprosto zbytečně? Jako již mnohokrát dříve, ani tentokrát si nemohu odpustit svoji kritiku na to, že postihováni jsou zejména řidiči, kteří spáchali bagatelní přestupky. Kvanta změřených ze stacionárních radarů na hlavních tazích či botičkovaných na přeplněných sídlištích logicky zahlcuje správní orgány a opravdu závažné přestupky zůstávají mnohdy promlčeny. Přitom právě zaměření policie na opravdu závažná porušení dopravních pravidel je zásadní možností, jak na jedné straně zbezpečnit provoz a zároveň i zmenšit přetlak u správních orgánů.
Máte odlišný názor? Diskutujte pod článkem.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.