Skupina poslanců navrhuje prodloužení promlčecí lhůty u dopravních přestupků na dva roky. Měla by se tak zvýšit úspěšnost jejich udělování.
Současná promlčecí lhůta je jednoletá a objektivní - pokutu tedy nelze vyměřit déle než rok po spáchání přestupku. To znamená pro úřady značnou komplikaci, neboť jsou zavaleny množstvím řízení a na přibližně polovinu hříšníků se tak zkrátka nedostane. Ať již proto, že nestihne zareagovat samotný úřad, nebo protože se přestupce dostatečně dlouho a dostatečně efektivně vyhýbá a protahuje všechny lhůty, seč to jen jde.
O protažení jednoleté lhůty se mluví již delší dobu. Nyní se však zdá, že návrh obsahující nové ustanovení v brzké době zamíří do parlamentu, neboť ho hodlá navrhnout skupina poslanců.
Diskuze ohledně prodloužení jednoleté lhůty zatím nikam nevedly mimo jiné i z toho důvodu, že jedním z účelů promlčení je, aby měl trest za spáchaný přestupek nějaký výchovný účinek. Čím delší doba mezi přestupkem a udělením pokuty nastane, tím slabší onen výchovný účinek je.
Dovolte mi k tomu krátký komentář. Podobně jako již několikrát, i tentokrát je tu snaha řešit celý problém cestou nejmenšího odporu. Prodloužíme lhůty a ono se to snad napraví. Nemá však celý problém s promlčenými přestupky jiné důvody než jen příliš krátké lhůty?
Zahlcení úřadů správními řízeními s přestupci má jistě více důvodů a já bych poukázal na dva, o kterých si myslím, že jsou důvodem k řešení spíše než lhůta. Zaprvé jde o nadbytečné papírování. Jakkoliv nemám přesné informace o tom, jaké množství lejster je třeba vyplnit při těchto úkonech, nemám důvod se domnívat, že by se obecné přemnožení nutných papírů ve státní správě právě správnímu řízení vyhnulo. Nestálo by tedy za úvahu nějaké zefektivnění práce správních orgánů například ulehčením papírování?
A především, nedostávají se ke správnímu řízení řidiči naprosto zbytečně? Jako již mnohokrát dříve, ani tentokrát si nemohu odpustit svoji kritiku na to, že postihováni jsou zejména řidiči, kteří spáchali bagatelní přestupky. Kvanta změřených ze stacionárních radarů na hlavních tazích či botičkovaných na přeplněných sídlištích logicky zahlcuje správní orgány a opravdu závažné přestupky zůstávají mnohdy promlčeny. Přitom právě zaměření policie na opravdu závažná porušení dopravních pravidel je zásadní možností, jak na jedné straně zbezpečnit provoz a zároveň i zmenšit přetlak u správních orgánů.
Máte odlišný názor? Diskutujte pod článkem.
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?